Valószínűleg a legtöbben nem tudjátok, mennyire régi névről van szó. Még azok sem, akik amúgy ismerik a BSA motorkerékpárokat. A vállalat Birmingham Small Arms Company Limited néven jött létre 1861 júniusában. Nevéből is kikövetkeztethető módon eredetileg fegyvereket gyártott (kézi- és sport kategóriában), de aztán igazi óriássá nőtte ki magát. BSA néven készült bicikli, motorkerékpár, autó, autóbusz is. A legismertebbek mégis a motorjaik voltak: a vállalat fénykorában a világ első számú motorkerékpár gyártója volt! Akkoriban ők birtokolták a Triumph márkát is.
Aztán eljött az idő, hogy megjelentek bizonyos japán gyártók, akiket viszont az angol vállalat nem vett elég komolyan – és nekik köszönhetően olyan értékesítési veszteségeket szenvedtek el első számú piacukon (az Egyesült Államokban), hogy visszavonhatatlan hanyatlásnak indultak. Az első BSA motorkerékpár 1919-ben került bemutatásra, az utolsó pedig 1972-ben gördült le a gyártósorról. A márka azután számos utódvállalatban élt tovább, a név maga egészen 1987-ig fennmaradt – majd végleg eltűnt a történelem süllyesztőjében.
Egészen mostanáig. Ugyanis az indiai (meglepődtetek, mi?) Mahindra vállalat-óriás most megvásárolta a legendás BSA betűkombináció használati jogát. A Mahindrát elsősorban autógyártóként ismerjük – ebben hazája egyik legnagyobbja -, de van kétkerekű üzletága is. Ennek vezetője, Rajesh Jejurikar nyilatkozta a Hindustan Times újságnak, hogy 2018-ra világszerte árulni kezdik a BSA motorkerékpárokat. A Mahindra&Mahindra cégcsoport ugyanis megvette a névhasználati jogot. Csekély 3,4 millióért. Angol fontban. Ami 1,18 milliárd forint. Sokkoló? Kicsit talán az, de nekik nyilván megéri.
Zárójeles információ: az indiai óriás a cseh Jawa (ezt már senkinek nem kell bemutatni, igaz?) márkát is megvette. A tervük nem kevesebb, mint mindössze néhány éven belül nem csak az indiai piacra, hanem az egész világ számára motorokat gyártani és azokat mindenhol árulni is. Úgy kis lökettérfogatúakat, mint prémium gépeket. Lehet, hogy érdemes figyelemmel kísérni a fejleményeket?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »