Két hét folyamatos küzdelem után tegnap a végéhez ért a 2015-ös Dakar Rally. Hatalmas harcot vívott egymás ellen két gyártó, a Honda és a KTM. Eleinte úgy látszott, hogy a HRC Honda csapata kenterbe veri az osztrák különítményt, ám az első maratoni szakaszon megfordult a játszma és a japánoknak kellett igyekezniük a KTM után. Nem lazíthattak az utolsó pillanatig, ugyanis Goncalves előtt ott állt a lehetőség a győzelemre. Marc Comával fej-fej mellett motoroztak, de Goncalves időközben összeszedett egy adag időbüntetést, így azon kellett munkálkodnia, hogy mielőbb ledolgozza a hátrányát.
A végjáték nem volt túl hosszú, de ahhoz elég volt, hogy a mentális teher a versenyzők összes energiáját kiszipolyozza a nap végére. Rosarióból indultak, a Buenos Airesben található célig 393 kilométer várt rájuk, ebből 174 kilométer volt a mért szakasz. A speciál nyomvonala végig földes talajon vezetett, amely eleinte porzott, aztán pedig igazi cuppogós sárrá változott. Szinte végig tengerszinten motoroztak a Paraná deltavidékén. Az amúgy sem túl hosszú speciált a heves esőzések miatt már a második ellenőrzőponton be kellett fejezniük a motorosoknak.
Marc Comának sikerült megőriznie az elsőségét az utolsó szakasz végéig, így ezzel megszerezte az ötödik Dakar-győzelmét. A KTM-es ász az ötödik helyen fejezte be a tizenharmadik szakaszt, ezzel összetettben több mint tizenhat percet vert a HRC Honda motorosára, Paulo Goncalvesre. Coma csapattársa, a Dakar-újonc Toby Price a dobogó harmadik fokáig kapaszkodott – kezdőként ez különösen bámulatos teljesítmény.
Az utolsó szakaszgyőzelmet a szlovák származású Ivan Jakes szerezte és őt követte háromnegyed percen belül honfitársa, Stefan Svitko. Ez a nap azonban mégiscsak Marc Comáé volt, hiszen a győzelmével kiegyenlítette a Cyril Despresvel folytatott játszmáját. Jelenleg mindketten ötszörös Dakar-győztesek, remélhetőleg Coma nem szeretne jövőre átülni a volán mögé, hogy ott kergesse Cyrilt. A katalán motoros csak egyetlen szakaszgyőzelmet szerzett az idei Dakar során, ám végig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott és nem folyt bele az állandó közelharcba. Megtartotta a két lépés távolságot az egész viadal során. Kimaradt a párharcokból, ezzel jó időt sikerült motoroznia – nem nyúzta halálra magát és a technikát, éppen csak annyira hajtott, hogy a biztonságos előnye megmaradhasson. A kezdeti szakaszokon Joan Barreda ugyan feladta a leckét Comának, de az Uyuni sós fennsíkja katasztrofálisra sikerült Barredának, amely viszont Coma előnyére vált.
“Boldog és büszke vagyok” – mesélte Coma. “Ahogy az lenni szokott, ez egy rendkívül fárasztó rali volt. A második napon egy kisebb problémával küzdöttem, amely lelassított és hátravetett a rangsorban. Innentől kezdve változtatni kellett a stratégiámon, hogy javítsak az időmön. Tudtuk, hogy a maratoni szakaszok kulcsfontosságúak lesznek számunkra, és ez így is történt szerencsére. Elégedett vagyok a csapattal és az emberekkel, akik végig körülöttem voltak. Ez az ötödik győzelem sokat elárul róluk. A szint nagyon magas volt, ez teszi igazán értékessé ezt a győzelmet.”
Paulo Goncalvesen óriási volt a teher, neki kellett megvédenie a Honda becsületét. Miután Barreda eljátszotta az utolsó esélyét is, a portugál motoros került nyerő pozícióba. Mindössze tizenhat perccel és ötvenhárom másodperccel maradt le Comától, amelybe a tizenhét perces büntetése is beletartozik. Tehát még akár meg is nyerhette volna a Dakart, ha nem cserélnek blokkot a Hondában, de enélkül pedig fennállt volna a veszélye, hogy be sem ér a célba.
“Úgy gondolom, hogy az egész csapat megérdemli ezt az eredményt, különösen a sok kemény munka után, amelyet belefektettünk ebbe a versenybe” – nyilatkozta Goncalves. “Mindig csak egy kis lépéssel kellett előbbre menni, hogy megnyerhessük a Dakart. Jól felkészültünk és végig jó úton haladtunk a győzelem felé. Most nem sikerült, de elégedett vagyok az eredménnyel és szeretnék köszönetet mondani az egész csapatnak, különösen a csapattársaimnak, Heldernek, Joannek és Jeremiasnak, akik végig ott voltak mellettem és segítettek a legkényesebb pillanatokban is. Ha ők nem lettek volna, most én sem lennék itt a dobogón.”
A chilei KTM-es Quintanillát a negyedik helyre szorította vissza Toby Price, ötödikként pedig Stefan Svitkot köszönthetjük az összetettben. Marc Coma csapattársa, Ruben Faria hatodik lett, a francia David Casteu pedig hetedik. Az utolsó szakaszig Laia Sanz állt a nyolcadik helyen, ám a végső hajrában a szlovák Jakes megelőzte őt, de a spanyol csodanő így is bekerült a tíz legjobb motoros közé a 2015-ös Dakaron. Ezzel külön rekordot tudhat magáénak: a Dakar történetében ő a legeredményesebb női versenyző.
“Nagyon boldog vagyok” – mesélte Laia Sanz. “Sokan azt mondják, hogy várható volt, de a Dakar egy kiszámíthatatlan, nehéz és kockázatos verseny. Ez egy nagyszerű eredmény és szeretném ezt az örömöt megosztani az egész csapattal, akik végig bíztak bennem. Nekem ez egy óriási lehetőség volt és szeretnék köszönetet mondani a rajongóimnak is, akik velem voltak az elejétől fogva. ¡Muchas gracias!”
Több mint 9’000 kilométerrel a hátuk mögött joggal mondhatjuk rájuk, hogy hősök. Még azok is megérdemlik ezt, akik nem érhettek célba. Nem mindennapi teljesítményt nyújtottak a versenyzők. A 164 induló motorosból mindössze 79-en érték csak el a tizenharmadik szakasz végét. Sajnálatos módon Dési Jánost a második hét folyamán kizárták, mivel több navigációs pontot is kihagyott. Az erdélyi motoros, Gyenes Emanuel viszont gyönyörű helyezést ért el: huszonegyedik lett a 2015-ös Dakaron. Gratulálunk Mani!
1. Ivan Jakes, SVK (KTM) 00:52:06
2. Stefan Svitko, SVK (KTM) 00:52:51
3. Toby Price, AUS (KTM) 00:53:13
4. Paulo Goncalves, PRT (Honda) 00:53:21
5. Marc Coma, ESP (KTM) 00:55:17
6. Hans Vogels, NLD (KTM) 00:55:42
7. Frans Verhoeven, NLD (Yamaha) 00:56:41
8. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 00:56:58
9. Xavier de Soultrait, FRA (Yamaha) 00:58:00
10. Laia Sanz, ESP (Honda) 1:00:01
1. Marc Coma, ESP (KTM) 46:03:49
2. Paulo Goncalves, PRT (Honda) +00:16:53
3. Toby Price, AUS (KTM) +00:23:14
4. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) +00:38:38
5. Stefan Svitko, SVK (KTM) +00:44:17
6. Ruben Faria, PRT (KTM) +01:57:50
7. David Casteu, FRA (KTM) +02:00:14
8. Ivan Jakes, SVK (KTM) +02:18:18
9. Laia Sanz, ESP (Honda) +02:24:21
10. Oliver Pain, FRA (Yamaha) +03:09:09
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »