Jobb esetben soha az életben nem lesz szükségünk rá, hogy a cikk témájára szükségünk legyen. Egy motorkerékpárnál azonban számos olyan élethelyzet adódhat, amikor kénytelenek vagyunk valamilyen szállítóeszközzel eljuttatni egy távolabbi pontba. Elég ehhez egy helyben javíthatatlan defekt, bármilyen egyéb műszaki hiba, vagy a legrosszabb: egy baleset. De ha semmi rosszra nem gondolunk, akkor az is, ha éppen most, a téli hónapokban veszünk paripát magunknak, és haza szeretnénk vinni – vagy januárban a napos Dél-Spanyolországba megyünk vele túrázni, és nem lábon szeretnénk odajutni. A lényeg, hogy mindenképpen kerüljük el az alábbi videóban látható agyalágyult hibákat. Igen, legszebb öröm a káröröm – mert nincs benne semmi irigység -, úgyhogy most lehet kicsit nevetni szegény jó amerikaiakon.
Hogy mi soha ne járjunk így, igyekeztünk összeszedni azokat a tippeket és trükköket, amelyekkel biztonsággal tehetjük fel az utánfutóra, vagy éppen be a kisteherautóba a motorkerékpárt. Az sem mindegy, ott hogyan rögzítjük: láttam már menet közben a raktérben felborulni bringát – sem a hét-, sem a négykerekű nem úszta meg sértetlenül a “kalandot”. No és a fenti videó tanúsága szerint az sem mindegy, hogyan vesszük le a platóról a motort – pedig ez sem bonyolult művelet. Nézzük tehát mindezt a gyakorlatban, majd a legfontosabbakat egy listában is.
1. Tanuljuk meg egyensúlyi, azaz függőleges állapotban tartani a motort.
2. Készítsük elő a rögzítési pontokat és a spanifereket, utóbbiakból a lehető legjobb minőségűeket használjunk.
3. Csak rögzített, tapadással is rendelkező rámpát használjunk. Ha nincs ilyen, inkább emeljük meg ketten az első- és a hátsó tengelyt, miközben egy harmadik segítő stabilan tartja a motor másik végét.
4. Legjobb, ha a motort saját erejéből, a kuplung megfelelő adagolásával juttatjuk fel a rámpán. Közben ügyeljünk az egyensúlyra. A rögzítés idejére hagyjuk sebességben, utána már tehetjük üresbe is.
5. Lehetőleg négy irányba kössük le a gépet, ügyelve rá, hogy a rugózó elemeket teljesen húzzuk össze. Így elkerülhető, hogy menet közben megmozduljon a motor. A gépen nagyon körültekintően válasszunk rögzítési pontot!
6. Feloldáskor apró lépésekben lazítsuk a hevedereket, nehogy felboruljon a masina.
7. A leengedéshez legjobb a motor lassító erejét használni (természetesen álló erőforrás mellett), a kuplung finom adagolásával. Közben szintén ügyeljünk az egyensúlyi állapotra!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »