A kétütemű motoroknak volt egyfajta varázsa. A keverék égése utáni kipufogógázok illata (igen, az nem szag volt…), a teljesítményleadás módja, a hang – és a mindezekkel elért motorozási élmény. A környezetvédelem nemes zászlaja azonban halálra ítélte ezt a sokak által rajongott technikát – a korszak úgy tűnt hogy lezárult. Aztán a KTM bejelentette: feltámasztja a két ütem varázsát, méghozzá Euro4 normák mellett! Most pedig itt egy igazi mérnöki varázslat: a Vins 250-es gyorsasági motorja.
A kis olasz márka néhány éve már bemutatott egy mindössze 100 köbcentiméteres, ám V2-es hengerelrendezésű motort. Csupa varázslatot vonultattak fel: a blokkot előre fordították, a hengerek közé tették az airboxot, a tank elé a hűtőt. Az első futómű Hossack rendszerű volt, a váztól a lengőkaron át a kerekekig pedig minden karbon. Nos, most ugyanennek a motornak elkészítették a nagyobb változatát. Minden ugyanolyan, csak a lökettérfogat 250 köbcentiméterre nőtt. Innen a név is: Duecinquanta olaszul annyit jelent: kétszázötven.
A motorból két változat készült. Az egyik kimondottan versenypályára lett kialakítva – magyarul nem rendelkezik azokkal a kiegészítőkkel, amelyek elengedhetetlenek az utcai használathoz. Ez a motor a kicsit több mint 80 lóerős teljesítményéhez – a rengeteg karbon alkatrésznek köszönhetően – menetkész tömegben tudod mennyit nyom a mérlegen? Egy lehelettel többet, mint 91 kilogramm. A gyár szerint végsebessége közel 240 kilométer/óra. El tudod ezeket így együtt képzelni? Aligha…
Az utcai változatot vélhetően az erőforrás jellegét tekintve is máshogy hangolják. Ide nem is adtak meg pontos teljesítmény-adatot, de 70 lóerőt rebesgettek. A tömeg még mindig nem lett vészes: 104 kilogramm. Menetkészen, teletankolva. A végsebesség 200 kilométer/óra magasságában van. Csak összehasonlításul: az utolsó hasonló utcai széria-motor, a legendássá vált Aprilia RS250 utoljára 2004-ben volt megvásárolható 60 lóerővel és közelítőleg 140 kilós tömeggel.
Mindezen paramétereknek komoly ára van. A rengeteg karbon és egyéb pillekönnyű ötvözet, az erőforrásban levő csúcstechnika kivétel nélkül kegyetlenül drága. Így a végtermék árcédulája is olyan vastag, hogy azt bizony nem sokan fogják kicsengetni. Az utcai változat 48’000.- amerikai dollár, vagyis több mint 12,3 millió magyar forint. A legdurvább, 288 köbcentire növelt speciális verseny kivitelű Duecinquanta pedig 60 ezerért, vagyis közel 15,5 millióért vihető haza. Tehát a gazdag fanatikusok lesznek a célcsoport, akikre kicsit azért irigyek lehetünk…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »