A jelenleg életben lévő ECE szabvány elérte a huszadik életévét. A szemlélet és az igények mellett a technológia is sokat fejlődött. Így eljött az ideje annak, hogy a veterán korú biztonsági előírásokat lecseréljék. A 22.05-ről 22.06-ra való átlépés persze nem egyik pillanatról a másikra fog megtörténni. A gyártóknak meg kell ismerniük és át kell rá állniuk. De 2022-től kezdve már csak a frissített előírásnak megfelelő bukósisakokat lehet majd az európai piacra hozni – addig szól a két éves türelmi idő.
A legfontosabb változás, hogy a bukósisakok tesztelési procedúrája megváltozik. A jelenlegi mérés úgy zajlik, hogy a kész bukósisakba egy modellt helyeznek, ami súlyra, formára elég jól utánozza a valódi emberi fejet. Majd ezt meghatározott erővel egy sík felülethez ütik, a műfejben lévő szenzorok segítségével pedig lemérik, hogy milyen erőbehatások érnék egy hasonló baleset esetén a koponyát.
És ezzel pontosan ugyanaz a baj, mint az autók töréstesztjével. A laboratóriumi jellegű körülmények között jól teljesítő védőeszközök az attól eltérő behatásokra már kevésbé reagálhatnak jól.
Az új ECE 22.06 szabvány ennek megfelelően módosul. Ugyanis ezentúl több adatot mérnek kis erejű becsapódásokból, valamint a mérés felső értékét is jelentősen kitolják. Tehát a változás beállta után szélesebb körben tesztelt bukósisakokat vásárolhatunk – és ez nagyon jó! De nem csak az erőbehatás mértékét vizsgálják szélesebb spektrumban, hanem annak irányát is. A változás értelmében már nem csak a sík felületre történő becsapódást vizsgálják. Az “üllő” mellett szolgálatba állítanak egy 45 fokban megdöntött, érdesített felületet is, aminek segítségével a csavart irányú erőbehatásokat is modellezik. Ezzel pedig egy lépéssel ismét közelebb kerülünk a valósághoz.
További fontos változás, hogy a bukósisakokat elkezdik felszereltséggel együtt is tesztelni. Tehát az ECE 22.06 szabványnak meg kell felelnie az adott bukósisaknak beépített kommunikációs rendszerrel és anélkül is. A felnyitható bukósisakokat mindkét funkciójában, tehát nyitott és zárt állásban is tesztelni fogják.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »