Az első nap látványosan kínlódtak a gyári Honda alakulat motorosai, cserébe taroltak a KTM-esek. A második napon ez egy az egyben megfordult: összetettben is csupa Honda került az élre, az osztrák motorok pedig eltűntek a süllyesztőben. Majd jött a harmadik etap, amely Wadi Ad-Dawasir körül futott egy kör. Mivel Szaúd-Arábia egymaga ad otthont a Dakar Rally 2021-es kiadásának, két ilyen “hurkot” is beiktattak a szervezők. Igaz, ez most nem volt rövid: 227 kilométernyi összekötő mellett 403 kilométer speciál várta a mezőnyt. Mivel pedig ezt a részt a dűnék uralják, amelyeket a tengerszint feletti nagyjából állandó 1.000 méter körüli magasságban folyamatosan alakít a jellemzően erős szél, a tájékozódás különösen nehéz. (A nap második felében persze jutott egy kis sziklás szakasz is néhány kiszáradt folyómederben, hogy a defekt réme se unatkozzon…) Ilyenkor az élről történő indulás igazi rémálom – pontosan erre fázott rá előző nap Toby Price is.
Mivel mindig az előző nap záró sorrendje határozza meg az aznapi indulásét, a harmadik napon a Honda pilótái, Barreda és Brabec indultak elsőként. Price csupán a 29. pozícióban rajtolt – ilyenkor pedig a nyomok sokat tudnak segíteni a navigálásban! (Kivéve persze azt az esetet, ha előtted már sokan indultak rossz irányba…) Mivel pedig a tájékozódás volt a nap igazi nehézsége a dűnéken való átkelés mellett, a Honda top pilótái megint nagyon pórul jártak. Már a nap első felében komoly időveszteségeket szenvedtek, így Brabec a 25. Barreda pedig a 30. helyen zárt – mindketten bő húsz percet bukva a győzteshez képest.
Aki nem volt más, mint a kétszeres ausztrál Dakar-győztes KTM-es, Toby Price. Kihasználta, hogy a mezőny harmadától indulva sokkal jobban figyelhetett a motorozásra magára – így megvillantotta azt a tempóelőnyt, amivel amúgy rendelkezik. Kevin Benavides azért behozott a napi ezüstös helyre egy Hondát, de utána osztrák motorok egész sora következett. A hullámvasút ismételt váltása pedig átrendezte az egész összetett állást is. Price nagyon felkapaszkodott: összetettben a 4. helyen áll, lemaradása azonban nincs 2 perc az éllovashoz képest. És hogy ki vezet? Az amerikai Skyler Howes, aki tavaly 9. volt a Dakar Rally-n, idén pedig a legkiegyensúlyozottabban megy: az első és a második napon 8., a harmadikon pedig 4. volt.
Érdekes módon az összetett második helyen álló hondás, Kevin Benavides megint csak a hullámvasút utasa: az első és harmadik napon a 2. pozícióban zárt, a másodikon viszont csupán 24. lett. Összetettben azonban alig több, mint fél perccel követi az éllovast. De a mostani nagy vesztes Honda pilóták sincsenek reménytelen helyzetben: Barreda a 8., Brabec pedig a 13., de utóbbinak is csak bő 12 perc a hátránya – az meg itt látványosan képes egy nap alatt megfordulni. Ma viszont a mezőny elhagyja Wadi Ad-Dawasir környékét és elindul Szaúd-Arábia fővárosa, Riyadh (vagy magyarosan Rijád) felé, nagyrészt északi irányban. Az élről rajtoló Price pedig talán abban bízik, hogy végre lesz egy, navigációs szempontból kissé könnyebb nap.
A szervizháttér nélkül versenyző motorosokat tömörítő Original by Motul kategóriában versenyző Gyenes Emánuel számára is nagyon rosszul sikerült a tegnapi nap. Ő ugyan nem eltévedt, hanem egy műszaki hiba keserítette meg az életét: eltört a két első tankot a motorral összekötő üzemanyag-cső csatlakozója. Szerencsére benzinfolyása nem volt, de így az első tartályokból nem jutott benzin a 450-es KTM erőforrásba. A hátsó meg kifogyott – de ez csak akkor derült ki, amikor megállt a motor. Ekkor más választása nem volt, mint szétszedni az egész motort, lebontani az első tankokat és átönteni tartalmukat a hátsóba.
Ez persze rengeteg időbe került. Azonban még nem is volt vele vége a problémáknak, hiszen így kellett végigmotorozni az egész napot. Így onnantól kezdve, hogy tudott a veszélyről, kénytelen volt annyira lassan menni, hogy a hátsó tank tartalma elég legyen az egyes tankolási pontok között. Hiszen a lassú haladás még mindig kisebb veszteség volt, mint a motor szétszedése és a benzinlocsolgatás.
Így a napot kategóriájában is vastagon több, mint fél óra mínusszal a 6. helyen zárta, de összetettben is visszaesett az első helyről a negyedikre. Sajnos az első három napot összesítve is 31 perc fölött van a hátránya, így nem lesz könnyű újra megnyernie az Orignal by Motul mezőnyét. Másik magyar motorosunk, Saghmeister Gábor a kategóriában a 22., összetettben pedig a 81. helyen halad, így erősen szurkoljunk neki is!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 3:33:23 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:01:16 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:02:36 | 0:00:00 |
4 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:06:16 | 0:00:00 |
5 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:08:24 | 0:00:00 |
6 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:08:50 | 0:00:00 |
7 | 6 | F. CAIMI | YAMAHA | 0:10:04 | 0:00:00 |
8 | 21 | D. SANDERS | KTM | 0:11:22 | 0:00:00 |
9 | 19 | R. GONCALVES | SHERCO | 0:12:19 | 0:00:00 |
10 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:13:09 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 9 | S. HOWES | KTM | 12:04:48 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:00:33 | 0:00:00 |
3 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:01:28 | 0:00:00 |
4 | 3 | T. PRICE | KTM | 0:01:52 | 0:00:00 |
5 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:05:27 | 0:00:00 |
6 | 18 | R. BRANCH | YAMAHA | 0:07:14 | 0:00:00 |
7 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:07:56 | 0:01:00 |
8 | 88 | J. BARREDA BORT | HONDA | 0:09:02 | 0:00:00 |
9 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:09:09 | 0:00:00 |
10 | 4 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 0:09:24 | 0:00:00 |
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »