Őszintén kell kezdenem. Teljesen rossz alany vagyok a láncápolás témakörében. Valószínűleg az igényesebb olvasók meghatározó része sokkal inkább képben van a témát illetően, mint én. Hiszen 2006-tól tíz és fél éven át saját motorom kardános volt – a tesztmotorokra meg tartottam itthon egy spray-t, de némi minimális fújkálásnál tovább sose jutottam. Aztán amikor eldöntöttem, hogy F800GS-re cserélem a boxert, eltökéltem: azzal sem fogok semmivel többet foglalkozni, mint a kardánnal. Így a nullrevíziónál felkerült rá egy univerzális Scottoiler láncolajzó. A gyári láncot tudatosan egyszer sem tisztítottam, mert kíváncsi voltam, mire megy kizárólag az olajzással. A terephasználatnak és vélhetően a hitvány minőségű alkatrésznek köszönhetően olyan szakaszosra nyúlt, hogy 21 ezer kilométernél ment a kukába. A helyére került D.I.D. 525 azóta hasonlóan mostohán van tartva, de 25 ezer kilométerrel köszöni, tökéletes. (Még zajlik a kísérletem, így kizárólag folyik rá az olaj és néha kap egy kis gőzborotvás tisztítást, ha nagyon saras a gép.) Egy normális motoros azonban ennél sokkal több figyelmet fordít a lánc ápolására. Nézzünk egy csomó hagyományos eszközt, amelyek ebben segíthetnek!
A mai világban a leginkább elterjedt ápoló eszköz a láncspray. Persze állandó hitvita tárgya az is, hogy mennyivel jobb a lánc élettartama szempontjából egy olajzórendszer, illetve hogy egyáltalán kell-e kenni a láncot vagy sem. Nemrégen olvastam egy konkrét kísérletet, amikor két ugyanolyan motort felváltva használt két nagyon hasonló stílusban motorozó pilóta. Egyszerre kaptak ugyanolyan láncszettet is. Az egyiket semmivel nem ápolták és elfutott 21 ezret, a másik gondosan kezelve 28-at. Ez alapján nem tűnik jó befektetésnek fújkálni meg pucolgatni – de aki hallgatott hosszabb távon szárazon futó láncot, az tudja: tök gáz hangja van. Jobb az, ha nem fém a fémen megy szegényke.
A Motoralkatresz.eu üzletében a láncspray-k egészen nagy választéka található meg. Sima utcai használatra szánt változat viszonylag nagy, 400 milliliteres kiszerelésben már 1.850.- forinttól elérhető, a magasabb minőségű cuccok pedig némileg háromezer forint fölött szerezhetők be. Egy túrára azonban sokan nem szeretnek magukkal vinni egy ekkora flakont, így például a Motul rendkívül kedvelt kenőanyaga, a C2+ nem csak otthon kiváló 400 millis változatban érhető el, hanem létezik Mini kivitele is negyedakkora kapacitással. Ezeknek van egy kiugróan nagy előnye: a nagyobbik flakonból egy adapterrel újra tudod tölteni a kicsit, így utóbbit elég csak egyszer megvenni.
Most pedig a Motoralkatresz.eu egy akcióval kedveskedik az Onroad.hu olvasóinak. Amennyiben a cikk megjelenésétől két héten belül rendelsz Motul C2+ Chain Lube RoadPlus 400 millis láncspray-t és a rendeléskor beírod (vagy az üzletben bemondod) az Onroad.hu jelszót, akkor egy 100 millis MINI flakont AJÁNDÉKBA KAPSZ! A határidő tehát július 26-a, péntek – ne hagyd ki a lehetőséget!
Természetesen amennyiben a felhasználási terület változik, a megfelelő ápolóeszköznek is igazodnia kell hozzá. Amikor valaki versenypályán motorozik, a lánc igénybevétele is megnő. Durvábbak a kigyorsítások és nagyobbak az elért sebességek, mint közúton bármikor is – ezért is jár versenypályára, aki ezt az adrenalin-löketet kedveli. Éppen ezért léteznek azok az ápolószerek, amelyek kimondottan erre az igénybevételre lettek kifejlesztve. Nagyobb hőterhelést viselnek el, de nyilván nem maradnak a láncon akár félezer kilométeren keresztül – de annyit versenypályán ritkán is megyünk egyhuzamban…
Aki pedig terepen használja motorját, annak megint mást szenved el a lánc. Majdnem azt írtam, hogy a szerencsétlen lánc – mert ennél nagyobb igénybevétel sehol máshol nincs. A homok azonnal – értsd: méterek alatt – fémtisztára pucolja, a sár meg beleragad mindenhova és végzi áldásos munkáját a gyűrűk környékén. Amikor a ráfújt srpay-be csak a por tapad bele, már az is elég egy igazán hatékony pusztító “aknamunka” elvégzéséhez. Valóban vannak olyan körülmények, amikor jobb a lánc szárazon. Egy hosszabb tereptúra esetén azonban, amikor nem extrém dzsuvában halad a motor, sokat segíthetnek azok az ápolószerek, amelyek direkt erre lettek fejlesztve. Vastagabb anyaggal jobban tapadnak, így ha nem ultra nagy a gané, mégis jó ideig képesek védeni a lánc érzékeny belső részeit.
Jöjjön az a terület, amelyet saját motorom megvásárlása óta tudatosan kerülök – de nem örökre zárkóztam el tőle. A lánc ápolása tudniilik csak akkor lesz igazán hatékony, ha tisztítva is van. A spray-k általános baja ugyanis, hogy amikor egy túra során mondjuk este befújod a szekunder hajtásodat, a napközben rákerült koszt a nyomás bejuttatja a lánc belső részében levő gyűrűkhöz. Fontos tehát, hogy amikor csak lehetőség van rá, megfelelő lánctisztító anyaggal szépen pucold meg, és csak utána menjen rá az ápolószer. Vannak persze nagyon egyszerű és ősi módszerek – ezek jelentős része azonban csak pancsolós módon működik. Nem véletlenül találták ki tehát a kenőanyagokkal foglalkozó cégek a tisztítóspray-ket.
Ezek gyorsan és könnyen leoldják a szennyeződést, ráadásul nagyon jó kis speckó kefék is léteznek, amelyek utána fémtisztává varázsolják a láncot. Tudom én, hogy a körömkefe az igazi és minek erre is pénzt költeni, de szerencsére itt is csak 1-2 ezer forintról beszélünk – és sem az Oxford, sem a Biketec holmija nem egyszer használatos, hanem sokszor. Úgyhogy ha majd egyszer – a következő láncszettnél – megpróbálom megemberelni magam és rendesnek lenni a láncommal, biztosan egy ilyennel is felszerelkezem. 🙂
Érdemes még megemlíteni a lánckenő pasztákat. Ezeknek a felvitele ugyan körülményesebb, főleg amikor a tubus nem rendelkezik külön felhordó kefével. Az Elf pasztája ilyen. A Motul C5 Chain paste láncpaszta azonban még olyan adaptert is kapott, amivel könnyen és koszolás nélkül felviheted az anyagot. Aminek a műveleti része körülményesebb és lassabb, mint egy sima fújás – viszont sokkal hosszabban rajta a marad a lánc felületén és belső részein – így védelmi- és kenő szerepét is hosszabban tudja betölteni.
Akárhogy ápolod, szegény láncnak egyszer eljön az élete vége. Ez elkerülhetetlen. Amikor a gyűrűk tönkremennek, egyre csak nyúlik – a pályafutása vége felé már nagyon gyorsan tudja tenni ezt. Amikor pedig már nem tudsz többet állítani a motoron – esetleg szakaszos a nyúlás -, akkor muszáj cserélni. A láncszettet fogaskerekekkel együtt is érdemes a Motoralkatresz.eu üzletében beszerezni – náluk már kapható a legújabb, VX3-as D.I.D. is! -, már csak az árak miatt is. Az előző cserémnél még nem itt vásároltam – nem is írom le a végösszeget. Legközelebb nem hibázok…
Ami azonban egy fontos dolog lehet, hogy amennyiben a műveletet magad kívánod elvégezni, szükséged lesz hozzá célszerszámra. Ez azonban nem egy olcsó mulatság – amennyiben csak 2-3 évente kell, nem biztos, hogy érdemes beruházni rá. Itt jön képbe egy remek lehetőség: ugyanis Gödről bérbe tudod venni. Persze az árát előre ki kell fizetni, viszont amennyiben a kitűzött határidőre visszaviszed vagy visszaküldöd, csak egy egészen normális bérleti díjadba fog kerülni a végén a mutatvány. Így ha semmi más nem indokolja, csak emiatt nem muszáj szervizbe vinned a gépet, amikor az lánccserére szorul.
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »