Megvallom őszintén, hogy tragikusnak nevezhető memóriám van. Ráadásul ez nem is kapcsolódik szervesen a rohamosan növekvő életkoromhoz, mert már fiatalon is gyatra volt. Rendszeresen köszöntek rám emberek az utcán húszas éveimben is, akikről halvány fogalmam nem volt, kik lehetnek és honnan ismerhetem őket. Sajnos egyre nagyobb az esély, hogy ezen a téren már nem fogok megjavulni. Egyetlen kivétel van: a kipróbált motorokkal kapcsolatban elég határozott emlékeim vannak sok-sok év távlatából is. Így amikor most megérkezett tesztre a ráncfelvarráson átesett Benelli BN302S, nagyjából tudtam, mire számíthatok.
Tavaly, amikor a még “S” betű nélküli nevet viselő elődre felültem, bezzeg nem volt semmilyen elvárásom. Annál inkább meglepődtem a 2018-as BN302 tesztelésekor. A motor élhetősége és jó használhatósága azóta is a kellemes emlékeim között tanyázik. Így nagyon érdekelt, mit tudtak még javítani rajta a kínai mérnökök. Nos, a helyzet az, hogy nem sokat. Komoly műszaki dolgokhoz nem is nyúltak. Annál inkább az optikához, amelynek terén számos lényeges módosítás történt. Így az immáron BN302S nevet viselő masina sokkal fiatalosabb megjelenéssel csábítja A2-es jogsival rendelkező – vagy egyszerűen nála többre nem vágyódó – leendő tulajdonosait a vásárlásra. Lássuk, miben változott – és milyen irányba.
Maga a sziluett gyakorlatilag nem változott. Az első messziről is feltűnő módosulás a teljesen új első lámpa, amely immáron teljesen fénydiódás technikával operál. Van benne egy nappali menetfényre hasonlító betét – mivel azonban e mellett folyamatosan világít a tompított is, előbbi is inkább csak a megjelenést hivatott javítani. Az első világítótest jóval előrébb nyúlik, mint elődjénél. A tetején korábban ott trónoló kis légterelő idom is eltűnt – így összességében ennek a résznek a komplett megjelenése mégis eléggé eltérő lett. Elegánsabb és dinamikusabb benyomást tesz az elsőként rápillantó nézelődőben.
A másik igen fontos változás az új műszeregység. Egy is sokkal modernebb – teljesen megegyezik a Benelli 502C kipróbálásakor megismert panellel. Ugyanazok a dicséretek illetik – és sajnos ugyanaz a hatalmas probléma is megmaradt vele kapcsolatban. Dekoratív, informatív, áttekinthető. Igaz, kicsit pixeles a grafikája, de azt még el lehet fogadni – mégsem egy komolyabb Ducati vagy KTM árfekvésében mozog az egész jármű. Sötétben teljesen más grafikával ajándékoz meg. De sajnos napsütésben is – amikor ugyanis a vállad fölött, hátulról jönnek az életet és D vitamint jelentő sugarak, akkor szó szerint semmit nem látsz rajta. De azt sem, hogy mennyivel mész. Ezen pedig bizony erősen kellene dolgozni a márka mérnökeinek!
Összességében menni a motorral körülbelül ugyanolyan, mint az előddel volt. Olvassátok el annak tesztjét – feleslegesen nem hiszem hogy érdemes ismételgetni az ott már leírtakat. Számomra két dolog tűnt kicsit másnak a mostani menetpróbán. Az ott agyon dicsért futómű – bár saját kategóriájában még mindig nagyon jónak számít – annyira talán nem volt komfortos. Kicsit jobban megütött a nagy pozitív keresztbordákon. Arra gyanakszom, hogy egy árnyalattal feszesebbre hangolták a sportos vezethetőség érdekében. Jó aszfalton kitűnően is viselkedik – ott bele sem lehet kötni. A magyar valóságban sincs nagy baja, de az előd nekem kicsivel jobbnak rémlik.
A fékeket viszont most éreztem előnyösebbeknek. Mármint a hatásfokkal akkor sem volt baj, hiszen az extrém sebességekre nyilván nem alkalmas három decis erőforrással mozgatott BN302S megállításához a dupla tárcsa és a négy dugattyús nyergek bőségesen elegendőek. Anno azonban kimondottan soknak éreztem a működtetéshez szükséges kézerőt – ezen a változaton ilyen gondom nem volt. Már az első kilométerektől teljesen korrektnek tűnt a fékrendszer minden része – főleg, ahogy működött. Akár normál lassítás, akár vészfékezés a téma, sok baj nem akadt vele.
Minden használat során mutatott erénye ellenére a régi BN302 egy elég unalmas első benyomást jelentő motor volt. Ezt azért lássuk be. Ezen a téren a legkomolyabb a változás – főleg, amennyiben ebben a lime-szerű színben pompázik a BN302S. Mind a fiatalosabb lámpa, a hangsúlyosabb grafikai díszek és feliratok, a színre fújt felnik vagy a piros cérnával erősített, egyébként szintén teljesen új nyereg annyira megdobják az összképet, hogy az hihetetlen.
Míg az előd mellett a többség simán elment az utcán, erre már messziről hunyorognak a népek, hogy “de jól néz ki”. Amikor pedig fontos az is, hogy vagány legyen a vas, amelyet használsz, akkor az előrelépés bizony nem kicsi. Azzal együtt, hogy semmilyen sokkoló műszaki változás nem történt. Az erőforrás, a futómű sarokparaméterei és a motor fizikai adatai mind kottára megegyeznek az elődmodellével.
Akinek tehát nem létkérdés a bivaly erős kétkerekű – vagy egyszerűen csak A2-es jogsija van – és beéri a forgalomban bőven elegendő gyorsulással és utazósebességgel, az nagyon jól járhat vele. Árban ugyan nem annyival marad versenytársai alatt, mint a kínai járművek többsége – de az egész csomag sem az a komoly megalkuvást igényló valami. A BN302S továbbra is kitűnő mindennapi használati eszköz. Alkalmas ingázásra, városi közlekedésre, kirándulgatásra és kisebb-nagyobb túrákra.
A két hengeres blokknak hála sok szempontból kellemesebb használni, mint egycilinderes versenytárainak jó részét. Ezért cserébe persze meg kell barátkozni a meglehetősen combos, menetkészen két mázsa fölé kúszó tömeggel. Cserébe viszont az összkép modernebb és kívánatosabb – és sem a beszerzése, sem a fenntartása nem ígérkezik horrorisztikus összegnek. Amennyiben hasonló kategóriájú motort keresel, mindenképpen érdemes közelebbről is megismerkedni vele.
A második oldalon találod a pontozásos értékelést és a részletes műszaki adatokat. Illetve néhány további fotót is. Lapozz egyetlen egyet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »