Az olasz Benelli évek óta a kínai Keeway tulajdonosának birtokában van. Ezzel a távol-keleti tőkével jött vissza a történelminek is nevezhető talján cég a sírból és vált mára egészen sikeres márkává. Azt a kommunikációikban is erősen hangsúlyozzák, hogy a kínaiak elsődlegesen a pénzügyi oldalon folynak bele a cég működésébe. A motorok tervezése és összeszerelése Olaszországban történik, ahogy az egész szellemiség is megmaradhatott. Teszteltünk TRK502-est, Leoncino 500-ast, Tornado 302-est és BN302-est is – a típusnevekre kattintva eléred korábbi anyagainkat. Most azonban egy egészen érdekes ötvözet került hozzánk: a BN125.
Kimondottan jó a formaterv – ebből a szempontból hamisítatlan Benelli a legkisebb BN
Első ránézésre ugyanaz a fizimiska, mint a meglepően szimpatikus két hengeres nagytestvére, vagy az egyetlen dugóval kalimpáló 250-es változat. Karakteres megjelenésű minden részlet, az összkép és az egyes alkotóelemek egyenként vizsgálva is ugyanazt a stílust hordozzák. Persze lehet találgatni, hogy melyik részletet honnan lett “koppintva” – de ettől függetlenül tény, hogy a motor hovatartozása messziről egyértelmű. Különösen, ha felfedezzük a tank oldalain az oroszlánokat…
Az apró részletekre is ügyeltek. Jó az utaskapaszkodó és a motor hátulja is rendben van formailag
A látszat azonban erősen csalós. A csinos ruha alatt ugyanis egy egészen más technika lakozik, mint amit az olaszoktól megszoktunk. Nem is tagadják, hogy itt bizony szó nincs olasz mérnökök áldozatos munkájáról. A műszaki háttér gerince ugyanis egy az egyben a Keeway háza tájáról érkezett. Az erőforrás, a kuplung, a váltó mind nagyjából változatlanul kerültek át a kínai testvérmodellekből. A fékrendszer szintén kompletten onnan származik – de a futómű már nem. A BN125 tehát érdekes öszvér – kérdés, milyen a végeredmény.
Kezdjük a menetteljesítményekkel. A blokk az ezer éve bevált recepthez képest annyi módosítást kapott, hogy karburátor helyett injektor táplálja. Azonban a kínai mérnökök ebből sem “csavarták ki” az A1 kategória lehetőségeit sem, sőt. 11.1 lóerő és 10 newtonméter – vagyis messze van a jogi korlát átlépésétől. Ennek megfelelően is megy: bár a komplett gép szárazon 142 kiló, kitalálható hogy a menetkészen egy átlag rá való motorossal együtt már tuti 200-230 kilót hogy mozgatja a tíz newtonméter.
A technika már egyértelműen nem Benelli: ez egy régóta bevált, léghűtéses Keeway blokk
Szerencsémre kölcsön tudtam adni a BN125-öst egy barátomnak, aki a kategóriában nálam több kilométerrel rendelkezik. Karcsi saját Honda CBF125-öse lóerőre és utazósebességre is pontosan annyit tud, mint a kis Benelli – nagyjából egy tőről is fakadtak egykoron. Ő mégis bőven a hazai átlag feletti kilométert tett már idén a kis motorba, sokszor elképedve olvasom akár napi 500 kilométer feletti túráit is – vagyis egyáltalán nem lehetetlen hosszú távokat motorozni egy ilyen masinával sem. Az ő összehasonlítását a harmadik oldalon olvashatjátok el.
A fedélzetről nézve is rendes nagymotoros fílinget sugároz
A sokak által tehát harmatgyengének titulált kis léghűtéses blokk arra ténylegesen elég, hogy közlekedni tudj. A motor végsebessége hivatalos adat szerint ugyan 110 kilométer/óra, de igazából a 90 körüli utazó esik jól neki. Arra viszont az én egy mázsámmal is képes volt. Vagyis a város-elővárosi forgalommal megbirkózik, el tudsz vele járni melóba az agglomerációból is és simán előveheted a hétvégén túrázni. Csak tudomásul kell venned, hogy nem fogsz nagyokat gyorsulni és komoly tempóval száguldozni sem.
Videónkban mozgás közben is megnézheted a kis ferdeszemű taljánt
Cserébe – ha már az erőforrásnál tartunk – valóban sok kilométert tudsz majd nyugisan elgurulgatni a pénzedből. Ezeknek a blokkoknak a legerősebb tulajdonsága ugyanis a fogyasztás. Nem véletlenül találsz két sarokszámot kiemelve bármely távol-keleti motor mellett (érdemes indiai honlapokat böngészni): az árát és a fogyasztását. A BN125 is valahol 2-2.5 liter között kér inni 100 kilométerenként – vagyis a 13.5 literes tank tartalmával a legrosszabb esetben is a világból kimész: ötszáz kilométert biztosan elmegy egy tankkal. Nagyon óvatosan meg elég akár 700 (mondom HÉTSZÁZ!) kilométer után megtölteni…
A második oldalon egy nem kínaias résszel, a futóművel folytatjuk. Majd sor kerül a végső ítéletre is. Lapozz!
Cimkék:
A motoralkatresz.eu egy meglepően gazdag kínálattal rendelkező motorosbolt. Az üzlet és a webáruház különlegessége a különösen jó árstratégia.
Elolvasom »Nem akarsz esőcuccal bajlódni, de belerohadni sem a vízálló ruhába? Idegenkedsz a sok rétegtől? Akkor az Alpinestars Mirage modellje neked való!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »