Soha nem fogom elfelejteni a Honda VFR800X ledes fényszóróival szerzett éjszakai szerpentines élményemet – a tesztben írtam is róla bőven. Hihetetlen érzés volt, amikor a tényleg szurok sötét szlovák szerpentinen a pengeéles fényhatárnak köszönhetően arról sem volt semmi fogalmam, hogy mettől meddig tart a sávom, nem hogy merre vezet majd az út. Nos, a 2016-tól gyártott Yamaha FJR1300 AE és AS változatainak pilótái már nem fognak ezzel a kínnal szembesülni.
A hangvillásoknak ez az első motorkerékpárja, amely kimondottan a kanyarok ívbelső oldalát bevilágító kanyarfényszóróval készül. Roppant egyszerűen oldották meg a mérnökök a feladatot: a túragőzös két ikerlámpájának felső vonalába három-három nagy fényerejű dióda került, amelyeket a menetvezérlő elektronika miatt úgyis meglévő dőlésszög-érzékelőtől érkező adatok függvényében kapcsol be- és ki a számítógép. Így minél jobban lapra merjük tenni a motort a kanyarban, annál nagyobb lesz a bevilágított terület is – hiszen logikusan annál gyorsabban is megyünk. A Yamaha mozgóképen is bemutatja, hogyan működik a rendszer.
Szintén örök emlékeim között szerepel, amikor sok-sok évvel ezelőtt először mehettem éjszaka a BMW K1600GT kanyar-xenonjával. Az egy sokkal bonyolultabb rendszer, azonban amikor az ember szembesül a hatásával – nem tudod olyan gyorsan döntögetni ívről ívre a motort, hogy a fény ne legyen folyamatosan pont vízszintes előtted -, nem is érti, hogy miért nem gyárt mindenki ilyet szériában. Hiszen annyival biztonságosabbá teszi az éjjeli motorozást, hogy az elmondhatatlan. (Persze tudjuk a választ: az ára miatt…) A Yamaha által is alkalmazott rendszer azonban sokkal egyszerűbb és olcsóbb – alig várom, hogy megérkezzen a 2016-os FJR1300 és a fél éjszakát végigmotorozzam vele!
Cimkék:
Persze nem Magyarországon, hanem Dél-Afrikában. Azonban így is döbbenetes, ahogy bő százas tempónál több tárat beleürít a menekülő járműbe.
Elolvasom »Nyakunkon a Karácsony, amikorra is a számunkra fontosakat meglepjük. Amennyiben webáruházból rendelsz, a motoros Jézuska kér némi átfutási időt.
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »