Felemelő érzés, amikor az ember már a következő modellévre datált motort próbálhat ki. El is dobtam minden kezemben levő aktuális dolgot, amikor a Harley-Davidson Road Glide Special 114 tesztelése szóba került. Sőt, egyből előre vettem néhány, vidéki városokban esedékes elintéznivalót. Mert ez a motor Amerikában és a világ minden részén egyaránt a hosszú távok megtételének egyik legjobb módja – még akkor is, ha Magyarországon nincsenek is igazán hosszú távok. Sajnos…
Igazi, hamisítatlan amerikai bagger
Maga a Road Glide járt nálunk három éve még a 103 köbinches blokkal, majd a Milwaukee-Eight erőforrást is az Ultra változatában próbálhattam ki először. A mostani teszt apropója pedig nem más, mint ugyanennek az erőforrás-generációnak a legújabb tagját megismerni. A Special kivitel ugyanis 2019-re immáron a legnagyobb valaha szériában gyártott Harley-Davidson erőforrással érkezik: a V2-es 114 köbinchre, azaz 1’868 köbcentire hízott. Persze millió más izgalom is van a gépben – fussunk hát neki!
A sziluett és a forma messziről felismerhető – aki valaha találkozott Road Glide-dal, az egyből be tudja azonosítani
Tudom, az erőforrásra vonatkozó alcímtől minden igazi Harley-s a szemembe köp egy olyan igazi mélyről jövőt. Mert aki valaha motorozott régebbi amerikai V2-essel és magáévá tette annak vibrációit és valóban nyers erejét, az a Milwaukee-Eight blokkokra szerintem főleg a száját húzkodja. A gáz helyett is. A 107-es változatnál már majdnem nekem is kevés volt a vezetőhöz eljutó vibráció és ténylegesen érezni lehetett a gáz elcsavarása és a blokk reakciója között az elektronok rohangászását. Vajon a nagyobb blokknál javult a helyzet?
A valaha volt legnagyobb széria Harley blokk a Milwaukee-Eight 114
A nyolcadik generáció alapváltozatához képest 7 köbinch, azaz 123 köbcentiméter a növekedés. Ezt a furat- és a löket kölcsönös növelésével érték el, miközben a sűrítés is nőtt. A blokk változása tehát elég alapos. Amit nem tudok, hogy a kiegyensúlyozó-rendszer mennyiben módosult – számomra ugyanis olybá tűnt, hogy mintha a 114-es változat kicsit erősebben rázna kisebb testvérénél. Ez pedig nekem tetszett. Persze én nem vagyok igazi Harley-s (meg hamis sem), de itt a sterilitás kevésbé tűnt fel.
Teljesítményt szokásos módon nem ad meg a gyár, csak a nyomatékot, amely 11 newtonméterrel több és 250-nel alacsonyabb fordulaton érkezik. Ezzel együtt egészen alapjáratig leejtve a fordulatot kicsit kelletlenkedik – utána nagyon kevéssel viszont már igazán készségesen megindul a valaha volt legnagyobb küblikből építkező széria Harley V2-es. A lényeg persze a mindennapi használat. Ahol is ezt a motort még inkább a fölényes nagyvonalúság jellemzi, mint elődeit vagy kisebb rokonát.
A sarokváltó könnyen kezelhető – bár az intenzív gyorsítások közben annyira nem jött be a lábam emelgetése, hogy inkább hagyományos alányúlós módon váltottam fel. Krúzoláskor viszont sarokkal
Még egy cseppet leragadnék a V2-esnél – mégis csak az a motor egyik legnagyobb újdonsága. Persze majd meglátjuk, hogy közel sem, de egyelőre maradjunk itt. Mivel az amerikai gyártó az utolsó utáni lehetséges pillanatig ragaszkodik a 45 fokos két hengeres vé-erőforrásokhoz, sokan őskövületnek bélyegezik és ósdi szarnak titulálják. Pedig ha tudnák, milyen technika dolgozik ezekben a gépekben! A szekvenciális üzemanyag-befecskendezéstől a hihetetlenül precíz vezérlésig mindent tud, amit ma egy szívó benzinmotor tudhat.
A vezető munkahelye. Elsőre összetettnek tűnik, amúgy pofon egyszerű az egész – magyarul könnyű megtanulni
Máshogy nem is tudná egy ilyen baromi lökettérfogatú monstrum teljesíteni az Euro4-es normákat. A teljesen számítógép-vezérelte blokkot értelemszerűen potméterrel utasítgatjuk, vagyis a gázkar elektronikus. Ennek a reakciója volt talán az egyetlen, ami nem igazán tetszett – itt szép lenne némi fejlesztés annak érdekében, hogy kicsit közvetlenebb legyen a működés. Persze ha ehhez szokik hozzá az ember, akkor semmilyen kellemetlenséget nem okoz. Mert a 114-es monstrum igazából bármilyen fordulatról nagyon szépen megindul és egész vehemensen tol még a magasabb fordulatszámokon is.
Videónk menet közben is megmutatja a közel négy mázsás amerikai bálnát
Akár krúzolunk, akár elkap a hév és száguldozunk egy kicsit, kiváló partner lesz benne. Viszont a tesztút során a fogyasztása volt mégis az, ami a legjobban meglepett. Történt, hogy Dunaújváros és Tinnye között éppen cseppet sem kellett sietnem és viszonylag szabályosan, sokat tempomatozva gurultam végig az útvonalat. Nem igazán akartam elhinni, de 5 liter alatti fogyasztást produkált a magában is majdnem négy mázsás szörnyeteg. Reális, teljesen életszerű használat mellett tehát az 5-6 liter/száz kilométer abszolút tartható – az meg zseniális.
Folytatjuk a futóművel – meg még millió különleges és izgalmas műszaki megoldással. Lapozz!
Cimkék:
Vízálló és utcainak kinéző motoros kabátot keresel munkába járáshoz? Vagy éppen hasonló lábbeli kéne? Megoldások az Alpinestars választékából.
Elolvasom »Még egy olyan témában, mint egy hátizsák fejlesztése is lehetnek innovációk. Az ICON Dreadnaught remek példa erre. Igen praktikus cucc!
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »