Talán még a szocialista kor nagy autó-szakértői is értetlenül nézik a lenti képet. Hiszen ilyen jármű hozzánk nem jutott el – és még a Szovjetunióban sem volt túl gyakori része az utcaképeknek. Hamar leleplezzük a megfejtést: a régi négykerekű típusneve S-3D volt (de kötőjel nélkül is fellelhető). 1970 és 1998 között készült kizárólag mozgássérültek részére. A mindössze 2’600 milliméter hosszú járgány elég nehéz volt, pontosan fél tonnát nyomott a mérlegen – a kaszni ugyanis masszív acélból készült. Ehhez képest egy mindössze 14 lóerős motorkerékpár erőforrás hajtotta két hátsó kerekét.
Az S-3D Szovjetunióban elterjedt neve “Invalidka” volt. A kis rettenet tehát eredetileg is kapcsolódott a motorokhoz. Ára nem is volt, ugyanis a mozgássérülteknek – általában a veterán, végtagjukat elvesztett katonáknak – utalták ki állami támogatásként. A jogosultak öt évente leadták autókájukat és újat kaptak. Így mára egy elképesztően ritka cucc lett belőle – leginkább gyűjtők féltett kincse. Egy bemutató anyagban azt állítják, különlegesebb a Bugatti Veyronnál, mert azt meg tudod vásárolni – de az “Invalidka” igazi, felbecsülhetetlen és beszerezhetetlen kincs. Na de nézzük, mi lett belőle!
Néhány orosz fiatal szert tett egy ilyen kincsre. Ahelyett azonban, hogy restaurálták volna, kitépték belőle a harmatgyenge blokkot, és a helyére eszkábáltak egy Honda CB1100-ból származó soros négyhengeres japán motort. A motorkerékpár erőforrás helyére tehát szintén motorkerékpár erőforrás került, éppen csak kissé erősebb. Így az egykor lenézett és csigalassú “Invalidka” alaposan felgyorsult, mindjárt nem tűnik soknak az 500 kilós tömeg. Íme:
Nem volt túlzás állatnak nevezni, ugye? Megy tisztességgel, a megfordulás is könnyen történik: gázzal. Sőt, máshogy nem is, mivel hátramenet nincs benne – erre igazán vicces bizonyíték a filmecskében 2:00 után, amikor a srác kiszáll és hátratolja a holmit. Aztán hasít tovább bő gázzal. Persze forgalomban nyilván nem túl sűrűn, mert hogy ennek sem lesz soha rendszáma, az valószínű. De attól még állat!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »