Merj dönteni! De mitől is dől meg kanyarban a motor?

Vezetéstechnika
2016. szeptember 06., kedd - Macko

Sok motoros azért esik el, mert egyszerűen nem meri rendesen ledönteni kanyarban a motort. Te tudod, mi erre a leghatékonyabb módszer?

Hirdetés


Cimkék: , , , ,


Hozzászólások (3 hozzászólás)

szacsi -
Ilyen vezetéstechnikai írások jöhetnének még, segítség azoknak, akik még nem jutottak el oktatásra. Ezeket lehet önállóan is gyakorolni és talán bátrabban megy az ember képzésre is 🙂

Xebulon -
Nem a giroszkópikus hatás miatt megy a motor egyenesen, hanem mert az első keréknek előfutása van. Azaz az egyenes ami a teleszkópszár képzeletbeli meghosszabbításából a földet éri, az előrébb van, mint a gumi érintési ponja – a kettő közötti távolság az előfutás… Persze néhány speciális himbás elsőfelfüggesztés esetén inkább a váznyak egyenesét kellene mérni… Tulajdonképpen ez az előfutás olyan mint a zongorakerék, csak ott a villa függőleges, és a kerék a villa mögött van, így a kerék mindig irányba fordul. Motornál az egész meg van döntve, és persze nincs elengedve a kerék tengelye. De ha motoron is elengeded a kormányt akkor magától beáll arra, amerre a motor megy, mint a zongorakerék.

Macko -
Xebulon: amennyiben csak ezen múlna, a motor kis sebességnél is egyenesen menne. De nem megy. Sőt, a hátsó traktusnak sem lenne egyenesfutása. Pedig van. Ezért nem mozdul el oldalra a hátsó kerék ameddig gördül, és teszi meg miután blokkolt. Szóval a fő ok a giroszkopikus erő. Amely mellett természetesen a motor járműfizikájában nagy szerepe van a villaszögnek és az utánfutásnak – a kormányimpulzusnak is emiatt van kibillentő hatása. A cikkben igyekeztem a legegyszerűbben fogalmazni és nem elveszni a rengeteg részletben, ezért mindenből csak a LEGfontosabbat és LEGhatékonyabbat emeltem ki. Volt aki már szóvá tette, hogy a hátsó fékkel is lehet szűkíteni egy kanyart, illetve sokan kiemelték a stabil gáz fontosságát. Ezek is természetesen mind igazak, azonban nem a leghatékonyabb módszerek. Sőt az egyetlen, amit minden esetben KELL alkalmazni, az a kormánytolás.

Előző bejegyzés

A legmázlistább motoros esés

2016. szeptember 05., hétfő
Baleset

Következő bejegyzés

Teszthét a Hondánál: most sok gépet kipróbálhatsz!

2016. szeptember 06., kedd
Tesztelj magad!

Ezeket olvastad már?

Onroad.hu Évadnyitó 2022: közel 200 motor 3 kilométeres menetoszlopban

2022. január 02., vasárnap

Egészen elképesztő mennyiségű motor gyűlt össze az év első, napján egy közös motorozásra. Az Onroad.hu Évadnyitó 2022-ben is remekül sikerült!

Elolvasom »
Évadnyitó

A kínaiak már a spájzban vannak: CF MOTO 650 MT teszt

2021. december 30., csütörtök

Egyre jobb és jobb motorok érkeznek Kínából, és már közel sem csak a kisebb kategóriákból. Remek példa a CF MOTO 650 MT is

Elolvasom »
Új motor teszt

Ezt telibe találták: Keeway Vieste 300 teszt

2021. december 20., hétfő

Vicces, amikor egy motorgyártó "zászlóshajója" egy mindössze 300-as, kis testű robogó. A Vieste azonban egy remekmű lett!

Elolvasom »
Új motor teszt

MOTRON X-Nord 125 Touring teszt: Egy miniatűr kalandmotor

2021. november 16., kedd

Egy régi-új márka tűnt fel a színen: a MOTRON. Egyik induló típusuk, az X-Nord 125 Touring pedig kimondottan érdekes kis masina!

Elolvasom »
Új motor teszt