A motorosok egy része ki sem megy közútra, csak versenypályán nyomja az ipart. Nekik a pálya lehet aszfaltos – ide csak dupladés zárt sisak jöhet szóba -, vagy akár cross – ide viszont speciális off-road bukó kell szemüveggel kiegészítve. Akik viszont közúton gurulunk és akár hosszabb utakra is elindulunk, mások a szempontjaink. Persze nagyon fontos a biztonság is, de a mindennapi rutin során tanúsított praktikum is rendkívül lényeges. Ezért annyira elterjedtek a felnyitható állú bukósisakok, amelyek egyik legújabb képviselője a Nolan N100-5 típus.
Az olasz gyártó nem ma kezdte az úgynevezett flip-up osztályt. Két évtizedes tapasztalattal rendelkeznek ebben a szegmensben – ami nevezhető komolynak is. Megjelenésekor az N104 típust be is mutattuk az Onroad.hu felületén – persze életciklusa alatt az is folyamatosan fejlődött, majd idén leváltotta valóban sok mindenben nagyot előrelépő utódja. Amely immáron nem az N105 nevet viseli, hanem a Nolan új névalkotási terminológiája szerint úgy hívják, hogy N100-5. (Persze kiejteni most is úgy kell, hogy “en-százöt”.)
Fontos változás – ami persze nem forradalmi a kategóriában -, az ellipszis alakú pályán mozgó állrész. Lecsukott állapotban a sisak gyakorlatilag nem nagyobb külső méretét tekintve, mint egy zárt rokona. A felnyitás során az állvédőnek nyilván ki kell kerülni a héj homlok feletti részét. Amennyiben innen az egy megszokott körív mentén nyílna fel, a felső állása jóval a tetőrész felé vezetne – ez jellemző is sok hasonló bukóra. Ez viszont abban az esetben negatívum, ha az ember nyitott állapotban szeretne motorozni.
Csakhogy a Nolan N100-5 a márkánál megszokott módon kettős homologizációval rendelkezik, azaz teljesíti a nemzetközi szabványok előírásait mind a zárt-, mind a nyitott fejvédők vonatkozásában. Ez nem sok hasonló sisak mondhatja el magáról. A többség esetében a gyártója a nyitott viseletet csak álló helyzetben tartja elfogadhatónak – a Nolan azonban hivatalosan is “engedi” mindkettőt.
Ezt úgy érik el, hogy a nyitott állapotban egy bal oldalon levő retesz zárásával teljes mértékben fixálható a levegőben levő áll. Így kizárt a lecsapódás esélye. Viszon amikor így gurulsz, nagyon nem mindegy, mennyire cibálja a fejed felett levő részt a menetszél. Ilyenkor fontos az elliptikusan nyíló mechanizmus: az állvédő ugyanis ennek köszönhetően teljesen rásimul a fejtetőre. Nyilván nem a legáramvonalasabb így, de teljesen elfogadható.
Amikor valaki hosszabb túrákra indul – vagy akár csak az év nagy részében szeretne motorozni -, elengedhetetlen a páramentes kilátás. Hiszen lehet hideg egy hágón nyáron is, a szép hegyes részeken bármikor eshet az eső – tehát a lecsapódó lehelet elfogadhatatlan. A Nolan cégcsoport maga gyártja PinLock belső plexiket, amely megint csak fejlődött. Általános probléma volt korábban, hogy a látómező felső részébe nagyon belezavart a PinLock felső szilikon csíkja, illetve hogy az felnyitáskor óhatatlanul hozzáért a plexi felső tömítéséhez.
Utóbbi pedig óhatatlanul össze is karcolta a vékony páramentesítő extrát – így annak felső része szinte használhatatlanná tette a kilátást. Az N100-5 esetében a Nolan a sisakplexi felső részének kidomborításával mindkét problémát kiküszöbölte. A PinLock így nem tudja érinteni a tömítő gumit, ráadásként pedig a megszokottnál feljebb lehetett vinni annak élét. Annyira, hogy most gyakorlatilag kitölti a teljes látómezőt – az pedig, hogy már sehol nem alakul ki a párától homályos terület, egyszerűen zseniális.
A Nolan nem csak a kettős homologizációval igyekszik minél biztonságosabbá tenni a sisakot, hanem sok más módon is. Először is ott a Lexan héjszerkezet, amely valamennyi fejvédőjük alapanyaga. A szívós műanyag alkotja még a vizort is, amely így szintén nagyon sokat képes elviselni. További nagy előny, hogy az általános népi pánikkal szemben, miszerint “a napsütés hatására a sisak anyaga elöregszik és öt évente mehet a kukába mert semmit nem ér majd” a Lexan sokkal hosszabb idő múlva sem fog veszíteni védelmi tudásából.
Videónkban a bemutató mellett a menetpróba tapasztalatait is láthatod
Az N100-5 állrésze és a sisakot tartó szíj is megfelelően van biztosítva – én inkább azt mondanám, hogy túl… Az áll felnyitásához nem elég az alsó nagy piros gombot meghúzni. Az csupán kimozdítja a felső kisebbet, amelyet aztán lefelé nyomva oldódik valóban az áll zárása. Egy kézzel működik, de nem egy ujjal. A szíjat biztosító Microlock2 csat szintén dupla mozdulatra nyílik csak ki – tehát ez is kizárja a véletlen oldódás lehetőségét.
A második oldalon jön a szellőzés, a napszemüveg és a kommunikáció, sőt, szó esik a féklámpáról is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »