Két tekintetben is újdonság a Honda PCX robogó. Egyfelől Stop and Go funkciója van, másfelől ez az első robogó az életemben, amivel csak úgy elmentem motorozni egy kicsit...
A városok élhetőbbé tételének egyik eszköze (lenne), hogy az autósokat két kerékre ültessük. Az első motorizált lépcsőfok az 50-es kétütemű robogó, ezeket sima B kategóriás jogosítvánnyal is lehet vezetni, hiszen segédmotoros kerékpárnak számítanak. Azonban aki autó után robogóra szánja magát, ebben a kategóriában könnyen tud nagyot csalódni. A kis ötvenes robeszeket letolják az autók, egy Budapest forgalmú és közlekedési kultúrájú városban kimondottan veszélyes ezekkel küzdeni a túlélésért a külső sáv padkája és a betonkeverő kereke között. A másik nagy baja, hogy hangos és büdös, ami a motorosnak és a környezetnek egyaránt kellemetlen.
A következő lépcső a 125-ös négyüteműeké, amelyekben már van annyi kraft, hogy a városban legalábbis lépést tartsunk a forgalommal, nem büdösek és sokkal halkabbak. Igen ám, csak egyelőre ezeket nem lehet itthon B kategóriás jogsival vezetni. A jogsit letenni meg pénz és macera. Ez a helyzet sok embert tart vissza attól, hogy kipróbálja milyen napi 1-3 óra autózás helyett 10-30 perc robogózást szánni mondjuk egy belvároson átvezető munkába járásra. Nem véletlen, hogy a hazai vezérképviseletek igyekeznek elérni, hogy hazánkban lehessen 125-ös robogókat B kategóriás jogsival vezetni, így ezek a motorok még válhatnak nagyon érdekessé kereskedelmileg. Ne legyintsünk, hogy ez nálunk nem sikerülhet, hiszen egy éve még sávok között előre menni, vagy buszsávban motorozni sem lehetett. Legyünk bizakodóak!
Stop and Go
Ebbe a kis optimizmussal tehát ígéretesnek nevezhető piacba szállt be a PCX, a Honda legújabb robogója. Ismertetését a Stop and Go funkcióval kezdem, hiszen mint a robogók körében műszaki ritkaság, e tulajdonsága a legérdekesebb. Ezen túlmenően még bőven van beszélni való a PCX-ről, de ezt majd később.
Nos, a képelt egyszerű: ha a robesszel megállunk és legalább három másodpercig így is maradunk, akkor az erőforrás leáll. A gázmarkolat megmozdítására az indítómotor villámgyorsan beindítja és már indulunk is. Így ezt elolvasva az emberben egyből az merül fel, hogy vajon kellően gyors-e ez az újraindítás ahhoz, hogy ne kerüljünk kellemetlen helyzetbe mondjuk akkor, ha előrefurakodtunk a lámpánál. A gyakorlatban néhány megállás után már nem furcsa, és az indulás abszolút megbízható. Tényleg annyira gyorsan beindul, hogy gyakorlatilag nem nyerünk időt azzal, ha nem hagyjuk leállni (mondjuk a gáz húzogatásával, vagy az „Idling” gomb benyomásával). Az ember ott áll a legidiótább, legindulatosabb városi dugóban a lámpánál, amikor minden szerencsétlen már nanoszekundum nagyságrendű késlekedésre is dudál. Szóval ott áll egy autó orra előtt álló motorral, teljes lelki nyugalomban. Nem kell félni, nem lesz lincselés, a PCX mindig és azonnal beindul. Ezzel semmi gond, megbízható, nagyon élénken és jól működő szerkezet.
A megoldás lelke az újfejlesztésű szénkefe nélküli AGC indítómotor, amely indítás után generátorként funkcionál. Az eredendően két külön egység összevonásával alkatrészeket és tömeget spóroltak, alacsonyabb súrlódása jótékony hatással van a fogyasztásra is, valamint az indítási zaja is alacsony. Ez utóbbi különösen fontos, hiszen minden indulásnál hallgathatjuk, igaz tulajdonképpen így nincs mit, mert hangtalanul lök egyet a motoron, a következő fordulatot meg már önerejéből teszi az erőforrás.
Szóval ez a Stop and Go rendszer műszaki értelemben remekre, mondhatni kifogástalanra sikeredett. Egy apróság azonban a teszt során végig az agyamban motoszkált, nevezetesen az, hogy mi ennek az egésznek az értelme? Erre persze könnyű rávágni hogy a gazdaságosság és a környezetvédelem, ám kicsit számoljunk utána ennek! Egy autó esetében ugye arról van szó, hogy amikor az ember ott rohad vele a dugóban, akkor ne égesse feleslegesen a benzint a 2-3 literes erőforrás. Robogó tekintetében azért ez nem kicsit más.
A PCX-el hihetetlen, 2,5 l/100 kilométeres fogyasztást mértem, mindezt úgy, hogy nyélgázon és 100 kilométer/órás sebesség közelében közlekedtem vele mindenhol. Tehát elmondható, hogy a motor teljes terhelésen (!) fogyaszt 2,5 litert egy óra alatt. Mennyit fogyaszthat alapjáraton? Csak tippelni tudok, de nem hiszem, hogy az alapjárati és a teljes terhelési üzem fogyasztása között tízesnél kisebb lenne a viszony, így azt mondhatom, nagyon maximum 2 decit óránként, de inkább kevesebbet, akár sokkal kevesebbet is. Ebből már érződik, hogy a spórolás mértéke igen csekély, globális környezetvédelmi hatása a PCX robogók számával beszorozva és bármi máshoz viszonyítva pedig egyenesen elhanyagolható.
A koncepció egyik hibája szerintem tehát, hogy egy eredendően igen alacsony fogyasztású motorral spórolunk, ami százalékosan hozhat kimutatható eredményt, de abszolút értékben már alig, globálisan meg semmit. A másik, talán még ennél is fontosabb faktor pedig egyszerűen az, hogy a robogó csak a pirosnál áll a városban, mert a dugó nem állítja meg, ellentétben az autóval. Tehát egy autóhoz mérten alig kerül olyan helyzetbe, hogy spórolhasson, hiszen nem áll meg. Ha visszagondolok a robogózásra, nem az rémlik, hogy állok a kiskörúton az IFA mögött és dejó, hogy nem jár a motorom és így minden percben megspórol nekem ötven fillért, hanem az, hogy megyek a sorok között mint az olajozott istennyila. Szóval kicsit olyan ez nekem, mintha mondjuk egy repülőgépbe építenének stop and go-t…
Mégis nagyon tetszett ez a funkció, és fontosnak és kívánatosnak is tartom, ám egyetlen dolog miatt, aminek van kézzel fogható értelme, és számomra furcsamód nem ez szerepel a robogó köré épített marketing anyag legfőbb címszavaiban. Ez pedig nem más, mint a zaj. Olyan jó a csúcsforgalomban, hogy legalább az én lábam között nem zajong valami, illetve egy csendes este megállva tényleg csöndben várakozni, hogy azt leírni nehéz. Kimondottan élveztem és arról ábrándoztam, hogy bár minél több ilyen robogó, motor és autó lenne, ami legalább akkor csöndben van, amikor nem megy. Egész más lenne a világ… A szép az egészben, hogy a csendet elsősorban a PCX-en ülő élvezheti, így számomra ez egy nagyon kellemes tulajdonsága ennek a motornak.
A hab alatti torta
Nos, ennyit a Stop and Go-ról, nézzük, hogy ezen kívül mit nyújt a PCX! Az első szembetűnő tulajdonsága, hogy nagyon szép és egységes a formaterve. A DN-01-en bemutatkozó, majd a VFR1200-on visszaköszönő stílusjegyek láthatók itt is. Könnyen kezelhető, alacsony tömegközéppontú motor, az üléspozíció és az ergonómia is rendben van. A vezetőt és az utast elválasztó púp itt sem száz százalékos siker, de kevés jobbat és sok rosszabbat láttunk már.
Nagyon tetszett a szélvédelem, a robogó 105 kilométer/órás végsebességénél is tökéletesen elnyomja a szelet a testünkről, turbulencia nincs, így nem fárasztó akár huzamosabb ideig ezzel a relatíve nagy sebességgel haladni. Mivel a PCX-en 14 colos kerekek vannak, a futómű nem fogy el alóla ennél a sebességnél sem, teljesen stabil és nyugodt végsebességnél is. A nagy kerék persze nem csak stabilitást, de kényelmet is jelent, ami hazánk útjain különösen pozitív tulajdonság. Rossz úton kátyúból kátyúba evickélve az én 80 kilós súlyom alatt már néha gondban volt a hátsó rugóstag, de ha csak rossz és nem extrém útviszonyokról beszélünk, akkor tökéletesen megfelel.
Mindezen tulajdonságainak köszönhetően a PCX az első robogó, amire csak úgy felültem motorozgatni, minden különösebb úticél nélkül, és kerültem vele 150 kilométert a Budapest feletti vidéken. Nem azt akarom mondani, hogy ez a robogó valami elképesztően csúcskényelmes lenne, de méretei lehetőségein belül kellemes, és akár hosszabb városközi túrák is beleférnek a használatba. Nyolcvanról még viszonylag dinamikusan gyorsul, így némi bátorsággal gyakorlatilag lehet tartani az országút közlekedési ritmusát. A lassulásról kombinált fékrendszer gondoskodik. A bal karral nem csak a hátsó, de az első féket is fékezzük. Nem kétujjas, de azért tökéletesen megfelel, különösen, ha rásegítünk a jobb kezünkkel is az elsőre.
A képet az ülés alatti hatalmas pakolórekesz teszi teljessé, amely egy sisak behelyezése után is elég nagy kapacitással rendelkezik, valamint az első burkolatban lévő kisebb, ahova kulcsot, pénztárcát, mobiletelefont lehet helyezni.
A 2009-es tokiói show sajtóinformációi alapján, az alábbiakat írtuk anno:”A PCX nem kevesebbet állít magáról, mint hogy új etalonja lesz a kategóriának. (…) Pehelysúllyal, könnyű kezelhetőséggel, alacsony CO2 kibocsátással és nagy rakodó helyekkel igyekszik megfelelni, hiszen a vásárlók elvárják a Honda magas technikai fejlettségének megfelelő szintet.” A motor kipróbálása után csak ennyit tudunk hozzátenni: Ez sikerült.
Utálom az integrált hátsóféket. Ha csúsztatni akarom akkor a hátsó kereket, akkor az blokkoljon meg, de nehogy már az első kerék csúszon meg. Az első amit kikötnék, hogy a hátsó fék fékezze az elsőt is. Fordítva működhet, azaz az első fék fékezheti a hátsót, bár ott sem szeretném, hogy egy erősebb fékezésnél felálló motor blokkoló hátsó kereke miatt csúszkálni kezdjen. A Hondánál elhiszem, hogy ezt jól megoldották…
Xebulon, hát egyet tudok veled érteni.
Valamiért robogóknál ellenállhatatlan indíttatásom van, hogy farolgassak velük. A PCX-el párszor majdnem arcra estem a kísérletekben, míg rájöttem, hogy nem csak a hátsót fékezem, ráadásul leblokkolni sem annyira könnyű emiatt. 🙂
Szerinted egy 189cm-es embernek kényelmes lehet? Nem vagyok nagydarab, csak magas. A sportrobogóknál az a bajom, hogy a lábam a nyakamban érzem és beleér az oldalra kifordított kormányba. Ennél látom lehet állítani a kormány dőlésszögén,ez tetszik, de a lábtér és az ülőfelület közti táv itt is kicsinek látszik. A márkakereskedésben még nincs ilyen motor, hogy ráülhessek. Ja, és a motor teljesítménye az adatlap szerint kisebb, mint mondjuk az SH125, vagy a PS125-nek, ez érezhető?
A forma tetszik, jó nagy raktere van, már a doboz nem is kellene rá nekem(amúgy sem szépek),2féle támasz van rajta, és az ár is 700 körül lenne névre írva, ami mind megfelelne , csak a lábnak szánt méretek nálam nagyon számítanak.
Ha másvalaki is tud ezirányban segíteni, megköszönöm!
Szia!
Én 176 vagyok. Téged valószínűleg zavarni fog az a púp, ami miatt nem tudsz hátrafelé helyet nyerni. (Azt a púpot egyébként baromira nem értem, és egyre többen csinálják…)
Szerintem az erejével nincs gond, elindul jól, és 100 fölött megy.
Megpróbálok intézni valamit, hogy hol tudnál egyet kipróbálni, az lenne a legjobb.
Próba Debrecen,Miskolc,Nyíregyháza közül lenne jó, v július elején Bp is. Előre is köszi! A púppal nem lehet kezdeni semmit, mondjuk leszerelni úgy, hogy ne legyen csúnya és kényelmetlen? Sokszor panaszkodnak a kis emberek, mert nem érik fel a nagyobb motorokat és kénytelenek kisebbet választani méretben(nem teljesítményben). Nekem még a 400-as Burgman is kicsi lábtér tekintetben, de városban nem kell akkora dög.
Van egy cég, akik ülésátalakításokkal/gyártással foglalkoznak. Ők biztos meg tudják csinálni szerintem. Maci, írd be a nevüket légyszi!
De előbb próbáld ki.
http://www.motorkarpit.hu/motorules/motorulesek%20menu.html
Elnézést, tegnap este levert a fáradtság, nem voltam gépközelben.
