Lehetséges, hogy ez az újfajta útjelző segíthet megelőzni az elsőbbségadás elmulasztásából fakadó baleseteket, főleg az autó kontra motoros esetekben?
Matt Ines, egy brighton-i egyetemista legalábbis ezt reméli az általa kifejlesztett REACT útjelző táblák egyikétől. A fiatalember a diplomamunkájában foglalkozott egy speciális táblafajtával, amelyet később a brighton-i egyetemi tanácsnak is előterjesztett. Ők teljes mértékben támogatták az elképzelést.
Jellemző, hogy az elágazásoknál, ahol alsó-és felsőrendű utak találkoznak, az autósok nem veszik észre a motorosokat, így elsőbbséget sem adnak nekik, ebből komoly baleset is következhet. Nem kell itt szándékosságra gondolni, elég ha figyelmetlen valaki, vagy egyszerűen csak olyan fogalmatlan, hogy ami az autónál kisebb, azt észre sem veszi. Az elektronikus táblát úgy tervezte a fiatalember, hogy az villogni kezdjen, ha a védett úton egy motoros halad. Ezt egy indukciós hurok segítségével kívánja megoldani, amely bevett megoldás a közlekedési lámpáknál, egyes csomópontokban. Így akaratlanul is bevillan a négy keréken közlekedőknek, hogy itt bizony figyelni kell, mert közeledik valami, fel kéne idézni a KRESZ tanfolyamot, hogy mi ilyenkor a teendő. Egy prototípus már el is készült, ennek a költsége nagyságrendileg 10’000 angol fontra rúgott, ami bizony nem kevés pénz. Közhely, de igaz, hogy megéri az árát, ha akár egy társunkat is megmenti ez a figyelmeztető szerkezet.
Ines azt mondta, hogy mivel a halálos motorbalesetek több mint negyven százaléka a kereszteződésekben történik, így meg van győződve róla, hogy az általa tervezett REACT nagy mértékben csökkenthetné ezeket a számokat. Jelenleg is tárgyalásokat folytat két fejlesztő- és kivitelező céggel, akik felkarolnák az ötletét, amely egyébként másik 16 hallgatói projekttel együtt megtekinthető egy kiállításon Londonban, a Business Design Centre-ben július 3-6. között.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Az ötlet nem tűnik rossznak, de az indukciós hurok jó ötlet? Épp a motorosok szoktak szobrozni az útfelületbe épített érzékelő (ha igaz, ez az un. indukciós hurok) által vezérelt közlekedési lámpák előtt… Vagy a motorosokra méretezik a hurkot és ezáltal mindenre jelez, ami motor, vagy kicsit is nagyobb, mint egy vaslovas – ez viszont nem feltétlenül baj (feltéve, hogy nem csap át a másik végletbe, hogy hiába motoros van a képen, autó jön, és ezért egy idő múlva megint csupán az autókra figyelnek).