A gyújtógyertya nagyon magas elektromos szikrát bocsát ki, hogy elindítsa az égést a dugattyúban. Beszéljünk ennek a kis résznek sok más vonatkozásáról is.
Mire valók?
Az autó gyújtógyertyái felelősek a szikra létrehozásáért az égéstérben, vagyis felrobbantják az üzemanyag-levegő keveréket, lenyomva a dugattyút és mozgatva az autót. Fontos megjegyezni, hogy a gyújtógyertyák extrém körülmények között is működnek, ezért ügyelnünk kell arra, hogy mikor kell cserélni.
Milyen típusú gyújtógyertyákat használnak gépjárművekhez?
Számos cég kínál sokféle gyertyát, de a DENSO nikkel gyújtógyertyák nagyon híresek, és a DENSO Nickel W20EPR-U gyújtógyertyák olyan:
1 db nikkelelektródás gyújtógyertya van, 20,6 kulcslyukkal és 19 mm-es Menethosszal. Ennek az U-Groove parkdugónak 56 gramm súlya és 14 mm átmérője van. Egyik nagyszerű tulajdonsága a 22 Nm-es meghúzási nyomaték. Ezért van 20-30 ezer mérföld élettartama a nagy ellenállása miatt (5k Ohm).
Az elektródán lévő vékony átmérőjű (0,8 mm) hézaggal nagyobb gyújthatóságot biztosít. Ez a szerkezet javítja az égést a lángfejlődés javításával.
Ezért takar sok más nikkeldugót, mivel nagyobb gyúlékonysága, mert a lángmagja könnyen kering. Ez a funkció a motor nyomatékának növekedéséhez is vezet.
Hagyományos dugók
A központi elektródába rézzel ellátott nikkel csatlakozók vannak. Ez a tulajdonság kiváló tartósságot garantál széles működési hőtartomány mellett. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően a beágyazott réz használatát kiterjesztették a sor összes gyertyájára.
Rezisztív dugók
Az 1970-es évek végén elkezdődött a járművek fedélzeti elektronikája. Így a vállalatok kifejlesztették az ellenállásos gyújtógyertyákat, amelyek kerámia ellenállással rendelkeznek. Ennek célja a gyújtásrendszer által okozott elektromágneses interferencia csillapítása. Ellenállása 3-7,5 kΩ, illetve 1-2 kΩ között változhat.
Greenplug dugók
Ezeket az 1980-as években fejlesztették ki, hogy megfeleljenek az autógyártók azon igényének, hogy megfeleljenek a szennyezőanyag-kibocsátási törvényeknek. A zölddugóknak nagy előnyük van, mivel szikrájuk az elektródák oldalán keletkezik.
Ez a lángfront energiájának növekedését eredményezi, ami a tüzelőanyag jobb égését biztosítja, valamint csökkenti a szennyező gázok kibocsátását. A központi elektróda V-ben és a homorú oldalelektróda vágása NGK kizárólagos.
Dugók több elektródával
Nagy tartóssággal rendelkeznek, alacsony költséggel. Az elektródák számától függetlenül egyszerre csak 1 szikra keletkezik, mindig a jobb gyújtást adó elektródák között.
G-tápcsatlakozók
Ezek GP típusú platina gyújtógyertyák. A központi elektródán platinahegy található, amely a nagy tartósságot, az üzemanyag-takarékosságot, a csökkentett károsanyag-kibocsátást és a megnövekedett hatékonyságot ötvözi.
Platina lézerdugók
Platina hegyük van a központi elektródán és platina betét az oldalsó elektródán.
Iridium gyertyák
Az irídium hegyekkel a gyújtógyertyák legújabb technológiája a nagy teljesítményű motorokhoz, ötvözi a nagy tartósságot, valamint az üzemanyag-takarékosságot és a szennyezőanyag-csökkentést.
A gyújtógyertyák élettartama motoron
Javasoljuk, hogy a gyújtógyertyákat 10 000 megtett kilométerenként elemezze. A csere időtartama motoronként változhat, de általában nem haladhatja meg a 40 vagy 50 ezer megtett kilométert.
Minden motorkerékpár kézikönyvében fel van tüntetve a gyújtógyertya cseréjének pontos időköze.
Ha a gyújtógyertya szürke, sárgás vagy barna, az azt jelenti, hogy élettartama a végéhez közeledik. Ha meg szeretné tudni, hogy elszenesedett-e, csak nézze meg, hogy a hegyét beborította-e szén.
Milyen szerszámok szükségesek a gyújtógyertya cseréjéhez?
Függetlenül attól, hogy a gyújtógyertyákat saját maga is kicserélheti? Különféle típusú dugók állnak rendelkezésre motorkerékpárokhoz. Lehet, hogy nem könnyű eldöntenie, hogy melyik megfelelő csatlakozót cserélje ki motorkerékpárjára. A legolcsóbb cseréje után később problémák adódhatnak motorjával, vagy megsérülhet a motor. Az is előfordulhat, hogy az új dugót nem illik megfelelően. Ezért a legmegfelelőbb, ha megkér egy szakembert, hogy cserélje ki motorja gyújtógyertyáját.
Cimkék:
Nem meglepő, hogy sokan útmutatásra szorulunk azzal kapcsolatban, hogy milyen kerékpárt válasszunk. Ha már megvan a méret és nagyjából az árkategória is a helyére került, akkor jön a nagy kérdés, hogy MTB, országúti, városi, cross, cruiser esetleg trekking kerékpár legyen? Na de melyik micsoda és miben különböznek egymástól? Az alábbiakban nagyjából képet kaphatunk arról, hogy mikor, melyiket érdemes választani.
Elolvasom »Akik eddig a kényelmes 50%-os átalányadózást választották lízing ÁFA visszaigényléséhez, hatalmas anyagi kiesést realizálhatnak 2022-ben, több dolog miatt is. Cikkükben a miértek mellett arra is választ adunk, hogyan érdemes gazdálkodnod, ha céges autó vezetése közben a honnan hova eljutás mellett az idő és a pénz is fontos tényező számodra.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »