A verseny hetedik szakaszán érkezett a szomorú hír: elhunyt Hubert Auriol, “Az afrikai”. Lehet, hogy a verseny múltját kevéssé ismerő olvasóknak nem mond sokat az ő neve, pedig az egybeforrt magával a Dakar történelmével. Auriol 1952-ben született az etiópiai Addisz-Abeba-ban, majd 1973-ban Franciaországban kezdett versenyszerűen enduro- és motokrossz versenyeken indulni. 1979-ben rajthoz állt a valaha volt első Párizs-Dakar Rally-n, ahol hatodik lett. 1981-ben és 1983-ban megnyerte a motorok versenyét, és történelmet írtak Cyril Neveu-vel való csatározásaikkal, amelynek egyik csúcspontja volt 1987. Ekkor is ők ketten vívtak az élen, majd Auriol az utolsó előtti szakaszon akkorát bukott, hogy eltörte mindkét bokáját. De így is befejezte a szakaszt – és azóta már élő legendaként tartották számon.
1992-ben autóval is megnyerte a Dakar Rally-t, ezzel ő lett az első, aki két kategóriában is diadalmaskodott az extrém sivatagi versenyen. Amely annyira élete része lett, hogy 1994 és 2003 között versenyigazgatóként is irányította a viadalokat. Sőt, súlyos keringési betegsége miatt meggyengült egészségi állapotát figyelmen kívül hagyva tavaly, az első szaúd-arábiai versenyen is ott volt: Ha’il-ban még a tábor építésében is részt vett. Tegnap azonban érkezett a sajnálatos hír: Hubert Auriol már csak odafentről figyeli a Dakar mezőnyének jövőbeli küzdelmeit. Nyugodjon békében!
A szaúdi sivatagban eközben a mezőny a pihenőnap után Északnak indult: 737 kilométert tettek meg, amelyből 453 volt speciál szakasz. A napi táv már nem tiszta dűnéken, hanem kicsit keményebb, homokos részeken vezetett, de a navigáció most sem volt könnyű. Akadt egy-két sziklásabb szakasz is, és ami nagyon fontos: ez egy két napos maratoni szakasz első napja volt, vagyis a versenyzőknek szervizháttér nélkül kell eltölteniük ezt az estét! (Gumicsere sincs!!!) Toby Price szinte végig uralta a napot: a 358. kilométernél levő ellenőrző pontig ő volt a leggyorsabb. Ekkor vette át tőle a vezetést Ricky Brabec, aki korábbi hibái miatt komoly lemaradást próbál ledolgozni. Price végül az utolsó előtti 50 kilométeren vétett egy apró navigációs hibát, így csak 7. lett – de Brabechez képest sem vesztett többet 5 percnél.
A pihenőnapon még összetett második Kevin Benavides rosszabbul járt: 358 kilométernél még a vezetést is átvette, azután egy eltévedés miatt több, mint tíz percet vesztve a csupán 16.-ként ért célba. Ugyanazon az ötven kilométeren hibáztak mindketten Toby Price-szal… Sajnos sokkal rosszabbul járt náluk is a Yamaha éllovasa, a napot az összetett negyedik helyen kezdő Ross Branch. Ő még a végső győzelemre is abszolút esélyes volt, azonban a nap elején bukott egy közepesnek nevezhetőt. Amelyben ő szerencsére nem sérült meg, a kék motor azonban igen. És bár az amerikai pilóta helyrehozta a gépet és célba is futott – így ki nem esett -, nagyságrendileg 40 percet veszítve az összetett 15. pozícióba esett vissza.
És hogy ki vezeti a virtuális tabellát? A Honda menője, Ignacio Cornejo (vagy ahogy szólítják: Nacho), aki tegnap második volt. Napi szakaszt ugyan még egyszer sem nyert, de szép kiegyensúlyozottan motorozva övé a legjobb idő. A gyorsaságikon eddig nyolc és fél perc híján 29 órát töltött el, és hozzá képest az összetett második Toby Price lemaradása 1 MÁSODPERC. Azért ezt ízlelgessük egy kicsit… De a negyedik helyezett Xavier de Soultrait is alig több, mint kettő és fél perccel követi az éllovast.
Bár a mondás jelen esetben nem állja meg a helyét, mivel a homokot állják. 🙂 De a lényeg: mindketten versenyben vannak. Gyenes Mani saját bevallása szerint sem akarja megkockáztatni a versenyből való kiesést. A maratoni szakasz első napján különösen figyelt a motorra – este ugye még a kis szerszámos- és alkatrészes ládát sem kapja meg ő sem, így semmit nem lehet karbantartani. A 8. szakaszt is ki kell bírni a gépeknek! A köves részen így is elszenvedett egy szemre elég ronda felnisérülést, de szerencsére a gumi kitartott. Kategóriájában a 4. helyen végzett, de 20 perccel az éllovas mögött. Összetettben is tartja a harmadik helyet, de már több, mint egy óra mínuszban van Maurizio Gerini mögött.
Az olasz elég kiélezett küzdelmet vív a litván Gelazninkas-szal – amennyiben mindkét motor és pilóta bírni fogja a célig, ez a meccs vélhetően kettejük között fog eldőlni. Saghmeister Gábor pedig tegnap sajnos kapott még egy komoly, 20 perces időbüntetést is – az okát nem tudjuk -, így visszaesett az Original by Motul mezőnyének végére. Összetettben pedig – csak hogy lássátok, milyen tempókülönbség van az élmezőny és a becsülettel, de kőkeményen küzdő záró traktus között – ő már több mint 20 ÓRÁVAL töltött többet nyeregben, mint az éllovasok. De ott van és megy – és nekünk ez a lényeg!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 4:37:44 | 0:00:00 |
2 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:02:07 | 0:00:00 |
3 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:02:19 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:02:52 | 0:00:00 |
5 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:03:14 | 0:00:00 |
6 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:03:57 | 0:00:00 |
7 | 3 | T. PRICE | KTM | 0:05:05 | 0:00:00 |
8 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:05:49 | 0:00:00 |
9 | 27 | J. RODRIGUES | HERO | 0:05:55 | 0:00:00 |
10 | 6 | F. CAIMI | YAMAHA | 0:06:46 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 28:51:31 | 0:00:00 |
2 | 3 | T. PRICE | KTM | 0:00:01 | 0:00:00 |
3 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:02:11 | 0:00:00 |
4 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:02:34 | 0:00:00 |
5 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:07:29 | 0:02:00 |
6 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:10:18 | 0:00:00 |
7 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:12:27 | 0:06:00 |
8 | 1 | R. BRABEC | HONDA | 0:14:52 | 0:00:00 |
9 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:16:11 | 0:07:00 |
10 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:17:07 | 0:01:00 |
Fotók: Dakar.com és Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »