A „fejlett” világban korunk trendje az egyre előremutatóbb elektronika alkalmazása. Mint arról korábban már beszámoltunk, az Európai Unió kötelezővé fogja tenni a blokkolásgátló beépítését az újonnan forgalomba helyezett motorokra is. Annak a lehetősége is felmerült, hogy ez a lépés negatívan befolyásolhatja az endúrók piacát. Míg közúton az ABS egy megkérdőjelezhetetlenül hasznos kiegészítő, addig terepen igazi bajkeverő lehet: a laza talajon az intenzív lassítás egyetlen járható útja a (hátsó) kerék blokkolása. Ahogy az lenni szokott, van olyan technikai fejlesztés, amely áthidaló megoldást kínál.
Az EICMA előtti utolsó pillanatokban publikált innováció, a terepmotorokra tervezett blokkolásgátló a Husqvarna szellemi terméke, amelynek megalkotásában felhasználták a tulajdonos BMW tapasztalatait, know-how-ját. Az eszköz a bajorok S1000RR supersport motorjára fejlesztett rendszer egyenes ági leszármazottja, annak slick módjához hasonlóan kemény fékezés közben engedi blokkolni a hátsó kereket. A Husqvarna állítása szerint a rendszer már versenyre kész szinten áll, ami nyilván a gondos fejlesztésen alapszik.
A teljes berendezés mindössze 1,5 kilogrammot ad a motor tömegéhez, ami figyelemre méltóan alacsony a kortárs eszközökhöz viszonyítva. A rendszer természetesen mindkét kerék forgási sebességet méri, a fékek működésébe külön-külön avatkozik be a kellő fékhatás érdekében. Az előzetes információk között az is szerepel, hogy a vezérlő elektronika már most két módba kapcsolható: az endúró és advanture állásokat a gyártó a szilárd burkolatú utakra, illetve terepre fejlesztette. Az új berendezés a Husqvarna TE449 modellben debütál, de ne legyen kétségünk, valószínűleg a hamarosan érkező vizes GS fékrendszere is profitál a fejlesztésből.
A további részeltek természetesen az EICMA-n kerülnek bemutatásra, publikálásra.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
😀
Vagy mindjárt futhatna sinen is, és akkor ez lenne a fogaskerekű:-)))
A pályamotor meg a HÉV…
Az autók már túlestek az ABS forradalmon.Most a motorok jönnek.
A Land Rover Defender-től a Porsche 911 Turbo-ig mindenbe raknak már ABS-t.
Majd megszokjuk mi is.