Több meglepetés ért már minket a Benelli logójával ellátott motoroknak köszönhetően. A olasz vállalat Európa egyik legnagyobb múltú motorgyártója. Sok viszontagság után végül a távol-keleti tőke mentette meg: jó ideje kínai pénzből és persze gazdasági felügyelettel működnek. Kipróbálhattuk már modelljeik közül a TRK502-est, a Tornado 302-est, illetve a külsőre is igazán ütős Leoncino 500-ast is. (A tesztekért kattints a típusnevekre!) Most a BN302 került hozzánk, amely valószínűleg sok motoros számára tökéletes választás lehetne. Érdemes megismerni!
Jóképű csupasz motor. Méretei és sziluettje alapján lehetne nagyobb lökettérfogatú is, sőt gyárthatná csomó nagy nevű, elismert gyártó bármelyike
Egészen biztos, hogy rengeteg, a kétkerekűek iránt fogékony társunk csak megvetően legyint a típusnévben található szám láttán. “Háromszáz köbcenti? Nem jó az semmire!” – fogják mondani lekicsinylően. Természetesen amennyiben autópályán kell leruccanni másodmagaddal a horvát tengerpartra, akkor nem is. A Hungaroringre sem ez lesz a tökéletes választás – legalábbis ha többre vágysz a puszta körbejutásnál.
Normálisan részt venni a hétköznapi forgalomban, élvezni a motor mozgékonysága jelentette előnyöket és egyáltalán átélni ennek a csodának (értsd: motorozás) az élvezeti értékét viszont tökéletes lehet. Tehát ha nem szerepel a vágyaid között a háromszázzal hasítás – legalábbis óra szerint -, de szeretsz kényelmesen motorozni és jókat szerpentinezni, akkor érdemes megismerni egy ilyen motort. Főleg, ha annyira jól összerakják, mint a Benelli a BN302-est.
A gép méretei nagyjából átlagosak, talán kicsit közelebb állnak a kompakthoz, mint a terjedelmeshez: hossza 2’130, tengelytávja 1’410, ülésmagassága pedig 795 milliméter. Ennek megfelelően az átlagos testalkatú motorosoknak egészen kellemes a talajfogás és a helykínálat is. Aki magasabb, annak a lábtér némileg szűkösebb lesz, de még nem szörnyen – a felső teste viszont mindenkinek parádésan jól el fog férni. Jómagam 190 centi vagyok, de így is tökéletesen függőleges háttal ültem rajta.
Aki alacsonyabb, az is jól el fogja érni a markolatokat – nekik a láb leérése lesz előbb gond, mint a karok nyújtóztatása. A kormányt ugyanis erősen hátrafelé nyilazták, ettől van annyira rendben a felsőtest-pozíciónk. Egyedül a masina tömegén lehet kicsit fanyalogni: folyadékok nélkül a mérlegre állítva lendül ki a mutató a 185 kilós jelzésig. Mindennel együtt tehát alulról súrolja a két mázsát – ezen a téren spórolhattak volna egy kicsit az építők.
A fejidom is ismerős lehet, ha kicsit kutatsz a memóriádban. A motor mégis önálló egyéniség
A BN tulajdonképpen nem új típus. Eddig egy 250 köbcentis egyhengeres hajtotta ugyanezt a csupasz kasznit 25 lóerővel – most azonban megkapta a Tornado modellben (ami gyakorlatilag ugyanennek a gépnek a burkolt változata) már bemutatkozott 300 köbcentis soros kéthengeres blokkot. Így a legnagyobb teljesítmény most 38 lóerő lett, a nyomaték pedig 27 newtonméterben csúcsosodik ki. Igaz, ezeket az adatokat meglehetősen magas fordulatokon adja csak le – de később majd meglátjuk, mennyire baj hogy pörgetni kell.
A 300 köbcentis soros kéthengeres erőforrás elfogadható menetteljesítményeket produkál. Ami szinte csoda, hogy teljesen rezonanciamentesen működik
Így a gép még mindig bőven vezethető A2-es jogsival – annak felső határától elmarad vagy tíz lóerővel. Annyit szigorúan véve simán tud is, amennyi a közútra kell. Átlagos – a forgalom 98 százalékát kitevő – autókat lazán faképnél hagyunk a lámpánál akkor is, ha nem csövön tépjük a gázt. A kényelmes utazósebessége 100-120 kilométer/óra, és egy kilencvennel haladó kamiont nem az ismert, kellemetlen “egy-életem-egy-halálom” akció megelőzni vele. Egy személlyel még autópályán is elboldogul ha kell – de nem ott érzi jól magát.
Videónkban alaposan körüljárjuk a kis Benellit – de megnézheted gyorsulását és meghallgathatod a hangját is
Mivel nincs szélvédelme, így szélzaj sincs a fedélzeten – a használati sebességtartományban pedig nem is annyira hiányzik egy plexi az elejéről. Haladás közben a mélyre és középre tett kipufogóból egészen lelkesítő, mély dörmögés árad. Eleinte kerestem valami régies sportkocsit a tükörben, majd rájöttem hogy amit hallok, az a saját motorom… Nem mellesleg a két henger hatalmas előnye – és külön elismerés a mérnököknek -, hogy semelyik fordulatszám-tartományban semmiféle vibráció nem jut el az erőforrástól a vezetőhöz.
A második oldalon jönnek a BN302 legerősebb pontjai: a futómű és a fék. Lapozz!
Cimkék:
Titkosügynököket megszégyenítő álcában próbáltuk ki, hogy milyen egy BMW tesztmotorozás a mátrai szerpentinen.
Elolvasom »Legtöbb versenytársa nyomába sem ér az Alpinestars Tech Air légzsákos rendszernek. Ismerd meg ennek a technikai csodának a részletes működését!
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »