Hányszor csodálkozol rá a magazinok csodálatos képeire, hányszor lapozod végig a kedvenc Instagram fiókjaidat, csak azért, hogy szebbnél szebb motoros fényképeket nézegethess? És hányszor keseredsz el, ha arra gondolsz, hogy bárcsak a te motorodról is lenne néhány ilyen szuper fotó? Pedig nem nagy ördöngösség. Esetleg már párszor megkaptad a fotózáshoz valamit konyító ismerőseidtől, hogy lehetett volna sokkal jobban is csinálni az adott fényképet? Utána meg otthon emészted magadat, hogy több ezer kilométerre vagy a helyszíntől és nincs már rá lehetőséged, hogy újrakomponáld a képet, pedig csak egy kicsit kellett volna odafigyelned, mikor lenyomtad a gombot. Persze, foghatod arra is, hogy csak gyorsan csináltad és telefonnal, de ez nem túl jó kifogás. Manapság már egy mobiltelefonnal is lehet lőni lélegzetelállító képeket, de egy jó minőségű fotóapparátus sem kerül vagyonokba. Az olcsóbb kategória is tudja ma már azt a képélességet, fényerőt és részletgazdagságot, amellyel nyugodtan nekiállhatunk fotózni a masinánkat. Azonban jó, ha figyelembe vesszük az alábbi szempontokat és talán hasonlítani fognak a képeink az áhított példákra.
Nem is gondolnánk rá, de bizony a helyszín, a háttér az egyik legfontosabb, hogy jó legyen ránézni egy képre. Nincs rá általános szabály, amely kimondja, hogy hol szabad motort fotózni, ettől lesz egyedi a fénykép, hogy a készítője beleviszi a saját elképzelését, hangulatát. Azonban arra ügyeljünk, hogy ne legyen túlzsúfolt a helyszín, ne vonják el a figyelmet a témáról a nem odaillő részletek. Egy kellemes vidéki háttér, egy fal vagy egy üres útszakasz mindig jó választás, de a motor stílusától függően bevehetjük magunkat a nagyvárosi forgatagba is – itt viszont ügyelni kell a fentebb említett figyelemelterelő dolgokra. A zsúfolt helyszín sokkal inkább megköveteli a téma megfelelő elhelyezését és az átlagon felüli esztétikai érzéket. Tudnunk kell, hogy mit akarunk láttatni és mit nem. De ez már a következő szemponthoz tartozik.
Találd ki, hogy mit és hogyan szeretnéd megörökíteni! Oldalról lősz egy képet, esetleg szemből, netán csak egy részletet szeretnél kiemelni? Figyelj arra, hogy egyensúlyban legyen a téma a háttérrel és kellemes legyen a szemnek! Létezik többféle kompozíciós fogás, amelyet már a fotográfia megjelenése előtt is előszeretettel alkalmaztak a művészek a festészetben. Ilyen például az aranymetszés és a harmadolás. Az ember szeme jobban kedveli az olyan témát, amely nem középen, de nem is túlságosan a szélén helyezkedik el. A középre helyezett téma sem bántó, ha a szabályos szimmetriát szeretnénk vele hangsúlyozni. Azonban szándékosan is dekomponálhatjuk a képet azzal, ha felrúgjuk a szemnek kellemes beállítást és feszültséget keltünk, de ez is csak akkor mutat jól, ha indokolt és nem pedig figyelmetlenségből következik. Próbálj ki új szögeket és nézőpontokat! A legáltalánosabb hiba, ha csak úgy a szemünk elé vesszük a gépet és lövünk egyet a motorról. Hajolj le, ha kell feküd el, guggolj le és meglátod, hogy sokkal jobban fog mutatni az elkészült kép, mint álló helyzetből. Összpontosíts a szép részletekre, alkatrészekre!
Nem akarunk túlzottan belerángatni a fotózás bugyraiba és a mélységélességgel való játékot mobiltelefonnal kevésbé tudjuk kivitelezni, mint egy jobb fajta fényképezőgéppel, de jó, ha erről is hallotok egy kicsikét. Szóval, ha a kezetek ügyébe kerül egy olyan fotómasina, amelyen lehet állítgatni a rekeszértéket, akkor kísérletezzetek vele, mert megéri! Az Auto üzemmódot felejtsétek el és tekerjétek a tárcsát “A” vagy “Av” üzemmódra. Itt próbáljatok minél alacsonyabb értéket választani (pl. f1.8 vagy még kisebb) és lássatok csodát, a kép fókuszpontjában lévő témát szinte kiemeli a gép a háttérből. Itt viszont ügyeljetek arra, hogy a motorra vagy éppenséggel a bemutatni kívánt alkatrészre fókuszáljatok.
A második oldalon további fontos okosságokról olvashatsz, illetve arról is, hogy mit tehetsz a kép tökéletesítése érdekében utólag. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »