Nem újkeletű dolog, hogy egy motoros elesik a kanyarodás közben. Természetesen van olyan helyzet, amikor annyira elkottázod a sebességet az ív elején, hogy élő ember nem tudja megoldani akkor és ott azt a feladatot, és garantáltan borítékolva van a zakó – de legyünk őszinték, ez a valós hasonló esetek egészen kis százalékát teszi ki. A kanyarban történő elesések döntő része simán megoldható lenne, azonban a képzetlen vezető nem meri jobban bedönteni a motort – vagy akarja, de nem tudja, hogyan tegye. Nézzünk gyorsan két igazi elrettentő példát! Az elsőben a lengén öltözött párocska a vezető butasága miatt – ahelyett, hogy mélyebbre döntött motorral simán befordulna – egyre kijjebb sodródik, majd a végén a csekély tempó ellenére simán nekimegy a mellettük teljesen szabályosan közlekedő autónak.
Másik “versenyzőnk” talán még amatőrebb hibát vét: amikor az autópálya-lehajtóra érve meg kellene dönteni a gépet, nem meri azt megtenni, helyette inkább határozottan berántja az első féket. Amelynek eredményeképpen logikus módon azonnal szájra is esik – de legalább ő fel volt öltözve. Pedig az előtte haladó motoros kollégákat nézve egyértelmű lehetett volna számára, hogy simán befordulhatna – valószínűleg fogalma nem volt, mivel kellene mélyebbre dönteni gépét, és mivel rossz módszerrel próbálkozott, megijedt a kisodródástól, így pánikból inkább a fékhez kapott. Végzetes, de szintén teljesen jellemző hiba!
Nézzük tehát, mi lehet a megoldás! Először is tisztázzuk, mitől megy egyenesen egy motorkerékpár. Hiszen lassú tempónál a kétkerekű instabil szerkezet, amely mindig arra fordul, amerre az első kereket mi irányítjuk. Amikor azonban sebességünk eléri a kritikus határértéket (motorfelépítés függvényében 30-40 kilométer/óra környékén), a két kerék fordulatszáma által gerjesztett giroszkopikus erők nagysága már elkezdi egyenesen vinni a járművünket. Innentől nekünk az a dolgunk, hogy kibillentsük az egyenenesfutásból a vasat. De hogyan tehetjük ezt meg? Szerinted mi a leghatékonyabb módszer? Mondd ki magadban, te hogyan csinálnád – és csak utána olvass tovább.
A versenyzők sem testsúllyal döntik a motort – erre a pózra csupán azért van szükségük, hogy mélyebbre kerüljön a súlypont és nagyobb legyen a kanyarsebességük. Nézd meg Casey Stoner első kerekét: a kanyar csúcspontjánál is enyhén kifelé áll – vagyis folyamatos ellenkormányzással halad
Mi volt a tipped? Testsúllyal lejjebb húzod a motort? Ez a legáltalánosabb. Nyugodtan próbáld ki: gyorsíts fel hatvan kilométer/óra környékére, rakd üresbe a váltót, engedd el a kormányt és próbálj irányt váltani. Csak a felsőtested mozgasd, esetleg nyomd a lábtartókat, ahogy tudod. A jármű reagál erre, de nagyon határozatlanul. Biztos, hogy nem ez a leghatékonyabb módszer. Esetleg arra voksoltál, hogy eltolod magadtól a motort a kanyar irányába? Ezt is kipróbálhatod: amennyiben kizárólag oldalirányba mozgatod a kormányt, meglepve fogod tapasztalni, hogy a motorod teljesen egyenesen halad tovább – magyarul a kanyarodásnak a legkisebb jelét sem mutatja. Mi tehát a helyes módszer? Íme, így csinálja Casey Stoner szuperlassítva (20 másodperctől nézd!):
A helyes módszer tehát a köznyelvben ellenkormányzásként elterjedt szisztéma. Miről is van szó? Az egyenesen haladó motor első kerekét kis mértékben balra fordítva a jármű kibillen egyenesfutásából, és ledől jobbra. A te dolgod tehát mindössze annyi – és jegyezd meg nagyon jól! -, hogy az ívbelső oldali kormányvéget kissé megtolod. Azért ezt javaslom memorizálni, mert így csak egy irányba kell koncentrálnod: jobbra nézel és azon az oldalon is tolsz. Ráadásul az ember a toló mozdulatot tudja finomabban adagolni, nem a húzót. Most vedd elő a fenti üresben gurulós módszert, és próbáld ki ezt is: tolj kicsiket a kormányvégeket, és figyeld meg, mennyire gyorsan és hatékonyan reagál a motorod! Kezdj el tudatosan motorozni: amikor kanyarban meg kell döntened a vasat – vagy az ív közepén mélyebbre fektetni, mert mondjuk az szűkül -, csak nézz oda, ahova menned kell (a sávod legtávolabbi pontjára), és finoman told a kanyar irányába eső kormányvéget (logikusan minél gyorsabban mész, annál erősebben kell ezt tenned, hiszen a giroszkopikus erők egyenesen arányosak a sebességeddel)! Semmi egyebet nem kell tenned, és a kanyarvételed elkezd szépen egyre magabiztosabbá válni – azért érdemes a határok közúton való feszegetése helyett akár egy kisebb versenypályán begyakorolnod, ahol tuti nem jönnek szembe és az ív sem lesz murvás). Mert a motoron nincs lehetőség a hibázásra, így csak egy módszert használhatsz: a leghatékonyabbat. Jó motorozást, sok élvezetes kanyart!
Cimkék:
Természetesen sok olyan baleset történt, amikor a mázlinak hatalmas szerepe volt a túlélésben. Ez az esés azonban lehet hogy mindent visz.
Elolvasom »Izgalmas kezdeményezés indult az egyik hazai Honda márkakereskedésnél: számos aranyszárnyas modellel kezdődött el egy teljes teszthét.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »