Pontosabb lett volna az alcím, ha azt írom: talán a legpatinásabb olasz márka. Hiszen Alfonso Morini 1937 szeptemberében kezdett járműveket gyártani. Igaz, akkoriban az Olaszországban kedvezőbb adóbesorolású és jogsi nélkül is vezethető 350 és 600 köbcenti közötti háromkerekűek alkották palettáját – de 1946-ban már elkezdett motorkerékpárokat készíteni. Akkor 125-ös, kétüteműekkel indított, hogy a posta igényeit ki tudja elégíteni. Innen évről évre feljebb ívelt a pályájuk – főleg, hogy 1957-től már a gyorsasági világbajnokságon is versenyezni kezdtek. A hetvenes években volt a vállalt a csúcson – majd jött a hanyatlás. 1987-ben megvette őket a Cagiva, ahonnan a Ducatihoz kerültek – de közben a termelés leállt és a Moto Morini eltűnt a piacokról. Aztán 1999-ben a Morini család visszaszerezte a márkanevet, és feltámasztották azt.
2004-ben bemutatták a Corsaro 1200-ast, amelyet egy 140 lovas V2-es hajtott. Számos modern, újkori Moto Morini követte, azonban pénzügyileg nem tudtak megerősödni. Mondhatjuk, hogy a szokásos olasz forgatókönyvet szenvedték végig csődökkel, feltámadásokkal és újabb meg újabb próbálkozásokkal. Azonban hősiesen kitartottak – még a 2017-es EICMA kiállításán is mutattak be új modellt. Ebből a második korszakukból a mai napig gyártásban vannak a Corsaro 1200, a Milano és a Super Scrambler 1200.
2018-ban azonban a vállalat tulajdonjogát megszerezte a kínai Zhongneng Vehicle Group. Az 1987-ben alapított vállalat ma ezer alkalmazottal rendelkezik és évi félmilliónál is több motort gyárt – igaz, ezek java elektromos és moped. A Moto Morini megvásárlása után azonban új irányba állították a patinás olasz márkát. Első két közös “gyermekük” a Seiemmezzo STR csupasz gép és az X-Cape 650 túraenduro. Utóbbi 2022 tavaszára megérkezett Magyarországra is. Alaposan kipróbáltuk – és már mutatjuk is, hogy tetszett!
Összességében a hatalmas múlttal rendelkező Moto Morini mérnöki tudása és a bőséges kínai tőke nagyon okosan lettek összefésülve. Az X-Cape 650 egy meglepően jól sikerült motor lett. Igaz, itt-ott bele lehet kötni, na meg még biznyítania is kell a piacon. De az egész csomag – kényelem, erő, futómű, fékek – simán hozza azt a szintet, amit egy modern, 2022-es motortól elvárunk. Tényleg semmilyen olyan kompromisszumot nem kell kötnie leendő tulajdonosainak, amely hatalmas lelki törést okozhatna nekik. Cserébe egy nagyon jó ár egészíti ki a pakkot. Így az X-Cape 650 egy életveszélyes versenytárs a közepes túraenduro piac szereplőinek. Igaz, nehezebb és gyengébb jó pár riválisánál – de ára ezeket bőséggel ellensúlyozza. Persze az igazi az, ha magad is meggyőződsz a tudásáról – ezt a hazai forgalmazónál simán meg is tudod tenni.
Az Euro5 korszakban is létezik ennél erősebb és nyomatékosabb sorkettes. De igazság szerint közútra bőven elég a tudása. Nagyon kényelmesen tartja a műszer szerinti 140-150 körüli utazót, magasabb fordulaton használva elegendő a gyorsulás, abszolút viselhető a vibráció és sok kifogás az erőátvitelt sem érheti.
A futómű kifogástalan. Bődületesen masszívak és remekül hangoltak az első telók – még ótvar aszfalton kanyarogva sem lehet belekötni tudásukba. Pontosan a hazai úthálózatra abszolút elegendő, amit ez a terület tud. Egyedül a hátsó rugóstag előfeszítése érdemelne meg egy szerszám nélküli állíthatóságot.
Mivel a motor nem túl könnyű, cserébe nem is nagyon gyors (175 a hivatalos és valós végsebessége is), a fékrendszer tudása abszolút elfogadható. Jók a féknyergek, ott a legmodernebb ABS (jó, nem kanyaros változat) – vagyis nagy baj nincs. Amennyiben laza talajon is akarjuk használni, jó lenne egy tényleg kikapcsolható ABS – nekem sehogy nem sikerült deaktíválni.
Na itt virít nagyot a Moto Morini X-Cape 650. És itt is kell neki, hiszen ez egy mindennapi használatra és túrázásra egyaránt alkalmas, elsősorban az ésszerűen gondolkodóknak szánt motor. Az üléspozíció, a szélvédelem mind remekelnek. A terhelhetőség az egyetlen, ami komolyabb kívánnivalót hagy maga után. Oda kellene még pár tucat kiló, hogy alkalmasabb legyen az átlag európai használóknak.
Az X-Cape 650 tudása miatt is erős versenyző. Ár-érték arányával együtt viszont még sokkal erősebbé válik. Aki hasonló szegmensben – magyarul: ésszerűen – gondolkodik, annak nem érdemes átsiklani felette!
Cimkék:
Fél évszázad hosszú idő. Az első Nolan bukó 1972-ben jelent meg. Rengeteg újítás fűződik a cég nevéhez, ezekből szemezgetünk.
Elolvasom »Már elődje is a Nolan csoport egyik legtöbbet vásárolt modellje volt. Az N80-8 zárt bukósisak azonban mindenben feljebb lépett!
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »