A nagy többség éppen csak nyalogatja még a 2019-es motoros szezont, azonban máris történt több tragikus baleset. Ráadásul ezekből kettő komoly nyilvánosságot kapott, emberéletet követelő drámai ütközés elkerülhető lett volna, ha szegény társaink olvasták – és értették – volna ezt a cikket. Lehet, hogy ezek így nagy szavaknak tűnnek, de egyáltalán nem azok. Az első borzalmas esetről meg is írtam a véleményem, amiben benne foglaltatott a megoldás is. De még ott sem hitték el néhányan, így most csapjunk bele és a motorozási technikák sorozat eddigi talán legfontosabb részeként járjuk körül a kanyarodás témakörét.
A motorkerékpár járműfizikáját borzasztó fontos legalább alapszinten érteni. Mint tudjuk, ez a járműtípus önmagában nem rendelkezik stabilitással – így álló helyzetben vagy tologatva nekünk kell egyensúlyban tartanunk. Szintén hasonló a történet akkor is, amikor egészen lassan kell mennünk – a mi egyensúlyérzékünk nélkül akkor is eldőlne. Amit akkor is el akarunk kerülni, ha már képesek vagyunk helyesen felállítani… Na de térjünk rá a kanyarodásra – akkor kiderül, miért emlegetem ezeket a régebben már körüljárt témákat. Ameddig ugyanis lassan haladunk és a motor instabil állapotban van, pontosan úgy fordul, mint egy bicikli. Ezt csináltuk a szűk helyen történő megfordulásnál is: az utcában balra megfordulva simán – akár ütközésig – balra fordítottuk a kormányt.
Van egy fizikai jelenség, amely az elindulást követően nem sokkal ezt a kellemetlen, instabil érzést megszünteti – innentől a motorunk viselkedése alapjaiban megváltozik. Ez pedig nem más, mint a giroszkopikus erőhatás. Aki akar, olvasgathat róla bővebben is – mi csak annyit törődjünk vele, amennyit muszáj. Tehát: a motoron forgó mozgást végző és komoly tömeggel rendelkező két kerék által gerjesztett erőhatások – amelyek a haladási irányunkba mutatnak – egyszer csak megszüntetik a billegős érzést. Mikor következik ez be? A motor felépítésétől függ, de meglepően alacsony sebességtől (25-35 kilométer/óra) a járművünk instabilitása eltűnik. Innentől ő már nélkülünk is képes egyenesen tovább menni, mert a fizika ezt lehetővé teszi. Láttunk erre példát egy korábbi cikkünkben – az esetet ide kattintva elolvashatod -, de a videót okulásként mindenképpen nézzük meg:
A fentiekkel azért sajnos szó szerint ÉLETBEVÁGÓ tisztában lenni, mert az egyenesfutás kialakulásától a mi dolgunk megváltozik. Az országúton a motor már egyenesen szeretne menni – amikor viszont irányt kell váltanunk, nekünk ki kell billentenünk ebből az egyenesfutásból. Magyarul meg kell döntsük – mert így fog tudni kanyarodni. A nagy kérdés, hogy mi a leghatékonyabb módszer erre? Sokan sokféle véleményen vannak – ami irtózatosan fontos, hogy amikor kell, tényleg A LEGHATÉKONYABB megoldást tudd precízen és pontosan alkalmazni. Ehhez pedig – minden reklámot félretéve – nagyon hasznos lehet egy tényleg jó vezetéstechnikai tréning. Sokak szerint úgy döntünk, hogy eltoljuk a motort oldalra. Nos, ha képes vagy úgy oldalra tolni a kormányt, hogy az első kereked közben semennyit ne mozduljon el az egyenestől, akkor erre a jármű reakciója egészen minimális lesz.
Ennél hatékonyabb eljárás, amennyiben bevetjük teljes testünket: bedőlünk a kanyar irányába. Ezt már látványosabban leköveti a motor. A videó forgatására kiválasztott kanyart a világ talán legkezesebben irányítható motorja, a BMW R1250GS Adventure 80 kilométer/óra sebességgel még elengedett kormánnyal képes volt abszolválni – csak a felsőtestemmel irányítottam. Azonban minél gyorsabban megyünk, a motor egyenesfutási “akarata” annál erősebb – a mi fizikai képességeink pedig egyszer csak elfogynak.
Így kell egy hatékonyabb megoldás. Ez pedig a varázsszóval ellenkormányzásnak hívott jelenség. Amikor ugyanis az első kereket nagyon enyhén elmozdítom balra, a motor azonnal meg fog dőlni – JOBBRA! Ezt persze így bonyolult megjegyezni – ezért felejtsd is el! Azt jegyezd meg: amennyiben jobbra akarsz kanyarodni, nagyon enyhén meg kell tolnod ELŐRE a jobb kormányvéget. Akár a kanyar szűkül, akár el kell kerülnünk a szembejövő kamiont, ez a LEGFONTOSABB dolgunk! Oda nézünk, ahova menni akarunk, és megtoljuk az ugyanazon oldali kormányvéget. Ezt nagyon jegyezd meg és gyakorold be, mert sajnos az elmúlt hetek szörnyű esetei bizonyítják: ÉLET VAGY HALÁL múlik ennek ismeretén.
Egyet fontos tudni. Sokan szentül meg vannak győződve, hogy ők márpedig testből irányítják a motort. Nos, ezekben az esetekben mindig van egy rossz testtartásból fakadó támaszkodás a kormányon (ezért annyira fontos a helyes üléspozíció ismerete és alkalmazása!) – így amikor a pilóta “rádől a kanyarra”, egyúttal ránehezedik az ívbelső kormányvégre is. Ezzel pedig megtolja előre… Aki úgy érzik, hogy “eltolja magától a motort”, az szintén. A lényeg az lenne, hogy a kormánytolás mozdulata váljon tudatossá! Igazából ugyanis mindenki ezt alkalmazza – legfeljebb nem direkt. Amikor viszont kritikus a helyzet, nagyon fontos, hogy te a leghatékonyabb módszert húzd elő, azonnal és sallangok nélkül!
Sajnos olvasni olyan “oktató anyagot”, amelyben azt írják: a kanyar bejáratánál ellenkormányzol (lefordítom most már a saját nyelvünkre: MEGTOLOD AZ ÍVBELSŐ KORMÁNYVÉGET), majd a kanyarban már visszafordítod a kormányt a kanyar irányába. Én senkire nem szeretek rosszat mondani, de ezen borzasztóan felháborodtam. Én például sík hülye vagyok a világ rengeteg dolgához – így azokkal kapcsolatban nem is próbálok tanácsot adni másoknak. Ezek az “eszmék” azért veszélyesek, mert egy rossz információ terjesztése a motorozás esetén simán mások életébe kerülhet – így a dolog komoly felelősséggel jár. Tehát a nagy kérdés: mit teszek, amikor már bent vagyok a kanyarban?
Nos, a válasz nagyon egyszerű: végig tolom az ívbelső kormányt! Amennyiben elengedem – tempomatos géppel nagyon óvatosan ki lehet próbálni, bár közúton én inkább nem javaslom -, egy darabig a testemmel dolgozva még tartani tudom az ívet. Aztán ahogy közeledünk a kanyarban elérhető felső sebességtartományhoz, ez kevés lesz. Innen a kormányt elengedve a motor elkezdi tágítani az ívet – magyarul sodródik ki a sávunkból! Ebbe sajnos már nagyon sokan haltak bele. 🙁 Nézz meg egy versenymotort a pályán határon kanyarodva: a pilóta végig és kívülről is nagyon jól láthatóan tolja az ívbelső kormányt!
Tehát nagyon jegyezd meg, vésd a fejedbe és gyakorold be, hogy vészhelyzetben már ne kelljen gondolkoznod, hanem ösztönből cselekedj! Ezt ugyan már több cikkben leírtam, de nem lehet eleget hangsúlyozni. Mert ha nem tudsz egy szűk utcában megfordulni, legfeljebb rollerezel. Ronda, de bajod nem lesz tőle. Viszont ha elnézel egy kanyart és nem kezeled zsigerből a helyzetet – magyarul: nem vagy tudatos motoros -, akkor bármilyen szörnyű kimondani, de MEGHALSZ. 🙁
Tehát még egyszer. Amikor irányt kell váltani vagy módosítani a kanyar ívén, akkor az első dolgod, hogy ODA NÉZEL, AHOVA MENNED KELL! Nem a szembesávba, nem a Mátra Volánra, nem az árokra! A kanyar ívének arra a részére, ahol majd haladni kell az első kerekednek. (A helyes ívre még visszatérünk egy későbbi részben.) A másik életbevágó dolgod pedig, hogy FINOMAN TOLOD A KANYAR IRÁNYÁBA ESŐ KORMÁNYVÉGET. Ettől a motor készségesen dől lefelé. Amikor kell, persze mozogsz testből is – de az első és legfontosabb, hogy ezeket gyakorold be.
Nagyon jó és biztonságos motorozást kívánunk mindenkinek – a sorozat persze még folytatódik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »