Luxusgőzös két keréken: BMW R1200RT 2014 teszt

Új motor teszt
2014. március 19., szerda - FeR1

A BMW R1200RT is megkapta a GS sorozatban megismert vízhűtéses bokszer motort. Alaposan kifaggatuk, mitől is ő a túramotorok etalonja.

Hirdetés

mso-fareast-language:EN-US;}

< ![endif]-->A kényelem hozza az elvárt szintet, a legtöbb országban illegális az a sebesség, amikor a motor és a motoros egyaránt még a komfortzónán belül van. Egyedül talán a német autópályán élvezhető ki teljes mértékben az a fajta felsőbbrendűség, amelyet ez a BMW kínál. Te csak ülsz a nappalidban, egy kellemes zenét hallgatsz és az ablakon át figyeled, ahogyan többiek tolatva száguldanak feléd – közben nem érted hová ez a sietség részükről. Hogy egy kis negatívumot is említsek az ergonómiával kapcsolatban: teljesen felhúzott plexiállásnál pontosan a látómezőm horizontális tengelyét metszette a szélvédő éle – de ez természetesen testmagasság függvényében változik. Így inkább kicsit több szélzajt vállaltam alacsonyabb szélvédőállás mellett, mintsem idő előtt elfárasszam a szememet az állandó korrigálással.

A nap fénypontja

Az idei modellévre szánt R1200RT egyik legfontosabb újdonsága a megújult motorblokk. A tavalyi esztendőben kezdtük az ismerkedést a bokszer motorok legújabb generációjával, a vízhűtéses változattal – idén folytattuk a megismerést még az RT előtt az új R1200GS Advenure-rel. Az új blokk főtengelye illetve a generátora egyaránt megnövelt kiegyenlítő-tömeggel készül, így az elődökhöz képest kulturáltabb járás figyelhető meg, amely hosszú távon pozitív irányban befolyásolja a menetkomfortot. Az igazi márka fetisiszták is elismerik, hogy az új vizes blokknak ebben a modellben van létjogosultsága – ha már a többi miatt egyébként fanyalognak is.

A mozdony szíve

A mozdony szíve

A kulcs elfordítását követően az egérmozinak nem nevezhető műszerfal és az egyéb elektronikák lefuttatnak egy gyors tesztüzemet, majd az önindító megnyomására acélos hanggal életre kel az egykettes bokszer-motor. Igen, ez hamisítatlan kéthengeres bokszer akusztika, élettel teli alapjárati hangszínnel. Az elinduláshoz az olajos kuplungot könnyedén behúzhatjuk, nem szükséges hozzá nagy kézerő – ezután szépen klattyan az első sebességi fokozat. Minimális csúsztatás és már el is kapja a fonalat a két henger – kétezres fordulattól könnyű szívvel adhatjuk neki a nyélgázt. Ez alatt finoman megrázza magát, ezzel is jelzi, hogy nem a kedvence ez a tartomány – viszont, ha muszáj, akkor teszi a dolgát és gyorsít innen is. Ám teljesen felesleges a motor efféle nyüstölése – gyári extra felszerelésként választható a “Pro” váltóasszisztens. Ekkor anélkül válthatunk sebességet, hogy bal kézzel a kuplungkarhoz nyúlnánk. A váltókarba épített szenzorok érzékelik a váltó elmozdulását – abban a pillanatban elveszik a gyújtást, így tehermentesítve a váltómű alkatrészeit és lehetővé teszik a manuális kuplungolás nélküli váltást. Az igazán zseniális a rendszerben, hogy mindez visszaváltásnál is működik, az elektronika még gázfröccsöt is ad ilyenkor. Fontos kiemelni, hogy elzárt gázzal a felfelé váltás nem működik azon egyszerű oknál fogva, hogy ilyenkor nincs mit megszakítania az elektronikának.

Acélos hangú kipufogó

Acélos hangú kipufogó

Bőséges erőtartalékkal rendelkezik az új erőforrás, a GS-hez hasonlóan ebben is százhuszonöt csatamén tombol, miközben ugyanennyi newtonmétert mondhatunk be, csak úgy a vállunk fölött egy kocsmai “kitudnagyobbatmondani” beszélgetés során. A három választható üzemmód – Rain, Road és Dynamic – és az automatikus menetstabilizáló rendszer segít abban, hogy mindig a gumis fele legyen lefelé a motornak. A kifogyhatatlannak érződő erő kevesebb mint négy másodperc alatt százas tempóra katapultálja a méretes vasat, újabb néhány másodperc szükséges ahhoz, hogy a kényelmes utazótempót elérhessük vele – ez még mintegy plusz hatvan kilométer/óra. Ha nagyon szükség van rá, képes innen is erőteljesen gyorsítani – de kizárt, hogy hétköznapi használat során ez lenne az elsődleges szempont. Mivel a szélvédelme kitűnő, így igencsak résen kell lenni, nehogy a ménes miatt egy gyönyörű csekket kapjunk néhány nap elteltével a postaládánkba a kedvenc kapitányságunkról.

A dobozok oldalán légterelő lemezek stabilizálják a motort nagy sebességnél

A dobozok oldalán légterelő lemezek stabilizálják a motort nagy sebességnél

A hatfokozatú váltó asszisztens nélkül is könnyedén és pontosan kapcsolható. A hosszútávú, nagy sebességű utazások miatt a tervezők hosszabb végáttételt szereltek be – autópályatempónál is egy nyugodt négyezer-ötszázas fordulaton marad a főtengely. Külön plusz pontot érdemel az aerodinamikai tervezés – az oldaldobozok sem szabnak gátat a motorerő teljes kihasználásnak. Külön légterelő lemezkék teszik stabillá a feldobozolt motort még olyan tempó mellett is, amelyért sokan főbelövésért kiáltanának.

Mint egy bölény a vadnyugatról - méretes üzemanyagtartály

Mint egy bölény a vadnyugatról – méretes üzemanyagtartály

A teszt során nem tűnt nagyétkűnek a motor, pedig a három nap során kapott hideget-meleget, szó szerint véve is. A fedélzeti komputer 5,7 litert jelzett száz kilométerre. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a fotózás során is ide-oda forgolódtunk, gyorsítottunk, lassítottunk – tehát nem csak a tipikus túramotorozás fogyasztási ciklusában használtuk, akkor bőven elfogadható ez az érték egy ekkora motortól. Ha békés, egész napos országúti motorozás lett volna a program, akkor biztos vagyok benne, hogy jócskán öt liter alá is sikerült volna levinni a fogyasztást.

Rövid, de biztos lábak

Az egyik ok, amely miatt a BMW motorkerékpárokat olyannyira szeretik a gazdáik, az a futómű. Az új RT elöl Telelever rendszerű felfüggesztéssel dolgozik – akárcsak az elődei – amely teleszkópok helyett egy központi rugóstagon keresztül végzi a dolgát. Ennek köszönhető, hogy a kerék rugózásakor nem változik a tengelytáv és az utánfutás – ezáltal javul a motor kanyartulajdonsága. Erre az okosságra jön a tejszínhab, az i-re a pont: a 2014-es R1200RT is megkapta a Dynamic ESA-t, azaz a dinamikus futóműállítást. Menet közben állíthatunk a csillapítási értékeken Soft-Normal-Hard állások között. A rendszer intelligens, vagyis önmaga is képes alkalmazkodni a másodperc tört része alatt a pillanatnyi útviszonyokhoz. Elviekben például ha az első kerék ráfut egy keresztbordára, a hátsó felfüggesztést a számítógép úgy hangolja, hogy a lehető legkomfortosabban gurulhassunk át rajta. A gyakorlatban kevésbé érezhető a berendezés áldásos tevékenysége – rugóút híján nem tudja azt produkálni rossz minőségű úton, mint egy R1200GS Adventure. A futómű a technikai adottságait viszont maximális módon kihasználja, a viszonylag rövid rugóút pedig a kategória sajátja, ez nem róható fel hibának. Ez a motor különben sem a mi, túra-endúrókat megríkató útjainkra való – leszámítva azt a kevés frissen felújított útszakaszt. Ha a tempót nem forszírozzuk, egész szépen elboldogul ez a bálna is a huplikkal – aki sietne rossz úton egy RT-vel, az legyen résen.

Hiába az intelligens futómű, rossz úton kevés a rugóút

Hiába az intelligens futómű, rossz úton kevés a rugóút

A nagy tömeget meghazudtoló módon könnyedén irányítható – a használat elején tapasztaltunk egy furcsa jelenséget, amelyet később sikerült felderíteni. Kis sebességű manőverezésnél hajlandó volt a kormány beesni – ez stabil gázzal és enyhe hátsó fékkel orvosolhatónak tűnt a fordulókban. A teljes gyógymódot négy-öt nagy sebességről való vészfékezés jelentette. Az első gumi (Michelin Pilot Road4 GT) profilja annyira hegyes volt, hogy ezt a jelenséget produkálta, de a bejáratás után nem okozott már több meglepetést.

A fékezés is remekül megy az R1200RT-nek

A fékezés is remekül megy az R1200RT-nek

Apropó, vészfékezés! Amint a szükség megköveteli, a gyors utazás még gyorsabb megállássá változtatható. Elöl dupla, hátul szimpla tárcsa lassítja a gőzöst, természetesen a kerekeket blokkolásgátló felügyeli. A rendszer a megszokott részintegrál kialakítású, vagyis a kézi fékkar működteti a hátsó féket is, de a pedál csak azt. Mind az első, mind pedig a hátsó fék határozott nyomásponttal bír, a fékerőt lineárisan építi fel a három Brembo gyártmányú nyereg. Ahogyan húzzuk a kart, annál erőteljesebb a lassulás mértéke és nem fogy el egy bizonyos pont után sem a fékerő – mint amikor egy nagy hajó zátonyra fut és hirtelen megfeneklik, majd megáll. A futómű kialakításának köszönhetően ledöntött motornál sem érezhető jelentős felállító nyomaték, így akár fékezés közben is megtarthatjuk a kiszemelt ívet.

Indulj el egy úton

Ha már egy interkontinentális utazómotorról van szó, nem árt megvizsgálni a pakolhatóságot és a túraalkalmasságot sem. Két oldaldoboz alapáron jár az R1200RT-hez – ezek térfogata nagyjából oldalanként 35 liter. Ha ezt kevésnek találnák, két méretből választhatunk felső dobozt is. A kisebbik 29 literes, a nagyobbik 49 liter csomag befogadására alkalmas. Ezeket is renget módon variálhatjuk, különböző belső táskákkal, térelválasztó elemekkel. A pakolós fajtáknak ezen felül egy tanktáska is a rendelkezésükre áll, újabb 11 literrel bővítve a csomagteret. A széria szélvédő is jelentősen lecsökkenti az időjárási behatásokat, viszont mindig van olyan, aki nagyobbat szeretne – az ő számukra készül egy nagyobb felületű plexi, amely magasabb és szélesebb is a gyári alapváltozatnál.

A kényelmes utazás garantált

A kényelmes utazás garantált

Az ülésfűtés, a markolatfűtés és a tempomat mind a hosszú távok leküzdését hivatottak elviselhetőbbé tenni. Ülésből is választható többféle, magasabb vagy alacsonyabb, testalkathoz igazítható módon. Az öt col képernyő átmérőjű bluetooth kompatibilis navigáció segít eligazodni az ismeretlen utakon – éjszakai vezetés során a kiváló hatásfokú fényszóró varázsol nappali fényt a motor elé. Ha pedig célba értünk, a riasztóberendezés teszi nyugodtabbá az éjszakánkat.

Összegzés

Alapjában véve eleinte kissé idegenkedtem a kategóriától – nehéz volt elképzelni, hogy egy ekkora monstrummal hogyan lehet önfeledt módon motorozni. Ahogyan közeledett a teszt időpontja, úgy hangolódtam rá egyre jobban – felvettem a jól menő negyvenes üzletember életszemléletét, aztán mégis rádöbbentem, hogy huszonévesen is nagyszerű módon elszórakoznék egy ilyen kaliberű motorral. Ha rendelkeznék a megfelelő anyagi háttérrel, nem lenne semmi, amely visszatartana ettől a motortól. Arra viszont túlzásnak érzem, hogy csak itthon motorozzak vele, minden olyan közel került hirtelen, mindenhová gyorsan odaértem. Ennek a motornak tér és távolság kell – azokat is hihetetlen módon képes leküzdeni. Két hét alatt 6-7000 kilométeres túra meg sem kottyanna ennek neki – országokon átívelő motorozásra termett ez a BMW. Ez a klasszikus értelemben vett, nagybetűs Túramotor – feltéve, ha jó minőségű úthálózattal rendelkezik a kiszemelt ország. Minden másra ott az Adventure. A tavalyi esztendőben kezdték megszorongatni a konkurensek a BMW R1200RT-t, kezdve a Triumph az új Trophy-val, vagy a Yamaha a legújabb kiadású FJR1300-zal. Most viszont a BMW van lépéselőnyben a többiekhez képest, nem is kicsivel. Néhány évnek el kell telnie, hogy a konkurencia érdemben tudjon reagálni.

Kanyarban egy kezesbárány

Kanyarban egy kezesbárány – BMW R1200RT 2014

Műszaki adatok

 BMW R1200RT 2014
ERŐFORRÁS
MOTORTÍPUS
Lég-/folyadékhűtéses kéthengeres, négyütemű
DOHC boxermotor felül elhelyezett homlokkerék hajtotta
vezérműtengellyel és egy kiegyenlítőtengellyel
HENGERŰRTARTALOM (CM3)
1’170
FURAT X LÖKET (MM)
101/73
SŰRÍTÉSI VISZONY
12,5:1
KEVERÉKKÉPZÉS
BMS-X elektronikus üzemanyag-befecskendezés
TELJESÍTMÉNY (KW/LE/FORDULAT)
92/125/7’750
FORGATÓNYOMATÉK (NM/FORDULAT)
125/6’500
INDÍTÁS
Önindító
VÁZ TÍPUSAAcélcső hídváz, teherviselő motor
ERŐÁTVITEL
TENGELYHAJTÁSKardántengely
TENGELYKAPCSOLÓ
Olajfürdős antihopping-kuplung
VÁLTÓ
Körmös kapcsolású, hatfokozatú
FELÉPÍTÉS
VILLASZÖG / UTÁNFUTÁS (FOK / MM)63,6 / 116
FUTÓMŰ ELÖL
BMW Motorrad Telelever központi rugóstag, 120 mm rugóút
FUTÓMŰ HÁTUL
Paralever központi rugóstag, 136 mm-es rugóút
ELSŐ FÉK
Ø 320 mm dupla féktárcsa, 4 dugattyús féknyergek, ABS
HÁTSÓ FÉK
Ø 276 mm féktárcsa, 2 dugattyús féknyereg, ABS
GUMIABRONCS ELÖL
120/70-ZR 17
GUMIABRONCS HÁTUL
180/55-ZR 17
MÉRETEK
HOSSZÚSÁG/SZÉLESSÉG/MAGASSÁG (MM)
2’222/983/
TENGELYTÁV (MM)
1’485
ÜLÉSMAGASSÁG (MM)
805/825
ÜZEMANYAGTARTÁLY TÉRFOGATA (L)
25
SAJÁT TÖMEG ÜRESEN / MENETKÉSZEN (KG)
249 / 274
MEGENGEDETT ÖSSZTÖMEG (KG)495
MENETTELJESÍTMÉNYEK
GYORSULÁS 0-100 KM/H (MP)3,8
VÉGSEBESSÉG (KM/H)>200
FOGYASZTÁS 120 KM/H (L/100KM)5,3
FOGYASZTÁS 90 KM/H (L/100KM)3,9
ALAPÁR (FORINT, 2014. MÁRCIUS)
5.428.000.-

Hirdetés


Cimkék: , , , , , ,


Hozzászólások (11 hozzászólás)

zöldi -
Nagyon jó a cikk, nagyon jó a motor, de igazán vehetnétek már egy rendes féknyképezőgépet 🙂

zöldi -
azaz fényképezőgépet :):)

Csecsebogyó -
Pöpec a gép! Bár azért közel 8 milla a tényleges ára ( Jó, ha nem kérek zenét 7,5 ) ! Kezdek gyűjtögetni 🙂 Nekem nagyon kellene !

Macko -
Van fényképezőgépünk. Csak ezt a tesztet időszűke miatt nem Balázs fotózta. Vagy a többi anyaggal is elégedetlen vagy, Zöldi?

Macko -
Különben azóta megnéztem. Konkrétan nem értem, mitől rosszak ezek a képek!

zöldi -
Én ehhez nem értek, de amit látok: Címlakpen nagyon jó a kompozíció, de a motor meg a motoros bemozdul, a kép meg tiszta zaj. A műszerfalason valami sárga tükröződik három helyen, középen valami meg árnyékol. Az oldalról menetközben készült ellenfényes jó lehetne csak sötét lett a fél motor. A szélvédőset meg lehetett volna valami kontrasztosabb háttér mögött.

A végáttétel és a dinamika kapcsolata -
[…] magas üzemi fordulatszámra van szüksége, hogy előtörjenek belőle a lovacskák, míg egy kontinenseket átszelő túravasnál ez nem feltétlen követelmény. Sokkal inkább az alacsony fordulaton ébredő erő és a […]

Visszahívják a Honda Gold Wingeket – Onroad.hu -
[…] porszem kerül – idén például a BMW is kénytelen volt visszahívni a legújabb R1200RT-ket a hátsó futómű lehetséges meghibásodása miatt. Az akció összesen 8000 motort […]

Géza -
Ezek a felvételek nem műteremben készültek, a körülményeknek és a célnak tökéletesen megfelelnek.

Géza -
Lassan egy éve tulajdonosa vagyok egy BMW r1200rt-nek és azt gondolom, hogy kategóriájában jobb nincs. A spotmotoroktól egy kicsit rosszabb a fordulékonysága, de nem erre gyártották.Más minden paraméterében kitűnö, az igaz, hogy nem tologatásra és földútra tervezték.

A hagyományok felrúgója: BMW R1200R teszt – Onroad.hu -
[…] R kéthengeres boxermotorja ugyanaz a DOHC erőforrás, amely az R1200GS, az R1200GS Adventure, az R1200RT és az új R1200RS típusokat is hajtja. A relatív újdonság – mert már el lett lőve […]

Előző bejegyzés

Tovább bővíti a kínálatát a Honda 2014-ben

2014. március 19., szerda
Sajtónap

Következő bejegyzés

Hétvégi kedvcsináló: ezekkel vár a Motorkiállítás

2014. március 22., szombat
Képriport

Ezeket olvastad már?

A BMW GS atyja: Peres László, egy legendás honfitársunk

2017. október 17., kedd

Peres László neve örökre beíródott a járműgyártás nagykönyvébe: hozzá fűződik a BMW R80 G/S létrejötte. Érdemes megismerni őt videóriportunkból!

Elolvasom »
Legendás magyar

Tisztelgés a legenda előtt: BMW R nineT Urban G/S teszt

2017. október 12., csütörtök

A bajorok aranybányája a GS sorozat, amely egykoron az R80 G/S modellel indult. A Heritage család új tagja, az Urban G/S neki állít emléket.

Elolvasom »
Új motor teszt

Pihe-puha vándorcsizma: Benelli TRK 502 teszt

2017. október 08., vasárnap

Akár még a magyar utak ördöge is lehetne a Benelli TRK 502, korunk egyik ár-érték bajnoka, ha hajlandóak lennénk felrúgni az előítéleteinket.

Elolvasom »
Új motor teszt

Verhetetlen magyar motorosok: a Hungária Rendőregylet

2017. október 06., péntek

Van egy maroknyi magyar motoros, akik a számukra rendezett versenyeken rendre agyonverik európai riválisaikat. Ők a Hungária Rendőregylet.

Elolvasom »
Magyar dicsőség

Hirdetés

Hirdetés