A hétköznapi emberek számára a bürokrácia inkább átok, mint áldás. Főleg, amikor az íróasztal mögött tevékenykedő, a való élethez túl sok kapcsolattal nem rendelkező hivatalnokok túlmozogják a hatáskörüket. Sorolhatjuk ide akár a “disznónak nem szabad moslékot adni” rendeletet, vagy a minket sokkal jobban érintő kikapcsolhatatlan blokkolásgátló rendszereket is. Hiába lenne indokolt egy terepmotoron a teljes kiiktatás, 2016-tól ilyen technika már nem kaphat rendszámot. Az Amerikai Egyesült Államokban azonban még rosszabb a helyzet: a Környezetvédelmi Hivatal, az EPA azt tervezi, hogy betilt minden olyan átalakítást, ami hatással van a járművek károsanyag-kibocsájtására. Amennyiben veszel egy motort, amit kizárólag versenypályán akarsz használni – forgalomba sem helyezed, de a gép amúgy rendelkezik közúti engedélyekkel -, még egy nyomorult sportdob sem kerülhet rá!
Meredek, igaz? A terv szerint egyébként nem csak minket, motorosokat sújtana a hivatal, hanem a négy keréken közlekedőket és versenyzőket is. Tehát semmilyen széria járművön alapuló versenysorozat vagy amatőr sporttevékenység során használt jármű nem lenne módosítható oly módon, hogy akár kipufogógázának összetétele, akár az általa kiadott zaj (mi mondjuk inkább hangnak!) túllépje a közúti normákat. Kizárólag a kimondottan pályahasználatra épített, közúti alapokkal nem rendelkező holmik mentesülnének a szigor alól.
Az magától értetődő, hogy ilyen átalakítással rendelkező jármű közúton sem közlekedhetne a Nagy Víz túloldalán. (Lehetőségek, meg szabadság, mi? Muhaha…) Sőt, a gyáraknak is megtiltanák minden ilyen működést eredményező kiegészítő forgalmazását. Az erre szakosodott kis gyártóknak pedig gyakorlatilag rendeletileg beszüntetnék a működését. Nem vagyok a hangos közúti motorok híve, de ez akkor is tragikusan hangzik – hiszen a motorsporthoz hozzá tartozik a járművek optimális működésének létrehozása (vagyis a tuning). Egyetlen reménysugár, hogy csak 2016 második felében akarják bevezetni a szabályt – addig szondázzák a várható piaci hatásokat. Amennyiben tényleg valóra váltják a fentieket, mi meg kezdhetünk izgulni, hogy brüsszeli kollégáik mikor kapnak kedvet ugyanehhez.
(Csak félve írom le zárszóként: mindez ráadásul nettó feleslegesség, ameddig számos keleti ország ipari egységei átláthatatlan füstöt eresztenek ki kéményeikből, messze jobban károsítva a környezetet a komplett közlekedésnél. Vagy kizárólag azon belül maradva mondjuk beszélgethetnénk a dízel autókról is. De inkább nem folytatom.)Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »