A szigorú értelemben vett FZ6 család története és piaci hanyatlása adott alapot az FZ8 bevezetésének. Az FZ6 modellek 2004-es debütálásuk után nagy példányszámban fogytak, 2005-ben az európai összesítésben csak a Honda SH robogócsaládja állt előkelőbb helyen. Abban az egy évben nagyságrendileg 22.000 FZ6-ot értékesített a Yamaha Európában. A motor népszerűsége ellenére azonban hamar felerősödtek a negatív hangok is, amelyekhez a 2007-es modellfrissítés további táptalajt szolgáltatott a bírálóknak. A sportmotor-örökség, a felülre hangolt, rúgásszerűen érkező teljesítmény-leadás közismert motoros körökben. A 2007-ben megújult Honda Hornet, de még inkább a 2008-ban frissített Kawasaki Z750 kellemetlen pillanatokat szerzett a hangvillásoknak.
Ilyen előzmények után nem csoda, ha az iwataiak gondoltak egy nagyot, és megvalósították azt, amit ebben a helyzetben egy gyártó tehet: kiadták a kicsit nagyobb (szerintem ideális) változatot. A Yamaha kommunikációban hangsúlyozza, ez nem egy kezdőknek való masina (arra ott az XJ6 család), teljesítményében és képességeiben a haladó motorosok számára készített élménymotor: aki nem vágyik egy 1000-es zabolátlan teljesítményére, de a 600-ast már megunta, az egy kategóriával feljebb léphet. Hogy valóban létezik-e ez a piaci szegmens, azt az idő majd megmondja, a Yamaha mindenesetre mindent megtett a motor sikeréért.
A masina látványvilágában az előző modellekhez illeszkedik. Unalmas vagy sem, döntse el mindenki maga, egy 2005-ös Fazer tulajdonosaként azt tudom mondani, a forma jól eltalált, mind a mai napig jó ránézni. A formavilág azonban csak egy dolog, a haladók már más szempontok alapján döntenek. A teljesítményre nem lehet panasz: a 106 lóerő éppen csak, de túlszárnyalja kategóriatárs Z750-ét. A teljesítmény egyenletes leadásában (és a fogyasztás csökkentésében) szerepet kap a motor egyik szokatlan jellemzője, az egyes és a négyes henger 125 milliméteres, a kettes és a hármas viszont 150 milliméteres szívótorkon át jut az éltető keverékhez. A volumetrikus hatékonyság fogalmát a vásárlóközönség nagy része nem ismeri, ez a viszonyszám a hengerek töltöttségét jellemzi adott fordulatszámon: ennek ideális szinten tartásáért egy szervómotorral vezérelt másodlagos fojtószelepsor felelős.
A nagyméretű, 7,8 literes légszűrőház nem csupán a megfelelő teljesítmény, de a motor férfias hangjának előállításában is fontos szerepet játszik – mindenesetre a motor audiólogiai élvezetét valószínűleg nagyban csökkenti az esztétikusnak legkevésbé sem nevezhető, Euro3 normáknak megfelelő kipufogórendszer. A motor költséghatékonyságát ellenben javítja, hogy (látszólag) az FZ1 alkatrészeit hasznosítja: az alkatrészek gyártásához így nem kell új szerszámokat készíteni, ami jótékonyan hat a vételárra. A futómű mindenesetre különbözik az ezres modellétől: bár az FZ8 is egy 43 milliméter belsőcső-átmérőjű fordított teleszkóp-párt kapott, azok állíthatósággal nem rendelkeznek, és a hírek szerint inkább a komfortra lettek hangolva. Lehet, hogy ez nem jó a marketingnek, de a legtöbb motorosnak valószínűleg tökéletesen meg fog felelni. A futómű kapcsán meg kell említsük, hogy a Yamaha kihangsúlyozza a motor kezelhetőségét, fordulékonyságát – a 33 fokban kitéríthető kormány különösen hasznos lehet városi környezetben, kocsisorok között vagy parkolókban. A gép nagy sebességnél mutatott stabilitását szintén kiemelte a gyártó – a villaszöget és hosszú hátsó lengőkart elnézve ezt nincs okunk megkérdőjelezni.
Ma már egy motor nem motor a kiegészítők nélkül, így ezek is szép számban állnak rendelkezésre a Yamahától. Markolatfűtés, bukócső és bukógombák, magasított plexik, hátsó üléstakaró és alsó idom, hűtő díszítő elem, LED-es irányjelzők, tanktáskák és hátsó doboz (egyedi tartóval) valamint egy stílusos rendszámtábla-tartó konzol képezi a gyári kiegészítők listáját. Várhatóan hamarosan megjelennek a kiegészítőket gyártó cégek termékei, bár azok árában a motor népszerűsége, a potenciális vásárlóközönség nagysága is szerepet játszik. A Yamaha a maga részéről mindent megtett a siker érdekében, egy kiegyensúlyozott, középkategóriás motort adott ki, feltehetően sokak számára vonzó áron: a hazai importőr a megjelenés napján közölt információ alapján 2.498.000 és 2.598.000 forintért vihető haza (a csupasz, illetve a fejidomos változat). A motorhoz kérhető folyamatosan szabályozó ABS felára 200.000 forint.
A következő oldalon található a műszaki táblázat.
[ pagebreak ]
|
Yamaha FZ8 / Fazer8 2010 |
Erőforrás |
|
Motortípus |
vízhűtésű, négyütemű, hengerenként 4 szelepes DOHC, sornégyes |
Hengerűrtartalom (cm3) |
779 |
Furat x löket (mm) |
68.0 × 53.6 |
Sűrítési viszony |
12.0:1 |
Keverékképzés |
üzemanyag-befecskendezés |
Teljesítmény (kW/LE/rpm) |
78.1 (106.2) / 10000 |
Forgatónyomaték (Nm/rpm) |
82.0 / 8000 |
Gyújtásrendszer |
Digitális |
Indítás |
indítómotor |
Erőátvitel |
|
Sebességváltó |
6 fokozatú |
Szekunder hajtás |
lánc |
Felépítés | |
Futómű elöl |
Ø 43 mm fordított teleszkópvilla, 130 mm rugóút |
Futómű hátul |
központi rugóstag, 130 mm rugóút |
Első fék |
Ø 310 mm tárcsafék, kétdugattyús féknyereg |
Hátsó fék |
Ø 267 mm tárcsafék, egydugattyús féknyereg |
Gumiabroncs elöl |
120/70 ZR17 M/C(58W) |
Gumiabroncs hátul |
180/55 ZR17 M/C(73W) |
Méretek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
2140x770x106 |
Tengelytáv (mm) |
1460 |
Ülésmagasság (mm) |
815 |
Hasmagasság (mm) |
140 |
Villaszög / Utánfutás (°/mm) | 25/109 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) |
17 |
Olajtartály (l) | 3.8 |
Menetkész tömeg (kg) |
211 / 215 (+5 ABS) |
Ár | |
2010.március (Ft) | 2,498 eFt (FZ8) 2,598 eFt (Fazer8) +ABS 200 eFt |
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyon tettszik.
Sokkal szebb mint az első képeken, főleg ebben a fehér gúnyában. Asziszem egy szépnapon benevezek a naked változatra.
Tank 17 liter. Hülyék. A 600-ason 19 volt és az sem volt sok. Az a vacak pár liter nekem +100 km hatótávolságot jelentene. Ezt valahogy nem értik a mangaboyok. Ilyenem sem lesz. Kár mert egyébként nem lenne rossz.
Azért csak 17l a tank mert nagyobb lett a légszűrőház, valahonnan meg el kell venni a helyet, gondolom nagy, ormótlan tankot meg nem akartak.
Amúgy szerintem simán elmegy egy tankal 300km-t túra tempóban. 300km-t meg nem szoktunk 1 ültőhelyben amúgy se lemotorozni, hacsak nem FJR van alattunk.
Mindenki ezt mondja hogy úgysem mész 300km-nél többet egy fenékkel, de ez nem így van. Egyrészt mentem már jópárszor, másrészt külföldön nem olyan gyakoriak a 24 órás kutak minden sarkon mint nálunk. Főleg délen, olaszoknál spanyoloknál szokás ez, kisebb kutak este 8-kor bezárnak, aki később jön az így járt. Alszik az út mellett és várja a reggeli nyitást. Ha tudnád hány ilyet láttam…
Sztem utcai motornál ennek nincs akkora jelentősége (…), főleg az “élménymotor” kategóriában. A motorokat már Európában (főleg a nagyköbcentis vasakat) hobbijárműként használják az emberek. (Az MT-knek 15l-es a tankja, 5,5-es átlagfogyasztással, és elég sokat túráznak a srácok – a szezonnyitó 1900-2000 km lesz 3 nap alatt.)
A túramotoroknak persze nagy a tankja ez rendben is van, de másfél, két óránként még A-ból B-be közlekedés esetén is érdemes megállni – több okból is. Ezeket meg lehet úgy időzíteni, hogy nagyvárosban tankoljon az ember. S bár valóban nincs nyitva tartó kút az említett helyeken, de kp-vel, bankkártyával fizethet az ember a “benzinautomataként” működő töltőállomásokon, ilyenek vannak nagyobb forgalmú helyeken. Az meg nem érv, hogy valaki el van kényelmesedve és nem tervez előre….
PS. Alapvetően egyet értek a 300km-t egy fenékkel elmélettel: nekem 350-380-at bír a motorom, 330 volt az egyhuzamban megtett leghosszabb táv. Mondjuk az élvezeti értéke zéró, de vasárnap délben Karintiában arra eszmélni, hogy “még be sem pakoltam, holnap meg meló” sem kellemes…
Ezt a motort bevállalnám minden rinya nélkül. És mire haladó tudású motoros leszek, addigra talán az ára is lejjebb megy. Én feketét akarok. Az nagyon brutha.
Annyira szépek ezek a motorok. Remélem, legalább annyira jók is. Úgy szeretek motorozni, ha megkínoznának is, nem mondanék le róla.
Az én tankom 14 literes. Elvileg messzebbre jutok vele, csak nem olyan gyorsan…
TJ kimondtad a lényeget, túratervben az egyik fő szempont az aktuális kutak éritése, ez így nekem nemgyerebe. Az viszont jogos hogy az én igényeim nem átlagosak ezen a téren, aki ilyet vesz annak 99%-a életében 1* nem megy napi 1000 km-t.
amikor megláttam élőben a kiállításon a csupasz változatot, egyből ez ugrott be.
Olyat már láttunk máshol is…