A sorozat korábbi részei a sorszámokra kattintva érhetők el: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8. és 9. epizód.
Egyik nap meguntam, hogy az a fő gondom, hogyan mozgassam a motort állványostul. Szerencsére találtam még egy szál 60X40-es zárt szelvény anyagot, némi fűtéscsövet. Persze 4 egyforma kerék már nem jött össze, le kellett menni a barkácsboltba. De jó lesz az elkészített taliga arra is, hogy majd télen felhorjuk vele a fát a tárolóból!
Megpillantottam egy hirdetést a neten. Azonnal eluralt a kényelmesség: nem kellene szenvednem a hátsó futóművel. Egy Honda Goldwing komplett hátulja. Igen régi hirdetés a sorszáma szerint, de egy próbát tettem, felhívtam. Egy trike átépítés miatt maradt meg, gondolom, próbáltak a költségekből visszahozni valamennyit. Azt nem tudom, reális e érte a feltüntetett ár, de figyelembe véve, hogy nekem egyenlőre nem is volt ilyen szintű megoldás a fejemben, felkínáltam egy 60 ezres árat. Lehet, hogy nem a legtökéletesebb eredményt hozná ez a változat, és hogy ennyi pénzt nem is tudnék kiszorítani a hátsó traktusra. Még így is azzal a megszorítással, hogy ha igent is mond, kiderülhet, élőben méregetve mégsem találom alkalmazhatónak. Vagyis részemről sem biztos a biznisz.
Hihetetlen, de kért egy nap gondolkodást, megbeszélendő a pénzügyminiszterrel (asszonyka). Másnap a nemleges választ megköszöntem az „égieknek”, mert talán jelzés volt felém, miszerint nem ezt az utat kellene járnom. Egy másikat, amit még meg sem találtam. (Ahogy magamat ismerem, jóval göröngyösebbet, amin bugdácsolva végigérve, az eredmény se annyira tökéletes, mint egy ilyen gyári megoldás…)
Három elődöm is matekozott már Ural, Dnepr hajtásláncon. Szász Attila barátom segített is pár képpel megismerni a módját.
Szöghajtás a váltó után közvetlenül, aminek a tengelye túloldalán egy lánckerék van. Ebből aztán lehet hátrafelé indulni lánccal. Előnye, hogy a lánckerekekkel nem csak igazítható az áttétel, de alkalmazható akár iszonyúan széles kerék is hátul, ráadásul bő kereskedelmi használtpiacból lehet választani kereket, lánckerekeket. Hátránya a végtelenül hosszúra nyúló hátsó traktus és a nagy tengelytáv.
Íme egy hamisítatlan magyar megoldás Dnepr-re. Szerencsémre Szász Attila a rendszámát is lekapta az egyik általa 2006-ban készített képen. Kis utánjárással kiderült az építője. Besenyei Tamás honfitársunk, aki telefonon elmesélte: ezzel a megoldással bizony több ezer kilométert tett meg, megjárta Lengyelországot is. Ezt azon elétárt aggályomra válaszolta, miszerint a váltó nem ilyen „oldalirányú” erőre van tervezve, hanem csavaróra. Ha el nem is törik a kihajtás tengelye vagy a váltó aluháza, de vajon nem veri-e szét a csapágyat a váltóban a lánc?
Internetes böngészéseim során feltűnt még egy megoldás. Az ural.hu képtárjában látható egy átépített motor. Jágó néven regisztrált a kép feltöltője. Korábban még aktivitást mutatott az ural internetes fórumain, de sajnos pár éve semmi. Más is kereste őt, hátha ismeri valaki az uralos közösségből. Még fel is vettem a kapcsolatot e sorstársammal, hátha neki sikerült, de sajnos nem. Maradnak a nem túl jó minőségű képek a tájékozódásra.
Nekem egy fontos különbség feltűnik a Besenyei Tamás féle hasonló megoldáshoz képest. Tamás áttételén az egyik lánckerék a váltó kihajtásához, a másik pedig a vázon kialakított fix ponthoz van rögzítve. Ennek eredménye, hogy a blokk rángását elnyeli a lánc, a vázhoz kapcsolódó lánckerék pedig már egy merev pont és a kardánnak legfeljebb a lengővilla miatt kell fel-le mozognia. De nem kap a motor rángásából. Jágó motorján viszont az áttétel mindkét lánckereke egy közös kulisszán keresztül kapcsolódik a váltóhoz. Nehezen kivehető a képeken, de vélhetően az egész áttétel a váltóval együtt kiszerelhető. Mintha valamilyen csavarfészkek lennének a váltóházra hegesztve, és ezekhez rögzül a kulissza. Tehát két különböző megoldás található az egyes motorokon.
A következő oldalon ezeket a megoldásokat próbálom adaptálni a DaiRal-hoz. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Régóta követem a cikkeket az ural szöghajtásra néhány extrémebb példa a terhelhetőségére:
http://www.youtube.com/watch?v=oN_1zjHWLKw&list=FLbWD7Tf9W7kOwCYE5c1Gt1g&index=10&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=ZTYQVzvZPw4&feature=BFa&list=FLbWD7Tf9W7kOwCYE5c1Gt1g&lf=plpp_video
Bár igaz nem dieselek de talán némi ötlettel szolgálhat akár a későbbiekben is 😀
hello,
autó kuplungot kézzel mozgatni durva lenne, az első dugóban 10 perc alatt ínhüvely gyulladás garantált. akkor inkább suicide shift:
http://www.youtube.com/watch?v=pDBxYpP3Vng
Szia! Hogy áll a projekt? Ehhez a nyomatékhoz én nem javasolnám a mi megoldásunkat. Azon a fogaskerekes láncos megoldáson amit mi alkalmaztunk az öcsémmel egy ekkora sulyú és nyomatékú motor hamar eltörhetne valamit. Mi a tervezésnél mindig az extrém pillanatokat tartottuk szem elött pl: gyorsítasz és valami miatt hírtelen el kell venned a gázt, hírtelen iszonyatos ellenerők hatnak az áttételre.Ezért is nyúlt meg az eredeti megoldásban szereplő géplánc! Üdv: Jani