Sokak szerint aki nem tud kellően biztonságosan motorozni, az ne is művelje ezt a szép hobbit – vagy a közlekedés ezen válfaját. Mert régen sem volt Level2-es protektor meg pláne nem légzsák. Sőt, hiper-szuper membránok sem. Mégis képesek voltak eleink boldogan robogni a lemezvillás Csepelek nyergében. De a világ változik, a közúti közlekedés során egyre több veszély leselkedik egy túramotorosra. Így aki megteheti, annak egyáltalán nem botor dolog a lehető legnagyobb komfortra és biztonságra törekedni. Minek esőruhával bajmolódni, ha vannak kiváló, laminált vízálló membrános ruhák? És minek felesleges sérüléseket és esetleg sok hónapos kórházi rehabilitációt begyűjteni, ha a világ legfejlettebb légzsákrendszere esetleg megóv a törésektől egy közúti balesetben? A fenti kérdésekre mind megoldást kínál az Alpinestars Yaguara ruházata – főleg Tech Air rendszerrel felszerelhető kabátja -, amely a túramotorosok minden igényére igyekszik megoldást kínálni. Komfort és biztonság terén egyaránt.
A Yaguara teljes szettjének egyik lényege, hogy a Drystar vízálló membrán a külső cordura rétegre laminálva van. Ez azt eredményezi, hogy nagy – akár egész napos – esőben nem csak hogy nem ázik át, hanem a legkülső rétegen sem jut át a nedvesség – magyarul annak nem nő a tömege. Amikor a klasszikus három rétegű ruhában motorozol egész nap csapadékban, akkor az hiába száraz belül, sárnehézzé válik. A laminált pedig nem.
A membrán elméletben kiengedi a belül keletkezett párát – ami persze a valóságban elméleti. Így muszáj szellőzőzsebeket kialakítani rajta. Az Alpinestars erre elöl a mellkason kettő, a madzsettán- és a háton pedig egy-egy vízálló cipzárt alkalmaz. Ezeknél a nedvesség bejutását maguk a cipik akadályozzák meg, amelyek megnyitják a membránt is. Így az alattuk levő és a bogarakat azért kívül tartó hálón keresztül átszellőznek. A hasonló felépítésű nadrágon a combon és a szár alsó részén van egy-egy hasonló. Persze az említett nyílások oldalanként értendők – így a teljes ruhára a leírtakat szorozd meg kettővel.
A külső cordura anyag az alapvető, balesetek során felmerülő hőhatásokat – értsd: aszfalton csúszás – igyekszik semlegesíteni. Mivel a leggyakrabban a térdünk- és könyökünk alatti részek érintkeznek az út burkolatával, itt a legveszélyeztetettebb felületeken aramid szálas erősítések vannak. A vállon, a könyöknél és a térdeknél alapból Level2 szintű protektorok hivatottak elnyelni az ütéseket, amelyek a balesetek során érik testünket. A gerincen, a mellkason és a medencéknél oldalt alapból “csak” szivacs betétek vannak – de ezekbe a zsebekbe mind tudsz sokkal komolyabb védelmű protektorokat vásárolni.
Persze nincs az a mechanikai protektor, ami annyit tud védeni puhatestünkön, mint egy légzsákos rendszer. Az Alpinestars világelső tudással rendelkező légzsákos rendszerét, a Tech-Air mellényt korábban részletesen bemutattuk. Az olasz cég azonban nem csak olyan univerzális mellényt gyárt, amely az erre előkészített ruhákba beépítve a telepített program függvényében akár utcán-, akár versenypályán képes védeni porhüvelyünket. Van ugyanis már kimondottan utcai használatra szánt (hihetetlen, de Street névre keresztelt) Tech-Air rendszer is. Ezen nem kell külön a mellényen összekapcsolni azt a felső szenzort, amely aktiválja a légzsákokat.
Miután csatlakoztattad és beillesztetted a cuccot a Yaguara kabátba – ehhez csak a háton össze kell dugni a csatlakozót és behúzni pár cipzárt -, a ruha legkülső cipzárjának felhúzásával garantáltan összeilleszkedik a két sárga tépőzáras terület. Ettől pedig fel is éled a cucc. Amely innentől szenzoraival érzékeli, mikor indulsz el – és ha a gyorsulások-lassulások erőhatásaiból arra következtet, hogy bajban vagy, azonnal aktiválja a lufikat. Amikor leszállsz a motorról, csak a kabát cipzárjának felső felét kell nyitnod – ezzel deaktívvá válik a rendszer és nem robban be, amikor elbotlasz a küszöbben.
Az egész védelmi mechanizmus – főleg a légzsák által nem óvott végtagok – esetében nagyon fontos, hogy a ruha bőségét testre tudjuk szabni. Ehhez a Yaguara kabátján a könyökprotektorok tetején és alján tudjuk beállítani a bőséget – annak függvényében, hogy mennyire vagyunk húsosak, illetve aláöltözünk-e hidegben a kabátnak. Persze a deréknál is szabályozhatjuk a bőséget, illetve a mandzsettánál és a bokánál is pontosan testi adottságainkhoz szabhatjuk a cuccokat.
Laminált Drystar membrános Alpinestars kabáttal már sikerült gyakorlati tapasztalatokat szerezni korábban. Tehát az nem volt nagy kérdés, miszerint egy zárt membrános cucchoz képest nagyon sokat számít a megfelelően kialakított szellőzés – ugyanakkor a legrekkenőbb kánikulában extrém csodát nem kell várni ettől sem. A bennem felmerülő nagy talány az volt, hogy vajon mekkora lesz az eltérés a Yaguara kabát esetében akkor, ha nincs benne a Tech-Air mellény, illetve ha betesszük azt. Ezért először mentem egy próbakört városi sebességgel a Motostar üzlete körül simán a ruhában, majd beszerelt légzsákkal együtt is.
A várakozásaim alapján arra számítottam, hogy a szellőző nyílások hatása nagy vonalakban meg fog szűnni. Ehhez képest a tapasztalat meglepő és pozitív volt. Ugyan vitán felül és érzékelhetően csökkent a légáramlás a törzsem körül – a karon nyilván nem -, de nem olyan mértékben, mint hittem. Amennyiben ugyanis önmagában nézzük a beillesztett Tech-Air mellényt, akkor ennél rosszabb eredményre számítunk. Biztos, hogy nyári melegben a Yaguara kabát a légzsákkal együtt nem lesz a világ leghűvösebb holmija, de aki nem extrém izzadós fajta, annak vélhetően elviselhető marad. Védelmi szempontból pedig – ha tetszik, ha nem – így adja a maximumot, ami ma motoros ruházat terén elérhető!
Támogatott tartalom.
A Yaguara szett megtekinthető és megvásárolható a Motostar szaküzletében.
Cimkék:
A motorozással kapcsolatos sorozat most egy nagyon fontos részhez ért, amely sokaknak nem egyértelmű. Pedig szó szerint életbevágóan fontos!
Elolvasom »Aki szereti az igazi értelemben vett és sallangoktól mentes motort, amely tényleg szinte csak a motorozásról szól, annak jó társa lesz a Z900.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »