Ez sem egy jó szezon nekünk, motorosoknak. Lehet, hogy a végén majd mást fognak mutatni a statisztikák – vagy legalábbis nem annyira csúnya képet, mint amilyennek belülről mi most “élőben” érezzük. Persze nem arra gondolok, hogy ki merre volt túrázni és milyen felejthetetlen élményeket szerzett. Bár reméljük, hosszú távon ez utóbbiakra fogunk inkább emlékezni. Sokkal inkább a rengeteg baleset, amelyek közül számos igen súlyos – vagy éppen tragikus – következményekkel végződött. Már a szezon eleje borzalmasan indult – de inkább foglalkozzunk azzal a frissebb esettel, amely szerencsére viszonylag szerencsésebben végződött. Legalábbis abból a szempontból, hogy nem követelt emberéletet. A baleset Salgótarjánban történt és egy térfigyelő kamera vette fel – érdekessége pedig, hogy a Rendőrség tette közzé a felvételt saját Twitter oldalán:
A hatóság célja a puszta tájékoztatás volt, de a média ezt az esetet is felkapta. Azonnal megindultak a hozzászólás-áradatok, amelyek vagy az autóst kívánták bitófára (a finomabb az “örök életre el kell venni tőle a jogsit és üljön éveket), vagy a motoros bénaságát emelték ki (ezt simán ki lehetett volna kerülni). Bevallom őszintén, erről az esetről sem terveztem véleményt írni, de tegnap megkeresett a TV2 esti hírműsora, a Tények egy interjú erejéig. Amennyiben pedig már adásba került a téma – természetesen némileg megvágva -, muszáj pár szóval kiegészítenem az adásba került mondatokat. Az anyag így ment le:
Először is elnézést kérek a kötelezően bulváros sallangok miatt, amelyek végigkísérik a fel- és lekonferálást. Ami nemrég Ausztriában 150-nél történt, az brutális volt – ez legfeljebb tanulságos, és hála istennek aránylag szerencsés. Nézzük, lépésről lépésre, mi történt.
Sajnos motorosként nagyon fontos tisztában lennünk a többi közlekedő képességeivel és viselkedésük sajátosságaival. Jómagam meglehetősen sokat megyek sűrű forgalomban. Lássuk tisztán, és mondjuk ki nagyon nyíltan: AZ EMBEREK ALKALMATLANOK A JÁRMŰVEZETÉSRE. Senki ne sértődjön meg ezen, de nézzük reálisan a dolgokat. A volán mögött a sofőrök meglepően magas százalékának kezében van a telefon és nyomkodja. Már nem telefonálunk, hanem a közösségi médiát piszkáljuk vagy éppen csacsogunk valakivel – de írásban! Aki pedig amúgy normális és figyel, azoknak is úgy működik az agya – ez bizonyított tény! -, hogy minél kisebb veszélynek értékel valamit a tudatalattija, annál később reagál rá. A kis homlokfelületű motor pedig sokkal nehezebben észlelhető.
Ezen lehet keseregni-sápítozni, de attól még minket fognak elütni. TENNI CSUPÁN EGYET TUDUNK: igyekszünk a körülöttünk levő valamennyi közlekedő fejével is gondolkozni. A motorozás rettenetes szellemi koncentrációt igényel. Minden mozgó tárgyat észlelni kell és meg kell tervezni a lehetséges további pályáját. Én nem hiszek a “mindenki rád vadászik” szlogenben, mert szerintem az már az üldözési mániát súrolja. De abban nagyon hiszek, hogy amennyiben a legapróbb jelekből is olvasva igyekszünk kikövetkeztetni, kitől mire számíthatunk, akkor javítjuk a saját túlélési esélyeinket.
A konkrét salgótarjáni baleset kapcsán borzasztóan nehéz állást foglalni. Sajnos akármilyen előrelátóak igyekszünk lenni, lesz olyan helyzet, amit ott és akkor nem lehet már megoldani. De a motorral bekövetkező ütközések nagyon nagy hányadát megúszhatnánk, amennyiben az adott közlekedési helyzetnek megfelelően közlekednénk és olvasnánk a “jelekből”. Tudom én, hogy a fotelből irtó könnyű okosnak lenni, de:
Végezetül még egyetlen záró gondolatot engedjetek meg. Többnyire azért veszünk motort, mert szeretnénk kihasználni annak nagyobb mozgásképességét. Jobb gyorsulás, könnyebb manőverezhetőség, kisebb felület. Egy motor üres (és kanyargós!) úton is nagy élvezet, de amikor araszolás helyett – ha lassan is, de – haladni tudsz, az is hatalmas dolog. Kevés motoros van, aki teljesen szabálykövető módon motorozik. Én sem. Nem azért vettem motort. A lényeg nem azon van, mit írnak a paragrafusok. A lényeg azon van, mit mond a józan ész. Arra kérlek benneteket, hogy mindig a lehető leginkább előrelátó módon motorozzatok és amennyit csak lehet, képezzétek magatokat. A mások fejével gondolkodás és a motor magas szintű kezelése (például tudj tökéletesen vészfékezni!) egyaránt elengedhetetlen. Mindez nem jelenti azt, hogy mondjuk én magam ma nem rontok el valamit – de igyekezzünk mind megtenni a lehető legtöbbet annak érdekében, hogy sokáig élvezhessük a motorozás csodáját!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »