Sajnos személyesen nem vagyok hiteles tanácsadó a motorkerékpárok tavaszi felkészítésének témakörében – ahogy a téliesítés sem a “szakterületem”. Ugyanis még soha, egyetlen benzinüzemű kétkerekűm sem aludt téli álmot: legalább havonta mindig találtam módot a téli hónapokban is, hogy gurigázzak egy kicsit. Azonban a motorosok többsége (mondhatjuk hogy a normális rész) nálam jobban irtózik a csúszós-sós utaktól és a hidegtől. Az ő gépeik az elmúlt hónapokban a garázsban pihentek – a tavasz beköszöntével pedig itt az idő, hogy életre keltsék őket. Mivel ez a téma sokkal összetettebb annál, mint hogy elfordítsd a kulcsot, nézzük mi mindenre kell odafigyelnünk!
Fenti tudatlanságomon úgy gondoltam segíteni, hogy meglátogattuk a Honda Szallerbeck szervizét (az Africa Twin átvétele kapcsán keveredtünk ide), és tanácsot kértünk Varga Zsolttól. Tőle tudtuk meg, hogy mely területeket kell átnézni a gépen – vagy ha jobb esetben elvisszük valahova, miket kell számon kérnünk a mestereken. Mert soha nem árt, ha a motoros maga is tisztában van vele, mi történik vasával!
A Honda Szallerbeck szervizvezetője segített összeszedni a fontos tudnivalókatA legalapvetőbb dolgokat tehát nem szabad elfelejtenünk akkor sem, ha magunk indítjuk el a bringát. Amennyiben nem tartottuk csepptöltőn a motort a téli időszakban – bár ez a legjobb, az enyém például mindig azon van, még szezon közben is -, jól töltsük fel az akkumulátort, mielőtt betesszük. A gumikat állítsuk be üzemi nyomásra – ha okosak voltunk, túlfújva tároltuk a motort és néha meg is mozdítottuk egy kicsit, vagy eleve felemeltük a kerekeket – és az első úton figyeljük, nem ráznak-e. Utóbbi esetben sajnos előfordulhat, hogy deformálódott az abroncsok szálszerkezete.
Az erőforrással sem árt törődni. Amennyiben nem közvetlen a téli leállás előtt, hanem valamikor tavaly tavasszal cseréltünk olajat, egy friss adag biztosan jól fog esni a blokknak. Amennyiben karburátoros a masina, azokat mindenképpen tisztítsuk vagy tisztíttassuk ki, és új üzemanyagot is dobjunk bele – még ha le is kell engednünk az ősszel beletöltöttet. Jól bevált régi tanács, hogy ilyenkor nem árt egy szokásosnál magasabb oktánszámmal kezdeni a szezont. Nézzük át a gumikat (a nyomáson kívül a mintázat mélysége, az anyag állapota is fontos) és kukkantsunk rá a fékekre is – sok hónap alatt a fene nem emlékszik rá, mennyi volt még tavaly ősszel a betéteken.
Amennyiben a láncot trehány módon nem fújtuk le a téli álom megkezdésekor – bár olvasóink között ilyen nemtörődöm motorosok biztosan nincsenek -, akkor ezt pótoljuk az első út előtt. Aztán ha minden oké, kezdődhet a szezon! Amit persze a legokosabb egy jó vezetéstechnikai tréninggel kezdeni – mert a sok-sok gurulásmentes idő alatt bizony mi magunk is berozsdásodtunk!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »