Merj dönteni! De mitől is dől meg kanyarban a motor?

Vezetéstechnika
2016. szeptember 06., kedd - Macko

Sok motoros azért esik el, mert egyszerűen nem meri rendesen ledönteni kanyarban a motort. Te tudod, mi erre a leghatékonyabb módszer?

Hirdetés

Ezt olvastad már?

Csak egy új fényezést kap a 2023-as ZX-10R

Sportmotor

Cimkék: , , , ,


Hozzászólások (3 hozzászólás)

szacsi -
Ilyen vezetéstechnikai írások jöhetnének még, segítség azoknak, akik még nem jutottak el oktatásra. Ezeket lehet önállóan is gyakorolni és talán bátrabban megy az ember képzésre is 🙂

Xebulon -
Nem a giroszkópikus hatás miatt megy a motor egyenesen, hanem mert az első keréknek előfutása van. Azaz az egyenes ami a teleszkópszár képzeletbeli meghosszabbításából a földet éri, az előrébb van, mint a gumi érintési ponja – a kettő közötti távolság az előfutás… Persze néhány speciális himbás elsőfelfüggesztés esetén inkább a váznyak egyenesét kellene mérni… Tulajdonképpen ez az előfutás olyan mint a zongorakerék, csak ott a villa függőleges, és a kerék a villa mögött van, így a kerék mindig irányba fordul. Motornál az egész meg van döntve, és persze nincs elengedve a kerék tengelye. De ha motoron is elengeded a kormányt akkor magától beáll arra, amerre a motor megy, mint a zongorakerék.

Macko -
Xebulon: amennyiben csak ezen múlna, a motor kis sebességnél is egyenesen menne. De nem megy. Sőt, a hátsó traktusnak sem lenne egyenesfutása. Pedig van. Ezért nem mozdul el oldalra a hátsó kerék ameddig gördül, és teszi meg miután blokkolt. Szóval a fő ok a giroszkopikus erő. Amely mellett természetesen a motor járműfizikájában nagy szerepe van a villaszögnek és az utánfutásnak – a kormányimpulzusnak is emiatt van kibillentő hatása. A cikkben igyekeztem a legegyszerűbben fogalmazni és nem elveszni a rengeteg részletben, ezért mindenből csak a LEGfontosabbat és LEGhatékonyabbat emeltem ki. Volt aki már szóvá tette, hogy a hátsó fékkel is lehet szűkíteni egy kanyart, illetve sokan kiemelték a stabil gáz fontosságát. Ezek is természetesen mind igazak, azonban nem a leghatékonyabb módszerek. Sőt az egyetlen, amit minden esetben KELL alkalmazni, az a kormánytolás.

Előző bejegyzés

A legmázlistább motoros esés

2016. szeptember 05., hétfő
Baleset

Következő bejegyzés

Teszthét a Hondánál: most sok gépet kipróbálhatsz!

2016. szeptember 06., kedd
Tesztelj magad!

Ezeket olvastad már?

Dörömböl a jövő: Energica Eva Ribelle RS (2021) teszt

2022. július 23., szombat

A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.

Elolvasom »
Új motor teszt

Sokszínű túrakabátok a Spyke kínálatából, 2. rész

2022. július 19., kedd

Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.

Elolvasom »
Termékbemutató

Felgyorsult villanyrobogó: Niu MQi GT EVO teszt

2022. június 26., vasárnap

A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.

Elolvasom »
Új motor teszt

Amikor a motoros baleset kettétöri az életed

2022. június 20., hétfő

Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.

Elolvasom »
Baleset és biztosítás