Amikor Dani átvette a motort, ott voltam, de nem ültem fel rá. Ma megpróbálok beugrani a Honda Hungaryhez, ez kört megyek az udvaron (ha ott a motor), és az “elfér-e a láb” kérdés eldől.
Az üléseket átalakító cég valóban a Motorkarpit.hu, de mások is foglalkoznak ilyesmivel.
Mackó, ha ráülsz, légyszíves képet is feltölteni, ha lehetséges, köszi!
Szia Motoros!
Egyeztettem a Honda Hungaryval, ki tudod próbálni. Küldtem neked egy levelet a regisztrációkor használt email címre.
Remélem összejön.
Üdv
Akkor én nem is megyek…
Köszi Dani, felhívom az e-mailben megadott értékesítőt!
Macko! Azért egy képet szívesen vettem volna, az már sokmindent elárulna, főleg ha leírnád a tapasztalatod is.
Oké, holnap ezt meg tudom ejteni, ha bent van a motor Budaörsön.
POMPÁS!
Sikerült a PCX méret teszt? Esetleg fotó van róla? Ha igen az e-mail-emre elküldhetnéd!
Hétfőn kipróbáltam, és ma már át is vettem a fekete PCX-et. Nagyon tetszik és iszonyatosan jól lehet vele kanyarodni, szűk kanyarban is. Az ülés határeset, télen szerintem átszabatom, addig így marad. Köszi a közbenjárást!
Nagyon szívesen, örülök, hogy összejött.
Használd sokáig egészséggel!
Sziasztok!
Nagyon tetszett a teszt, kacsingatok egy olcsó üzemeltetésű motorocska irányában. Elsősorban Kecskeméten és a környező városokban használnám a kisfiammal (7 éves) a hátam mögött, éppen fertőzöm a motorozás szeretetével.
Kérdésem az lenne, hogy mivel én egy elég súlyos személyiség vagyok (115 kg.) békés poroszkálásra elég a PCX teljesítménye? 80 km/órás utazót értek a békés poroszkálás alatt.
Rendelkezem egy öreg Yamaha XJ650 Police motorkerékpárral a nagyobb túrákra, ezért is gondolkodom a 125 cc kategóriában.
Motoros, ha van kedved írnál a PCX nyergében szerzett tapasztalataidról? Köszönöm előre is a segítséget!
Bundi, a tömeged kevéssé befolyásolja a végsebességet, inkább a gyorsulásból veszít a gép. Tehát 80-at simán megy veled.
Ha nagy darab vagy, ki kell próbálni, hogy hogyan férsz el rajta.
Szia dani 🙂
Köszönöm a gyors választ! Magasságilag nincs gond, 176 cm. vagyok, a szélességemmel van csak problémám 🙂
A gyorsulás sem izgat már annyira, gondolom azért az autók átlagát még alattam is bírja? Fontos, hogy legyen olcsó az üzemeltetés, és ha a 80 km/órával “kivisz a világból” az nekem már tökéletes.
Akkor érdemes tenned vele egy próbát. Ha kell, valószínűleg tudunk segíteni ebben.
Köszönöm előre is, egyelőre várom, hogy a ceglédi kereskedés értesítsen, mert részükről az ígéret már meg van 🙂
Még szerencse, hogy ránéztem, mert elég régi cikk és nem igazán írkáltak egy ideje hozzá! Szóval a motor városban az eddig általam vezetett robogók között a legjobb, fordulékony, gyorsulása alattam(90kg +- 1-2) bőven elegendő.
Én a 189 cm-emmel éppen elférek rajta, a kis púp tényleg felesleges, azt télen szeretném orvosolni, de a te magasságoddal biztos nem zavaró. A fogyasztása (2xmértem) 2,25 és 2,15-re jött ki úgy, hogy nem igazán használom a leállító funkciót a bejáratás alatt, csak a haveroknak kell bemutatni a “produkciót”.
A 7 éves fiam(leér a lába a lábtartóra) vittem egy ~35km-es kört és élvezte.
Ajánlom nagyon, teljesen elégedett vagyok vele, amire akarod használni, arra tökéletes!
És még annyit, hogy az éves biztosítása 3300Ft!!!
Sziasztok!
Köszönöm szépen a segítségeteket és a tapasztalatok leírását, akkor most fogom magam és felhívom a ceglédi márkakereskedést 🙂
Lehet, hogy ez a moci a 7 évesek kezdő paripája lesz? :))
Imádni fogja a fiad!
En hajtottam egy iyen mocit parezer kilometerig.
2 személlyel volt olyan amikor 300 km is mentem vele.
csak tankolni es kavezni alltunk meg .
Semmi gond nem volt sohasem.
jó kis moci !!