Az utóbbi években a Honda palettája, akárcsak az összes japán gyártó kínálata, bizonyos értelemben kissé beszürkült. A motorozás legnagyobb, legnépszerűbb szegmenseit gyakorlatilag lefedő palettája mellett persze nem könnyű újat alkotni. Egy-egy modell ritkán előforduló drasztikus újratervezése (CB1000R), talán éppen szokatlansága miatt kevésbé sikeres motor (DN-01) kiadása nem hozza igazán lázba az embert. Persze az új VFR 1200F, a CB1100F valóban figyelemre méltó motorok, de legtöbb motoros számára ezek vagy anyagi okokból, vagy a Honda értékesítési politikája miatt elérhetetlen álmodozás tárgyai lehetnek csak.
Ne legyünk azonban igazságtalanok, a Honda idén a kismotorok körében sok érdekességgel hívta fel magára a figyelmet. A CBF125 első helyen áll a hazai eladások listáján, az európai piacra nyáron érkezett VTR250 pedig egy barátságos, a mindennapokban jól használható kétkerekű masina. Ilyen előzmények és a konkurencia palettáját elnézve talán nem véletlen, hogy a spanyol szaksajtóban egy új, negyedliteres aranyszárnyas sportmotor érkezésében reménykednek. A kisköbcentis motorok esetében különösen kritikus kérdés a költség-hatékony megvalósítás, így az elképzelt erőforrás nem egy igazi újdonság, hanem a CRF250-ből származtatott négyütemű egyhengeres motor.
Az ilyen hírek kapcsán az ember általában csak megvonja a vállát, hiszem, ha látom alapon, de kicsit átgondolva a dolgot, a felvetés nem is akkora butaság. A 125-ösök piacán a CBF egy népszerű választás, a konkurencia már rendelkezik, vagy pletyka szinten megismert 250-es motorokat fejleszt(het). Kíváncsiak várjuk, vajon a jövőre láthatunk-e „kémfotókat” az új motorról.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Igen szerencsés, hogy újra lehetőség lesz -ha így folytatódik- új motort venni a kis kategóriágban is, de még mindig túl nagy űr tátong a 250 (legyen 50 paci) és a 600 as 100+lovas sportgépek között.
Európai ész nehezen érti meg, hogy miért nem éri meg a japóknak az ő palettájukat idehozni… 125/250 – et úgy néz ki hogy hozni akarják… 600/1000 evidens, akko ra 400 miért marad ki? Sokan szivesebben ültek “modern” 400-ra mint olcsó-fejlesztésű 500-ra az elmúlt 10 évben. És nem bánták meg. Egy cbf 500 nál vagy gs500-nál könnyen volt jobb egy négyhengeres 400 as prémiumgép, még ha 10 évvel korosabb is volt.
Aki tudja vagy érti világosítsa már fel a társaságot.
Abban egyetértek hogy kellene a 400ccm-es kategória.
Az előttem szólóval azonban nem értek egyet. Nem gondolnám hogy szívesebben ülnének az emberek modern 400-asra. Csak egy egszerű dolgot kérek: a túra kategóriában maradjunk, hasonlítsd csak össze hogy hány 500-ast, és hány 400-ast kínálnak eladásra, pl bandit 400 vs gs 500.
A bandit belpiacos, 2-3 hét mire megérkezik hozzá bármi, ha tönkremegy rajta valami, gs 500-hoz meg bárhol találsz bármilyen alkatrészt szinte. Ezenkívül a bandika elég pörgős, és négyhengeres, és minél több a henger annál nagyobb hibalehetőség, 8000 alatt nem hadrafogható. Egy 500-ast vidáman használhatsz 3000-től tiltásig ~10500.
Én úgy gondolom hogy az 500-asokat kellene fejleszteni olyan szintre hogy lehessen az EU-ba hozni ismét, a sportosabb kategóriban meg pl egy supermono-t tudnék elképzelni, pl 450-es 1 hengeres blokk valamilyen verseny vázban.
Az a büdös nagy helyzet, hogy a jogalkotóknak lövése sincs az életszerű helyzetekről, motoros témában. Teljesen más szemszögből, céllal (biztonság, EU ajánlások és persze adó=pénzpénzpénz) készítenek tervezeteket, amit aztán a “felelős” politikusok általában elfogadnak. (Ha ne adj isten meg egy új szabály valamiben megkönnyítené az életünket, azt nem fogadják el, mert a. pénzbe kerül, b. hülyének néznek bennünket.)
Kijelenthető, hogy ezek a nem túl életszerű szabályok végső soron rosszak. Egy szabály persze mindig rossz, nem elfogadható valakinek, de azt hiszem legtöbbünk egyetért abban, hogy ma a motorozásra vonatkoztó szabályozások elavultak, az új tervezetek (GFB tervezet) hibásak, nem életszerűek. Értem én, hogy vannak megfontolások, és végső soron nem kerülhető el, az, hgoy fizessünk (főleg ebben az országban…), de egy szabályozást meg lehet csinálni rendesen. Én sem szeretem, ha azzal példáloznak, hogy máshol bezzeg, de igenis, máshol bezzeg néhány száz motoros “tüntetése” eredméynt ér el. (Nálunk ilyen szinten csak az olcsóbb, és e-matrica bevezetése történt meg.)
Be kell lássuk, ezek az hivatalnokok, politikusok igazából tesznek a fejünkre (és általában az “emberekre”), céljuk csak a biztonságos munkahelyük, privilégiumaik megtartása (ld. még – megélhetési politikus)…
—
Hogy konkrét dolgot is mondjak, amibe meg nagyon jól bele lehet kötni egy lehetséges technikai megoldás.
Utcai motorok esetében például:
- 1hengeres 125, 250, sor2 250, V2 250
- sor2 ~400-600, V2 400-750
– sor3, sor4 ~400-600
mehet kategóriánként egy vázba, blokkon kívül szerkezetileg “azonos” motorok alkatrészének logisztikája könnyen megoldható.
Jogsi ügyileg a M 125-ig (B mellett csak egy olcsó és gyors ellenőrző “vizsga” mellett), A1 25 kW-ig, Ak ~75 kW-ig és az A. Persze ezek szigorúan egymásra épülve, és A csak 24 felett. B-re legalább 2-3 kategória, tömeg ill. teljesítmény szerint.
Akinek nincs jogsija (és el is kapják adott járművel), a jármű vezetéséhez szükséges képzés díjának 2-3x-a büntiként és kötelező képzés arra a kategóriára, újabb 2-3x büntetés ígéretével, ha nem teszi meg.
Adózás, biztosítás hasonlóan szegregálva, de életszerű díjakkal…
TeeJay… ….így valahogy…
BananaJoe : Nem a mai helyzetre értettem…. …tehát hogy a 400 as belpiasos, és így is jobb mint az 500-as EU-s. Csóró motoros, ha választhatott sokszor vett belpiacosat, minden negatívuma ellenére….. ….ezt akartam volna hangsúlyozni. Tehát a puszta tény, hogy egyáltalán van belpiacos Japán gép Mo-n azt sejteti, hogy igenis kukázzák ( amúgy már nem aktuális a téma, mert léynegében megtették) az olcsó 500-as kategóriát, és normális minőségi motororból tegyenek be a 1250/250 és a 600/1000 közé valamit…. …és ez a valami a 400-as, amit nem is kell kitalálni, mert már megvan… …csak nem itt … ennyi 😀
”minél több a henger annál nagyobb hibalehetőség”
Ezt azért gondold át mégegyszer!
eko: “Ezt azért gondold át mégegyszer!”
… reméltem, hogy benézel! 🙂
Robogóba való ez a blokk, nem egy sportmotorba!
Tegyenek bele egy 250-est és rendben lesz a dolog.
Verpe: Negyedliteres motorról van szó, az errefelé 250ccm, így hát eleget tesznek kérésednek úgytűnik :D (a robógóba való 125-ös blokk pedig eladási listák élén van egy hasonló köntösben, így azért az sem olyan rossz akkor)
Más téma: Sajnálatos, hogy sokan nem voltak kényszerűségből vagy bármi más okból 250ccm körüli motorral kénytelen közlekedni. Nagyon fura fogalmai vannak a motoros társadalomnak erről a szegmensről.
Rengeteg élvezetet, visszaváltást, könnyed kanyargást, félelmet a futómű miatt és még ezernyi élményt lehet szerezni ezekkel a masinákkal. Nyilván nem az út innen a swájci alpokig autópályán a kedvencük, de ott már igen-igen élvezetes egy akár 250 es modern motor… …mindenapi munkábajárásra meg egyenesen tökéletes. Ha anyagi helyzetem engedné, akkor első dolgom lenne egy vtr250 bezerzése téli/munkábajárós motornak, ugyanis most az a +1000 ccm-et ezekhez képest amivel gazdálkodhatok ne mtudom használni, de a súlyát a testességét cipelem…. …mots még ez ne mgond, de amint jég lesz a hó alatt elátkozom majd mind az 1255 köbcentimet, az tuti.
verpe – 250-esről szól a cikk.