Bár a háttérben mindenféle egyéb okok is meghúzódtak, hivatalosan leginkább azzal indokolták a csúszást, hogy a korábban kitűzött minőségi szinthez képest még magasabbra teszik a lécet és még jobb pályát építenek. Ami külön érdekessége a tervezési folyamatnak, hogy a tervezési munkát az a Gulácsi Ferenc végezte, akinek a Hungaroring tervezése is a keze munkáját dicséri. 4,115 kilométer hosszú a pálya, 16 kanyarral. A szélesség 12 és 15 méter között változik és egy nagyon korrekt, 48 garázsos kiszolgáló létesítmény is tartozik hozzá.
Az M7-es autópályáról is jól látható nézőtéren akár 10 ezernél is többen leülhetnek, hiszen a tervek arról szóltak, hogy a nagy versenyek idején akár 100 ezernél is többen jöhetnek majd nézőnek.
Bár 2023 óta létezik a pálya, igazából a MotoGP Balaton Park Circuit verseny nem került még megrendezésre, annak ellenére sem, hogy egyébként a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is hitelesítette a pályát a legmagasabb szintű versenyek megrendezésére. Jól mutatja, hogy milyen szintű versenyeket lehetne itt megrendezni, hogy az átadáson Giancarlo Fisichella, korábbi Forma 1 versenyző hajtott végig először a pályán.
Szóval a Balaton Park Circuit MotoGP jegyek értékesítésére nem nagyon kell már várni, de akit érdekelnek az ilyen versenyek, annak egy, a MightyTips sportfogadás által is bemutatott és ellenőrzött bukmékert lehet ajánlani, ahol a fogadási lehetőségek mellett sokszor élő közvetítés is elérhető. Plusz ha egy jó promóciót kifog valaki egy megbízható fogadási oldalon, akkor akár ingyen pénzből lehet nagyobb nyereményt is bezsebelni. Méghozzá MotoGP vagy Forma 1 fogadásával.
Nagyon nehéz megismerni egyébként az építés hátterét anyagi, finanszírozási szempontból. A hivatalos Wikipedia szócikk szerint 200 millió euróból készült el a pálya, kizárólag magánfinanszírozásból. Nem tudni, hogy ezekből mi az igazság, hiszen különféle jól ismert, állami szervekhez köthető egyének is megjelentek az építkezés körül. Mindenesetre ha már többször szóba került, a Balaton Park Circuit MotoGP versenyére a tervek szerint 2025-ben már sor fog kerülni, de lesz itt szintén 2025-ben egy Superbike világbajnoki futam is, a Magyar Nagydíj.
A tervek szerint egyébként ezen versenyekre módosítanak némileg a pálya nyomvonalán, négy további kanyarral. Ennek leginkább biztonsági okai vannak, hiszen például a 14-es kanyar kifejezetten széles sugarú és szűkebbre kell venni, hogy a célegyenesre jóval biztonságosabban lehessen majd rákanyarodni.
A versenyek mellett egyébként a Balaton Park Circuit továbbra is aktív résztvevője a hazai autós versenyszcénának, rendszeresen lehet ide akár privát autóval is jönni és száguldozni egy jót irányított, kontrollált körülmények között. A Balaton Park Circuit MotoGP jegyek segítségével egyébiránt a nézők hosszú évtizedek után láthatják a legmagasabb kategóriájú motorversenyeket Magyarországon.
Már a történelem része, de 1990-ben volt először Magyarországon 1990 MotoGP verseny, aztán 1992-ben még egy, de azóta viszont nem láthattuk a legnagyobbakat hazánkban. Persze azt tudjuk, hogy a motorversenyeknek van egy rajongói bázisa, elég például Talmácsi Gáborra gondolni, aki az első magyar lett, aki képes lett világbajnoki címet szerezni 2007-ben a GP-ben a 125 köbcentis szakágban.
Akik már kipróbálták, azok szerint a MotoGP Balaton Park Circuit egy kifejezetten gyors versenypálya, pont ezért is kell majd a 2025-ös versenyekre némileg átalakítani, hogy biztonsági szempontból ne legyen probléma.
A versenyről egyébként a Dorna Sports (a GP kereskedelmi jogainak tulajdonosa) vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta azt nyilatkozta korábban:
“Ez a versenypálya jó helyen található és így kifejezetten vonzó cél a rajongóknak, akik itt élőben találkozhatnak a világ legjobb versenyeinek egyikével. Sokat dolgoztunk, dolgozunk a pályán, hogy készen álljon az első nagy versenyre, ami Magyarország számára egy új lehetőség lesz a MotoGP világában.”
Egyébként szépen lassan a helyszín beépül a nemzetközi köztudatba is, hiszen kifejezetten sok versenyt rendeztek már itt, talán nem annyira ismerteket a magyar szurkolók számára, de volt itt már
És ha hinni lehet a híreknek, akkor a Superbike és GP versenyek mellett 2025-ben lesz itt még majd Porsche Spring Challenge Közép-európai verseny is.
Szóval telik szépen a naptár és egyre inkább kihasznált a pálya, ami betudható annak is, hogy nagyon sok a privát rendezvény, az olyan, ahova egyébként bárki az utcai autójával begurulhat. És már most van lista a legjobb körökről.
Az eddig mért legjobb időt még 2024-ben futotta a fent említett Ferrari Challenge versenyén Giacomo Altoé egy Ferrari 296 Challenge kormánya mögött – ez egy 1:34:466-os idő volt. Mondjuk azért itt nagyon bivaly autókkal futottak még jó időket, 1:40-en belülre például Mercedes-AMG GT3-mal, Lamborghini Huracánnal és Ligier JS P320-al lehetett bekerülni.
A pályával kapcsolatban egyébként többször felmerült helyiek részéről az a panasz, hogy túl hangos a létesítmény és az ott köröző autók Balatonfőkajárt élhetetlenné teszik. Folyamatosan zajlanak zajmérések a pálya körül és az összes járművet mérik a nyílt napokon, hogy a túl hangos autókat ne engedjék száguldozni.
És bár ez nem nyugtatott meg sok helybelit, az biztos, hogy ha valóra válnak a tervezett nagy versenyek, akkor nem csak zaj lesz, de kifejezetten sok látogató is, ami pedig bevételt hozhat a település számára. És már csak néhány hónap és kezdődhet sok év után egy újabb magyar MotoGP futam. Walterné Dancsó Adrienn üzemeltetési igazgató egy korábbi interjúban arról beszélt, hogy a Balaton Park Circuit nem vetélytársa más pályáknak:
“A magyarországi versenyhelyszínek nem jelentenek veszélyt a másikra. Igazából pont segítség, hogy van ennyi pálya, hiszen így el lehet jönni ide tesztelni az egyik pályára, a másik pályán pedig lehet versenyezni. Ez azért anyagilag jobban megéri, mint átutazni Európát ugyanezért.”
Cimkék:
A sokkoló hűtő egy professzionális konyhai eszköz, amely gyorsan és hatékonyan csökkenti az ételek hőmérsékletét, megelőzve a baktériumok elszaporodását. Ez különösen fontos az élelmiszeriparban, éttermekben, pékségekben és cukrászdákban, ahol az ételek frissen tartása és biztonságos tárolása kulcsfontosságú.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »