A BN302 talán legerősebb része a fék és a futómű. Nem csak katalógus-adatai alapján, hanem a valós használat során is sokkalta többet nyújtanak, mint egy hasonló méretű (és árú!) motortól várnánk. Elöl két 41 milliméter belsőcső-átmérőjű fordított teleszkópunk van 135 milliméter rugóúttal, hátul egy központi rugóstagunk, amely 146 millimétert tud mozogni. Utóbbin az előfeszítés szerszámmal, a húzófokozati csillapítás viszont anélkül is állítható.
A legnagyobb meglepetés, hogy mindez hogy dolgozik. A hangolása egyáltalán nem hintázós, mégis annyira jól elnyeli az útegyenetlenségeket, mint kevés másik csupasz motor. Ha egyáltalán akad igazi kihívója, mert a néhány száz kilométeres tesztutacska során egyik ámulatból a másikba esve folyamatosan alig akartam elhinni, amit tapasztaltam. Nem kellett kerülgetni a csatorna-fedlapokat és a kátyúkat: bátran áthajthatsz rajtuk! Kicsit már-már olyan volt, mint a saját túraendurom, nem mint egy csupasz motor.
A fékrendszer elöl két darab 260 milliméteres tárcsából és radiális négy dugattyús nyergekből áll. Most őszintén: ki a jó isten tesz még ilyeneket egy háromszázas, alsó kategóriás motorra??? Nagyjából csak a Benelli. Folytatva a sort hátul egy darab 240-es tárcsa van, amit két fékdugattyú szorít, amikor a pedálra lépünk. Mindehhez van szériában ABS is, amely ráadásul kikapcsolható. Hogy ennek egy csupasz motoron mi értelme van, azt nem tudjuk – valószínű, hogy a Benelli egyféle elektronikával dolgozik és így egyszerűbb az életük.
A fékrendszer hatásfoka bőségesen elegendő. Főleg, mert megint fel kell idézni, miszerint 140-150 fölé a legelborultabb pillanatainkban sem fogunk tudni felgyorsulni. Egyetlen negatívum, hogy viszonylag nagy erő kell mindkét jobb végtagunktól a működtetéséhez. Vagyis ez nem a tipikus “egy ujjas fék” – de nem is kettő. Itt rá kell fogni rendesen és húzni. Lábbal meg taposni mint a disznó. Akkor viszont tényleg határozottan áll meg a BN302.
Összességében az egész motor abszolút elfogadható minőséget sugall. Senki ne várja egy sok-sok milliós “vetélytárs” kidolgozottságát, de a maga kategóriájában nem hogy nem lehet belekötni, hanem annak egyértelműen a felső részében van. A műszerfal, a kapcsolók lehetnének csinosabbak, de használni tökéletes így ahogy van. És hogy semmin nem spóroltak az olaszok, arra remek példa a gumiabroncs: az elöl 120, hátul 160 milliméter széles köpenyeken a Pirelli Angel felirat díszeleg.
Így nem kell valami kínai bakeliten csúszkálni: a remek futóműhöz passzol a tapadásunk is! Vagyis nagyszerűeket fogunk tudni motorozni a BN 302-vel. Amely nem a legolcsóbb a kategóriájában, viszont az egyik legkomolyabb kihívója vetélytársainak. Hogy konkrét számokkal zárjunk: a műszaki adatok végén található 1’499’000.- forintos bruttó árra jön még a 135’000.- regisztrációs adó és nagyjából 60’000.- üzembe helyezési költség – bár utóbbi minden új motornál ott van, csak senki nem adja meg.
A Benelli BN302 tehát mindennel együtt 1,7 millióból a feneked alatt van – nulla kilométeres új motorként, garanciával. Fenntartása sem lesz egy veszélyes összeg: a normál olajcsere-periódusa 6’000 kilométer és a márkaszervizben sem kell többet fizetni érte, mint 15’000.- forint. Ugyanakkor futóműve, fékrendszere és vibrációmentessége kiemeli versenytársai közül. Amennyiben szerinted nincs élet ezer köbcenti alatt, sose próbáld ki – de ha beéred a motorozás viszonylag olcsó és teljesen ésszerű módjával, ne menj el mellette.
Az utolsó oldalon találod a pontozásos- és szöveges értékelést, illetve a műszaki adatokat – meg néhány további fotót is. Lapozz egy utolsót!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »