Ismét egy olyan motor jutott el hozzánk, amelynek megszületése érdekes – mondhatjuk, igazi 21. századi – utat járt be. Tavaly tavasszal robbant a hír, miszerint a BMW egy minden eddiginél nagyobb boxer erőforrással hajtott cruiser megjelenésén dolgozik. Ősszel már nagyjából biztosnak tűnt, hogy az R 18 névre keresztelt nehézbombázó széria modell lesz. Idén év elején elkezdték felvenni a megrendeléseket a modellre – amely hivatalosan ekkor még be sem mutatkozott! De ilyenek a fanatikusok: akár látatlanban, a technikai adatok ismerete és kipróbálás nélkül is megvesznek valamit, amiben hisznek.
2020 tavaszán aztán hivatalosan is bemutatták a legújabb bajor cruisert – amely őszre hazánkba is megérkezett. Most csak a nevében is első sorozatnak hívott First Edition változatot lehetett megvenni – az első szállítmányként hazánkba érkezett néhány példány egyikét pedig tulajdonosa egy gyors tesztre rendelkezésünkre is bocsájtotta. Lássuk hát, milyen lett ez a különleges csemege!
Röviden összefoglalva: igazából sem videóval, sem szavakkal nem nagyon lehet úgy igazán bemutatni. A BMW mérnökeinek ugyanis sikerült egy olyan motorkerékpárt alkotniuk, amely megjelenésével, műszaki tartalmával és egész működésével valami olyat ad, amit elmondani nagyon nehéz. Érezni kell! Érezni a brutális rántást, amikor forogni kezd a gigantikus főtengely. Hallani a selymesen cicergő óriás-boxert, ahogy alacsony fordulaton is nagyon készségesen mozgatja a 345 kilós bálnát.
Átélni a vibrációt, amikor komolyabb terhelést kap a mega-blokk és vibrálva-dübörögve úgy indul meg nyomatékból, ahogy csak a nagy cruiserek tudnak. No meg persze csak úgy ülni mellette, nézegetni az egész monumentális sziluettet, vagy újra és újra bámulni a minden ponton csodaszép részletmegoldásokat. Akárhogy is, az R 18 örök örömforrás marad azoknak a szerencséseknek, akik birtokolhatnak egy ilyen csodát.
Ugyan a Big Boxer nem erős, de a nyomaték mindenért kárpótol. A járáskultúra is egészen különleges – a valóban régi BMW-ket idézi! Amennyit vibrál – nem keveset – az ide kell is! Aztán ha húzni kezded, megjön a másik arca: dübörög és igencsak tisztességesen megindul!
Egyszerű, de nagyon jól működő futóművet rakott az R 18 alá a BMW. Az egyetlen hibája, hogy a nagyon komoly úthibákon a rövid hátsó rugóút sajnos nem elég – Magyarországon némi körültekintéssel kell motorozni vele.
Az első fék a kar útjának elején nekem kicsit maszatolós érzetet adott – aztán megjött a hatás és fogott tisztességesen. Ezen kívül azonban a biztonsági arzenál terén semmibe nem sikerült belekötni: minden elektronika rendben van és nagyon vigyáz a mozgékony monstrumra és pilótájára.
Az R 18 igazából szigorúan egy személyes motor. Főleg a 180 centi alattiaknak lesz kényelmes – de nekik nagyon. És még nagy tempónál is! Ebben a klasszikus formájában nem igazi túramotor. Hiszen ő egy cruiser – azoknak minden jó és a rajongók által nagyon könnyen megbocsájtott hibájával egyetemben.
A BMW Heritage vonulatának legvastagabb lökettérfogatú- és árcédulájú tagja igazi különleges prémium motor. Aki meg tudja venni, annak nem lesz izzasztó a fenntartása sem. Aki pedig csak álmodozni és konfigurálni akar magának egy ilyen csodát – mert álmodozni jó -, az ide kattintva megteheti!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »