Pontosabb lett volna az alcím, ha azt írom: talán a legpatinásabb olasz márka. Hiszen Alfonso Morini 1937 szeptemberében kezdett járműveket gyártani. Igaz, akkoriban az Olaszországban kedvezőbb adóbesorolású és jogsi nélkül is vezethető 350 és 600 köbcenti közötti háromkerekűek alkották palettáját – de 1946-ban már elkezdett motorkerékpárokat készíteni. Akkor 125-ös, kétüteműekkel indított, hogy a posta igényeit ki tudja elégíteni. Innen évről évre feljebb ívelt a pályájuk – főleg, hogy 1957-től már a gyorsasági világbajnokságon is versenyezni kezdtek. A hetvenes években volt a vállalt a csúcson – majd jött a hanyatlás. 1987-ben megvette őket a Cagiva, ahonnan a Ducatihoz kerültek – de közben a termelés leállt és a Moto Morini eltűnt a piacokról. Aztán 1999-ben a Morini család visszaszerezte a márkanevet, és feltámasztották azt.
2004-ben bemutatták a Corsaro 1200-ast, amelyet egy 140 lovas V2-es hajtott. Számos modern, újkori Moto Morini követte, azonban pénzügyileg nem tudtak megerősödni. Mondhatjuk, hogy a szokásos olasz forgatókönyvet szenvedték végig csődökkel, feltámadásokkal és újabb meg újabb próbálkozásokkal. Azonban hősiesen kitartottak – még a 2017-es EICMA kiállításán is mutattak be új modellt. Ebből a második korszakukból a mai napig gyártásban vannak a Corsaro 1200, a Milano és a Super Scrambler 1200.
2018-ban azonban a vállalat tulajdonjogát megszerezte a kínai Zhongneng Vehicle Group. Az 1987-ben alapított vállalat ma ezer alkalmazottal rendelkezik és évi félmilliónál is több motort gyárt – igaz, ezek java elektromos és moped. A Moto Morini megvásárlása után azonban új irányba állították a patinás olasz márkát. Első két közös “gyermekük” a Seiemmezzo STR csupasz gép és az X-Cape 650 túraenduro. Utóbbi 2022 tavaszára megérkezett Magyarországra is. Alaposan kipróbáltuk – és már mutatjuk is, hogy tetszett!
Összességében a hatalmas múlttal rendelkező Moto Morini mérnöki tudása és a bőséges kínai tőke nagyon okosan lettek összefésülve. Az X-Cape 650 egy meglepően jól sikerült motor lett. Igaz, itt-ott bele lehet kötni, na meg még biznyítania is kell a piacon. De az egész csomag – kényelem, erő, futómű, fékek – simán hozza azt a szintet, amit egy modern, 2022-es motortól elvárunk. Tényleg semmilyen olyan kompromisszumot nem kell kötnie leendő tulajdonosainak, amely hatalmas lelki törést okozhatna nekik. Cserébe egy nagyon jó ár egészíti ki a pakkot. Így az X-Cape 650 egy életveszélyes versenytárs a közepes túraenduro piac szereplőinek. Igaz, nehezebb és gyengébb jó pár riválisánál – de ára ezeket bőséggel ellensúlyozza. Persze az igazi az, ha magad is meggyőződsz a tudásáról – ezt a hazai forgalmazónál simán meg is tudod tenni.
Az Euro5 korszakban is létezik ennél erősebb és nyomatékosabb sorkettes. De igazság szerint közútra bőven elég a tudása. Nagyon kényelmesen tartja a műszer szerinti 140-150 körüli utazót, magasabb fordulaton használva elegendő a gyorsulás, abszolút viselhető a vibráció és sok kifogás az erőátvitelt sem érheti.
A futómű kifogástalan. Bődületesen masszívak és remekül hangoltak az első telók – még ótvar aszfalton kanyarogva sem lehet belekötni tudásukba. Pontosan a hazai úthálózatra abszolút elegendő, amit ez a terület tud. Egyedül a hátsó rugóstag előfeszítése érdemelne meg egy szerszám nélküli állíthatóságot.
Mivel a motor nem túl könnyű, cserébe nem is nagyon gyors (175 a hivatalos és valós végsebessége is), a fékrendszer tudása abszolút elfogadható. Jók a féknyergek, ott a legmodernebb ABS (jó, nem kanyaros változat) – vagyis nagy baj nincs. Amennyiben laza talajon is akarjuk használni, jó lenne egy tényleg kikapcsolható ABS – nekem sehogy nem sikerült deaktíválni.
Na itt virít nagyot a Moto Morini X-Cape 650. És itt is kell neki, hiszen ez egy mindennapi használatra és túrázásra egyaránt alkalmas, elsősorban az ésszerűen gondolkodóknak szánt motor. Az üléspozíció, a szélvédelem mind remekelnek. A terhelhetőség az egyetlen, ami komolyabb kívánnivalót hagy maga után. Oda kellene még pár tucat kiló, hogy alkalmasabb legyen az átlag európai használóknak.
Az X-Cape 650 tudása miatt is erős versenyző. Ár-érték arányával együtt viszont még sokkal erősebbé válik. Aki hasonló szegmensben – magyarul: ésszerűen – gondolkodik, annak nem érdemes átsiklani felette!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »