Az a jelenet megvan, amikor szépen haladsz a főútvonalon tök szabályos sebességgel, rikítóan láthatósági sisakban és némi – idehaza egyelőre szabálytalan – kiegészítő lámpával a motorodon. A keresztutcában már áll egy autó, a vezetője jól láthatóan néz feléd. Majd amikor kezdesz egészen közel lenni, egyszer csak elindul. Jobb esetben kivéded a dolgot, rosszabb esetben nem. Velem is előfordult ez néhányszor – volt, hogy utána az autós nem győzött bocsánatot kérni. Ilyenkor nem értjük, miért indulnak el…
A canberrai Ausztrál Nemzeti Egyetem pszichológia tanszékén Dr. Kristen Pammer PhD és csapata ennek a kérdésnek eredt a nyomába. Első körben nem is élesben ültették a vizsgált alanyokat autóba, hanem egy asztalnál ülve gyors egymásutánban mutogattak nekik utcai, forgalmi képeket. Kétféle volt: vagy egy motor közeledett valamilyen irányból, vagy egy taxi. Az eredmény majdnem pontosan kétszeres eltérést hozott, vagyis fele olyan gyakran fedezték fel azonnali reakcióként a motort, mint a személygépkocsit.
A kutatás végeredménye egy olyan agyi jelenséget nevez meg okként, amit ők “figyelmetlen vakság” néven definiáltak, de a “szelektív látás” kifejezést is használják rá. Nem arról van szó, hogy az illető nem látja a motort, mert látja. És még megölni sem akar minket. Egyszerűen agyunk sajátossága, hogy abban a sorrendben keresi a tárgyakat, amilyen mértékben azok veszélyt jelentenek ránk nézve. Először tehát teherautókat, buszokat, majd másik személygépkocsikat keres az autós agya a szemétől érkező képen – és csak ezek után jönnek a motorok. Még a gyalogos is előbb jár, mert annak sérülékenységét jobban “beleverték” a tudatunkba.
Nekünk motorosoknak nyilván az számít, hogy miként tudunk védekezni a jelenség ellen. Mert a megoldást csak magunktól várhatjuk! Nos, a lista semmilyen komoly újdonságot nem jelent, az alapelv az ősi “motorozz úgy, mintha mindenki rád vadászna”. Vagyis lakott területen MINDIG számíts rá, hogy az autós el fog indulni. Legyél fék-készenlétben, és haladás közben is keresd a lehetséges menekülési lehetőségeket arra az esetre ha… Meg persze a láthatósági felszerelések fontossága is nagy, mert ha csak néhány esetben sikerül ezzel áttörni az autós agyi ingerküszöbét, már megérte! (És a legfontosabb: ne kurvaanyázz, hanem idézd fel Dr. Pammer munkásságát…)
Cimkék:
Az India Auto Expo keretében mutatkozott be a TVS gyár Zeppelin nevű powercruiser koncepciója, amely bizony hibrid hajtást kapott!
Elolvasom »Sokak szerint minden elektronika idiótaság, mert ők jobban tudják. A KTM kiváló videóval mutatja be a "kanyar-ABS" működését. Érdemes megnézni!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »