Pontosabban immáron több mint kilencven esztendeje annak, hogy Sulkowsky Zoltán és Bartha Gyula 1927-ben egy térképpel és egy oldalkocsis motorkerékpárral nekivágott. Kilenc évvel, öt földrész 68 országának érintésével és közel 170 ezer kilométerrel a hátuk mögött tértek vissza Magyarországra – és a saját koruk világhírű hőseivé váltak. Azóta sokan motorozták körbe a Földet, de az összes ilyen célú magyar expedíció félbeszakadt. Volt, aki letelepedett út közben, volt aki baleset miatt volt kénytelen feladni.
Most azonban egy újabb kaland veszi kezdetét, amelyben két honfitársunk a bolygónk megkerülését tűzte ki célként. Őket ráadásul hosszú évek óta ismerem. Pribil Sanyi még az én motoromat próbálta ki sok évvel ezelőtt, hogy RT-jét lecserélje-e egy R1200GS Adventure-re. Lecserélte, és azóta is azt a gépet nyüstöli. Olyannyira, hogy a kilométeróra jelenleg 205 ezren áll – és a motor most nekiindul a Föld körbegurulásának is. Barátja, Major Jani pedig már immáron tíz esztendeje Sanyi túratársa – rengeteg kalandon vannak túl ők közösen.
Most azonban életük legnagyobbja áll előttük. A Real World Group expedíció azonban a puszta utazáson kívül nemes célokat is képvisel. A dunaújvárosi Jószolgálati Otthon Közalapítvány a fogyatékkal élők, sérült gyerekek és felnőttek, autisztikus fiatalok gondozásával foglalkozik. Sanyiék egy hosszabb távú együttműködés reményében szeretnék segíteni a munkájukat, valamint a világ körüli útra befolyt támogatói összeg tíz százalékával hozzájárulnak a Jószolgálati Otthon további működéséhez.
A fogyatékkal élők mellett szívükön viselik az állatok sorsát is. A magyar west highland white terrier fajtájú kutyák mentésével foglalkozó Westie Rescue Hungary tevékenységét is támogatja a páros. Ők a szerencsétlen sorsú westieket szaporítóktól, hanyag tartóktól, vagy egyenesen az út széléről mentik meg és gondoskodnak arról, hogy a szinte kivétel nélkül krónikus vagy akut betegségekben szenvedő kutyákat kezeltessék, majd felelős gazdikhoz adják örökbe.
A westies csapattól Sanyi maga is örökbe fogadott egy kutyust. Ricki sovány volt, beteg, koszos, a fején pedig egy daganat alakult ki. Menekülése és rehabilitációja után került új gazdájához, aki mellett nem csak szeretetet kapott, hanem a motorozás élményét is. A kutyus ugyanis súlyos kilométereket tett meg hű társként és utasként Sanyival – és természetesnek tűnt, hogy a világ körüli száz napos expedíció sem indulhat el nélküle. Ricki a különlegesen átalakított alumínium dobozban vágott volna neki bolygónk körbemotorozásának – azonban az indulás előtti utolsó pillanatban a rosszindulatú betegség legyőzte őt. 🙁
A tervek szerint az útvonal Magyarország, Ukrajna, Oroszország, Kazahsztán, ismét Oroszország, Mongólia majd megint csak Oroszország érintésével vezet Vlagyivisztokig. Itt a motorok és a motorosok repülőre szállnak – máshogy nem lehet átszelni az óceánt. San Franciscoban leszervizelik a motorokat, keresztülvágnak az Egyesült Államokon (benne persze érintik a legendás 66-os utat is), aztán újabb tenger-keresztezés jön. A két BMW R1200GS ekkor már hajón jut el Amszterdamba, hogy onnan Európa országain át hazaérjenek Dunaújvárosba.
Az egész expedíció 100 naposra van tervezve, vagyis legkésőbb szeptember elején érnek haza. A kaland során aktív támogatást kapnak az 1000 Út Utazási Irodától – ők szervezik például a tengeri átkeléseket és sok egyéb engedélyt és vízumot -, valamint a BMW Magyarországtól, akik ruházattal, csomagszállító eszközökkel és az amerikai szerviz leszervezésével segítik őket. Hogy legyen némi fogalmunk a dolgokról: a száz napos kaland előkészülete immáron egy bő éve tart…
Az indulás helye tehát Dunaújváros, értelemszerűen a Jószolgálati Otthon Közalapítvány elől vágnak neki a kalandnak pénteken reggel nyolc órakor. Terveink szerint – amennyiben a technika lehetővé teszi – nagyjából hetente beszámolunk egy rövid hírben róla, hogy éppen merre járnak. Drukkoljunk nekik mindannyian, hogy szerencsésen és sikeresen végigcsinálják ezt a fantasztikus és nemes kalandot! (Amely napi szinten követhető lesz a csapat weboldalán, valamint Facebook rajongói oldalán is.)
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »