A hibrid járművek nem oldják meg a fosszilis energiahordozók mennyiségi korlátjából eredő problémáinkat. Ezek a járművek alapvetően csak a fogyasztás jelentős csökkenését kínálják, többnyire a teljesítmény és a sebesség rovására. Szándékosan írtam fogyasztáscsökkenést, hiszen a gazdaságos szó az összes költséget figyelembe véve nem feltétlenül helytálló. Tény, hogy üzemeltetésük a kisebb fogyasztás kapcsán alacsonyabb, a jelenlegi infrastruktúra és technikai szint mellett nagyobb szabadságot jelent egy ilyen jármű, mint a tisztán elektromos gépek, azonban csak elodázzák az elkerülhetetlent. Nézzük, mit tud a legújabb ilyen „időgép”.
Az Aspes nevezetű olasz gyár 1961-től 1982-ig működött hazájában, Olaszországban: népszerű, agilis kismotorokat gyártott. Az egykori cég (pontosabban a neve) a Menzaghi Motors tulajdonába került, akik most egy hibrid robogóval próbálják a márkát újra a vásárlók elé vinni. A Sirio egy 50 köbcentis négyütemű erőforrás mellett elektromos hajtást és az ahhoz szükséges akkukat kapott. A lítium-vas-foszfát akkuk különlegessége, hogy használat közben is tölthetők. A kis masina háromféle üzemmódban használható, amelyek a kormány jobb oldalán lévő kapcsolóval, manuálisan válthatók. Tisztán elektromos módban a robogó 18 km/h-s tempóra képes, vegyes módban körülbelül 30 km/h-ra képes felgyorsulni, míg tisztán benzines hajtással a csúcssebesség egy kicsit feljebb tornázható. Az biztos, hogy a Sirio nem sebességi rekordok megdöntésére született, de a kis méret egy valószínűsíthetően (relatív) alacsony beszerzési költséget jelent. Sajnos sem erről, sem egyéb technikai adatról nem állnak rendelkezésre részletek, mint ahogy arról sincs hír, hogy a masina mikor kerül gyártásba.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Bennem az a kérdés merült fel a cikk kapcsán, hogy egy iylen méretű/súlyú és ilyen menetdinamikával és teljesítménnyel rendelkező jármű üzemanyagfogyasztása mennyi lehet.
Egy normális, tuningmentes 50 es robogóval ha a megadott paramétereknek megfelelően közlekedik valaki (18-40 km/ó), akkor ott a 100 km re jutó fogyasztás feltételezhetően valahol 2 liter környékén mozog.
Namármost ez cipeli a villanymotort, tölti az aksikat (és azokat is cipeli), de feltételezhetően ez sem termeli az üzemanyagot. Ha nagyon mélyen belenyúltak a trükkösdobozba, legyen mondjuk 1 liter/100 km a fogyasztása, ami hallatra megdöbbentő, és nem is gondolom, hogy ennyire le tudták volna vinni, de: 100 km-en 1 litert spórolunk meg???
Úgy gondolom, hogy azzal, ha például mindenki aki egyedül városban közlekedik akármilyen 50 es robival tenné ezt többezerszeresét spórolhatnánk, mint ha az amúgy legtakarékosabb/legminimalisztikusabb járműből csinálunk még takarékosabbat.
Jelenleg 50-es robira nagyon kevés ember bírható rá amúgy is azok körül, akik megtehetnék anyagilag nyugodt szívvel az autó haználatát, és nem ritkán 10-15 literes fogyasztásokkal rohangásznak városi forgalomban.
A fentiek alapján ezt a motort még az utoljára bemutatott HD koncepciónál is hiábavalóbbnak találom.
Egy hasonló teljesítményű négyütemű egyszerűbb és környezetbarátabb megoldás lehet jelenleg, de ki tudja, mit hoz majd a jövő. Egyébként ha tudnák az autósok, h mennyivel jobb egy minőségi robogóval közlekedni, biztos átülnének.
Igazad van rnie abban teljesen, hogy a városi autósok el sem tudják képzelni, hogy az nem visszalépés lenne, ha egy 250 es vespával nyomnák pölö…
…nem vagyok városi, így ritkán konfrontálódok a helyzettel, lehet ezért is esik ilyen nehezemre megérteni a következőt:
Budapesti közlekedésben a személyautó ( ha van rá pénz akkor SUV, mert akkor látjuk felülről a dugó végét :D ), BKV, vész esetén gyalog/bicikli a tömegesen hanszált alternatívák. Mi lehet annak az oka, hogy a többi nyugati és keleti nagyvárossal ellentétben nálunk egyszerűen a legköltséghatékonyabb, időtakarékos és idegkímélő megoldás (a motorozás robival vagy akármivel) egyszerűen nem tömeg-képes?
Jó, motoros létemre most én “könnyen mondom”hogy ha Pesten lenne kényszerem élni, akkor tutira robogóznék, így a kívülállók szempontját nehezen tudom átérezni. Felmerül egy kérdés:
Miért nem vetődött fel soha kormányzati/önkormányzati oldalról az emberek gazdaságosabb közlekedési eszközre való ösztönzésének gondolata. Szenvednek a BKV-val, a dugók megoldásával, metróval, szmoggal, amikor nagyon látványos eredményeket lehetne elérni egy olyan megmozdulással, amikor az önkormányzat szerződést kötne egy robogóimportőrrel, illetve kampányba kezdenének, adnának némi támogatást és felvilágosítást…. …néhány parkolóhelyet átfestenének robogócsikosra, és már százalékosan kimutatható lenne a köznyezeti zaj/szmog/szívroham (idegesség miatt) terheléses mértéke.
Utópia? Szerintem egy hozzám hasonló kvázi-analfabéta is ki tudna dolgozni egy működő rendszert. ( mivel manapság más hogy nem megoldható, még úgy is, hogy kimutatható legyen számokkal, hogy megérte gazdaságilag is)
A kérdésem komoly: Miért nem történik ez irányban semmi?
Rengeteg innovatív kezdeményezés folyik a világon, példaként a német Bohmte, ahol a közlekedési táblákat szünteték meg. A StVO (KRESZ) érvényben van, egyetlen tábla van, az egy körforkalmat jelez, de az is úgy van megcsinálva, hogy magában az megérne egy komoly cikket. (beláthatóság és zaj szabályozása a körforgalomban és körülöte elhelyezett szökőkútakkal…)
…akartam videót betenni…. nem ment, helyette link:
http://www.youtube.com/watch?v=CIvtJ3D_whc
Leszek az ördög ügyvédje, megmondom, mik a fő kifogások:
nettó baromság kategória:
– nem tudok motorozni
– veszélyes, nem merek
– presztízs
van benne igazság kategória:
– télen hideg van, nem akarok fázni, ősszel esik az eső, nem akarok megázni
– ha esik az eső, vizes és saras lesz a ruhám, és nem tudok átöltözni
– vinnem kell a gyereket az iskolába (ennek mondjuk ellentmond az, hogy az autók jelentős többségében egy ember ül)
– nem tudok csomagot szállítani, nem mehetek el bevásárolni munka után (de igen, dobozzal megoldható, igaz, kevesebb fér el benne)
Az elmélettel csak egy baj van: a robogó (2T) környezetszennyezőbb, mint egy kisautó, mert ugyan kb. fele-harmad annyi üzemanyaggal eljár, de azt jóformán alig tisztítja a minimálkatalizátor, ha egyáltalán még nem szerelték le. Mint gyakorlott robogós is, sajnos azzal is szembesülök, hogy az 50-eseket csak dugóban lehet jól használni, amint kicsit lazább a forgalom, már marhára veszélyes az autók közelsége és sebességkülönbsége. Napi egy barmot simán ki lehet fogni, és az nem kevés. Legtöbb esetben persze van meglepődés pirosnál, hogy nem egy pattanásos tizenéves ordít a sisak alól, de ez nem véd meg attól, h még mielőtt tisztázzuk a helyzetet, simán elüssenek. Sajnos az utakon is néha akkor gödrök vannak, hogy egy robogókerék eltűnik benne.
Az időjárási viszontagságok viszonylagosak, én a városban nulla fokig robogózok/motorozok, alatta inkább bringázok. Esőben egyébként nem olyan jóa kocsik között szlalomozni, ez sokakat visszariaszt, de azért az is igaz, hogy egy évben kb 250 száraz, motorozásra alkalmas nap van…Persze ehhez kell egy normális, nagymotoros túraruha. Néha csak nézek egy-egy zúzmarás reggelen a télibéléses ruha, motoroscsizma, zárt kesztyűből, hogy mellettem a nem fiatal robogós kesztyű nélkül, széldzseki, farmer sportcipőben nyomja.. Neki jobban fog fájni ez két év mulva…
Az egész éves motoros közlekedés azért igényel befektetést, igényességtől függően 300.000-1m között… ruha, robogó beszerzése..
nettó baromság kategória:
– nem tudok motorozni
Nem kell tudni, tanulj meg robogózni, mókának sem utolsó.
– veszélyes, nem merek
A gyaloglás, a bringázás és a tömegközlekedés is veszélyes (más-más okokból). Jót tesz a személyiség-fejlődésednek, magabiztossságot ad
– presztízs
A büszkeséged fontosabb, mint a pénztárcád, a jó közérzeted, az időd? Gondolkozz!
Mellesleg lehetsz trendi, környezettudatos, egy (olasz) robival egy olyan életérzést sugározhatsz, amire sokan csak vágynak.
van benne igazság kategória:
– télen hideg van, nem akarok fázni, ősszel esik az eső, nem akarok megázni
Felszerelés kérdése csupán, 2 hónapig meg lehet használni a BKV-t, ha ne adj isten esne a hó.
– ha esik az eső, vizes és saras lesz a ruhám, és nem tudok átöltözni
A robogó pont arról szól, hogy jelentős védelmet nyújt + megint: felszerelés kérdése. (Gyaloglás, bringázás, tömegközlekedés esetén egyanezek előfordulhatnak ugyanúgy.)
– vinnem kell a gyereket az iskolába (ennek mondjuk ellentmond az, hogy az autók jelentős többségében egy ember ül)
Jelenlegi helyzetben igazad van (50ccm-ig), de igazából szabályozás kérdése…
– nem tudok csomagot szállítani, nem mehetek el bevásárolni munka után (de igen, dobozzal megoldható, igaz, kevesebb fér el benne)
Ebben részben igazad van, de a szokásaid egyébként is átalakulnak, ha robogóra ülsz. Talán heti bevásárlást nem fogsz vele csinálni, de egy utánfutóval még az is megoldható lenne.
(Nem kötözködés, nem vitatkozás, hanem vita akar(t) lenni.)
nettó baromság kategória:
– nem tudok motorozni
Ha biciklizni tudsz, a robi is menni fog…
– veszélyes, nem merek
Ha sokan fognak robizni, nem lesz annyira veszélyes (a kevesebb autó miatt). Védőfelszerelésben meg nem is annyira veszélyes.
– presztízs
A6 Audiból nézve az, de ilyan keveseknek adatik.
van benne igazság kategória:
– télen hideg van, nem akarok fázni, ősszel esik az eső, nem akarok megázni
Ezzel én is így vagyok, 10°C alatt nem motorozok. De ezen kívül sokat.
– ha esik az eső, vizes és saras lesz a ruhám, és nem tudok átöltözni
3 éve motorozok intenzíven (amióta újrakezdtem). Egyszer sem áztam el. Nézem az időjárás előrejelzést, ha esős az idő, ott az autó.
– vinnem kell a gyereket az iskolába (ennek mondjuk ellentmond az, hogy az autók jelentős többségében egy ember ül)
Anya is el tudja vinni, 1 gyereket meg Te is. Meg különben is menjen egyedül, tanuljon önállóságot.
– nem tudok csomagot szállítani, nem mehetek el bevásárolni munka után
A napi 1 kenyér, liter tej, csoki, kóla apróság belefér. nagy bevásárolni menj kocsival hétvégén, vagy amikor esik az eső.
Én nagyon támogatom a motoros közlekedést. Olaszországban a tiniktől kezdve az öltönyös managereken át a nyugdíjas mamik is robogóval járnak. Az éghajlatunk nálunk is lehetővé tenné az év legalább 6 hónapjában.
Remélem mielőbb engedni fogják a 125 ccm használatát B kategóriás jogosítvánnyal, mint az EU országok nagy részében. Ez megadhatná a kezdő lökést, kéne egy intenzív kampány, hogy rávezesse az embereket, kiemelve az előnyöket, és a biztonságos motorozás alapjait.