A versenyszellem talán a motorozás világában érhető tetten leginkább. Persze nem mindenki a sebesség és a teljesítmény megszállottja, de még a túramotorosok között is van valami hasonló – elég csupán a nemzetközileg ismert „vasfenék” kitüntető címre vagy éppen a „24 órásra” gondolni. Persze az egyéni beállítottságtól függetlenül a verseny szó kapcsán mégiscsak a sebesség jut legtöbbünk eszébe. A motorok folyamatosan növekedő teljesítménye kitolta a határokat, a profik által elért eredmények hétköznapi földi halandó számára az extrémitás határian is túl vannak. A világon mégis vannak olyan emberek, akiknek szinte már természetes lételemük a sebesség és a száguldás. Ezeknek az embereknek egy periférikus csoportja a leggyorsabb egykerekezést preferálók köre, akik minden évben a yorkshire-i Elvington repülőtéren gyűlnek össze, és egy egy kilométeres szakaszon próbálják a „fast wheelie” rekordot megdönteni. Ez a próbálkozás egyelőre nem sok sikerrel jár, hiszen a rekordot még mindig az időközben elhunyt Terry Calcott tartja: 2005-ben első elvingtoni futamán 251,86 kilométer/óra tempót ért el, majd a a rákövetkező év szeptemberében 278,3-ra emelte a képzeletbeli lécet.
Az idei futamokat augusztus 21-22-én tartották, a favorit Dave ‘Dodge’ Rogers volt, aki a saját maga által épített 300 lóerős turbós Busájával hivatalosan már 265,54 kilométer/órás kerósebességet is elért. A múlt heti versenyen azonban meglepetés-győzelem született, egy átalakított (persze turbós…), 22 éves GSX-R1100 nyergében a hollandiai illetőségű német Egbert Van Popta hivatalosan 272,6-os tempóval száguldott át a célvonalon, s ezzel megnyerte az idei versenyt. Popta számos turbós Busát, illetve legutolsó szériás ezres sportmotort győzött le, sikerének titka a lassan veteránkorú masina nyomaték-rugalmassága volt. Míg ellenfelei többnyire hármas fokozatban kezdték meg a távot, hogy meg tudják emelni az első kereket, addig az egykori superbike a legnagyobb, 5. sebességben, 4000-5000-es fordulattal érkezett a mért szakasz kezdetéhez, így a németnek nem kellett időt vesztegetnie a váltással, ami egyúttal biztonságosabbá is tette őrült száguldását. Már csak az az egy gondolat nem hagy nyugodni, hogy Ghostrider egykori 500 lóerős turbós Busája méltó kihívója lenne-e a GSX-R1100-nak.
Íme a győztes „fast wheelie”, egyesszám első személyből.
Cimkék:
A világszinvonalú kipufogókat gyártó kis szlovén cég 20 éve kezdte meg működését, az évforduló alkalmából pedig egy kiállítást rendeznek, amelyen számos világbajnoki motor is látható.
Elolvasom »A zöld márka augusztus végén, az év talán legmelegebb napján tartotta hagyományos éves összejövetelét a Hungaroringen. Ennek azonban most volt egy különleges apropója is.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »