Noha a spanyol gyártó már augusztusban lerántotta a leplet legfontosabb 2019-es újdonságairól, az őszi seregszemlére is tartogatott pár komoly meglepetést. A társaság – stílusosan – piros-fehérbe öltöztetett standján nemcsak különleges endurók és triálmotorok sorakoztak, hanem ultramodern, elektromos hajtású kétkerekűek is. Hat, eddig nem látott modell premierjére került sor Milánóban, élükön a gyári versenygépre kísértetiesen hasonlító, csupán hétszáz darabos mennyiségben készülő Enduro GP-vel.
A 250-es és 300-as változatban kapható masina bemutatóján kiemelték, hogy fejlesztése során beszállítóik prémiumkategóriás termékei közül válogattak. Így 48 milliméteres csúszószár-átmérőjű Kayaba GP villa kapcsolódik a GasGas saját fejlesztésű, króm-molibdén-acél vázához. A pillekönnyű Goldspeed felnijein pedig Michelin Enduro Medium abroncsok feszülnek. Természetesen berúgókarral és önindítóval is felszerelték a két centi híján másfél méteres tengelytávú, 960 millis ülésmagasságú GP-t.
Ezáltal még könnyebben és gyorsabban életre kelthető, ám a hasznos felszerelések dacára rendkívül karcsú maradt: a 250-es és a 300-as kivitele egyaránt 105 kilós tömeggel mérlegel. Ezzel négytagúra bővült a GasGas enduró-választéka, ugyanis a jól ismert EC és XC mellett idén ősszel megjelent a kifejezetten amatőröknek fejlesztett, elképesztően könnyed és fordulékony ECRanger is, amit kedvezőbb áron vásárolhatunk meg névrokonainál.
Örök probléma, hogy a terepmotorok felverik az erdő csendjét. Azaz hiába körültekintő a pilóta, a tiltott utakat messze elkerülve is megzavarhatja az arra túrázókat, valamint az ott élő állatokat. Erre nyújt megoldást a GasGas most leleplezett újdonsága, a tisztán elektromos hajtású eContact. Léghűtéses, kefe nélküli egyenáramú villanymotorja szinte hangtalanul és nem mellesleg helyi károsanyag-kibocsátás nélkül gyorsítja a csupán 73 kilós masinát. A gép áramellátásáról 50 voltos feszültségű, 33 Ah-s lítium-polimer akkumulátorcsomag gondoskodik.
További erénye, hogy teljesítménye alapján az L3 kategóriába sorolják, tehát a sofőrök egyszerűsített, mindössze ötórás képzés után megszerezhetik a vezetéséhez szükséges engedélyt. Persze nem ez volt az egyetlen triálmodell a spanyol cég standján. Itt láthatta először a nagyközönség a Jeroni Fajardo és Jaime Busto versenymotorjain alapuló Trial GP-t, valamint a kétszeres TrialE-bajnok GasGas TXe megvásárolható változatát.
Utóbbi különlegessége, hogy rendkívül sok alkatrészt “örökölt” a közkedvelt TXT Racingről, például a komplett hátsó felfüggesztést. Beleértve a továbbfejlesztett, progresszív himbarendszerhez és a Rieger központi rugóstaghoz kapcsolódó, alumíniumból készülő lengővillát. Részben ennek köszönhető, hogy a nagy teljesítményű, 15 kW-os villanymotorral hajtott TXe tömege bámulatosan szerény, 36 Ah-s telepeivel sem éri el a hetven kilót.
A 2018 novemberében debütált Trial GP-t úgy jellemezték, hogy “egyszerűen versenykész”. Ultrakönnyű hengerfejét a triálsportban elismert S3 vállalattal karöltve fejlesztették ki a GasGas mérnökei. Emellett idei újítás a GP aramiderősítésű változtatható rugó-előfeszítésű tengelykapcsolója, valószínűtlenül kis tömegű szénszálas légszűrőháza és a kuplung több részre osztott könnyűfém borítása is.
Miként a tervezők elmondták, lelkiismeretes munkájuk eredményeként valóban versenyképes, mégis egyszerű, könnyen szerelhető konstrukció született. Amely ráadásul négy különböző hengerűrtartalmú kivitelben vásárolható meg: létezik 125-ös, 250-es, 280-as és 300-as változata is. Vagyis mindenki megtalálhatja a tudásához, igényeihez legjobban illő változatot – a többi már csak saját ügyességén fog múlni!
A GasGas idei kínálatában hatféle gyerekmodell (Enduro One-Two, Trial One-Two és Supermotard One-Two) található. Az elektromos hajtású gépek One és Two jelzésű változatai méretben, illetve teljesítményben térnek el egymástól. Értelemszerűen az utóbbiak a gyorsabbak és nagyobbak. Forradalmi megoldás, hogy a szabályozható teljesítményleadású csöppségek lítium-nikkel-magnézium-kobalt akkumulátorai egy mozdulattal cserélhetőek, ezáltal addig sem unatkozik a gyerkőc, amíg a szülők töltik a 48 voltos telepet.
A most leleplezett újdonságokkal tizennyolcra bővült a spanyol vállalatnál készülő típusok száma. Mi több, 2019-től egy szokatlan kétkerekű is gazdagítja palettájukat: a Pyrenees (Pireneusok) névre keresztelt elektromos rásegítésű terepkerékpár. Legyen szó hegy- vagy lejtmenetről, a Pyrenees egyaránt brillírozik. A 13 Ah-s akksival és 0,25 kW-os Bafang villanymotorral kiegészített bringa alumíniumvázra, valamint SR Suntour XCR 29 villára épül.
Lassításáért pedig fáradhatatlan Shimano MT200 féktárcsák felelnek. Sík terepen nagyjából ötven kilométert tehetünk meg egy töltéssel, illetve hegymenetben 1’500 méteres szintkülönbséget gyűrhetünk le részben akár elektromos hajtással – nagyban megkönnyítve ezzel a magasabb ormok meghódítását.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »