Karl Benz 1896-ban találta fel a boxermotort, amit akkor még „kontra” motorként említett. A vízszintesen dolgozó dugattyúk külön forgattyúcsapon keresztül hajtják a főtengelyt, manapság pedig a kéthengeres változata a BMW motorkerékpárok márványszobra, elidegeníthetetlen védjegye lett. A fejlődés és a vészesen közeledő Euro5 szabályozás arra kényszerítik a bajor gyártót, hogy a konstrukcióból egyre fejlettebb, bonyolultabb technikát faragjon. Ám nem csak az ilyesfajta kényszer mozdítja ezt előre, hanem a versenytársak is. Ha csak a GS modellre gondolunk, akkor annak kihívói a KTM-től a Triumphig mind bivalyerős túraendúrókkal rukkolnak elő. A mai világban pedig nem lehet látványosan lemaradni. Így, 2019-ben valószínűleg érkezik az új, 1250-es boxi.
A BMW-nél jelenleg futó wasser-boxer 125 lóerős teljesítményt és 125 newtonméteres forgatónyomatékot sajtol ki magából. Holott a vetélytársak már inkább a 160 lóerő körüli teljesítményt és 140 newtonméteres forgatónyomatékot nyaldossák.
Ez pedig a mai világban, amikor emberek úgy akarnak motorokat vásárolni, hogy papíron leírt számokat tologatnak egymás mellé, miközben vadul dolgozik az elektronika, mert a rider képességei még egy 70 lóerős motorhoz sem igazán passzolnak, akkor egészen egyszerűen nem mutat jól. Az embereknek álomvilágra van szükségük, hogy elmondhassák, hogy ők egy 150 lóerős motort szelídítgetnek.
Az új boxi pedig előreláthatólag jó lesz a számokban. Hiszen már alapvetően is 140-150 lóerőre saccolják őket, de változó szelepvezérléssel érkezik, így ez akár még több is lehet. Az új blokkot nemrég egy kémfotón kapták el, ám az nem egy túraendúróban, hanem a bajor luxus málhásában, az RT-ben bukott le. Ez persze könnyen megvezethetne minket, de tudjuk, hogy ma már olyan világban élünk, hogy már a németeknek sem hihetünk. Tudjuk jól, hogy a GS az ő zászlóhordozó csatavitorlásuk, így nyilvánvaló, hogy abban fog bemutatkozni, csak még nem akarják lelőni a poént.
Képek: Motociclismo
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »