Már nagyon régen megtanultuk, hogy fordulhatunk meg a lehető legkisebb helyen motorral. Mármint abban az esetben, ha rajta ülünk. Adódnak ugyanis olyan helyzetek, amikor egy utca szélessége sem áll rendelkezésünkre, sőt annyi helyünk sincs, hogy tologassuk a gépet. De ütközhetünk nehézségbe egy befelé lejtő parkolóhelyen is. Innen ugyan ki lehet jutni a tolás mellett az első futómű rugóztatásának segítségével is. Már ha van kedvünk a módszerhez. Akad ugyanis egy kevesebb energiát igénylő technika: a helyben megfordulás.
Ehhez a motoron levő sztendert hívjuk segítségül. Használhatjuk a közép- és az oldaltámaszt is – mármint abban az esetben, ha van mindkettő. Az oldalsó abból a szempontból jobb, hogy nincs olyan kinyúlása, amely felszántva az aszfaltot nehezíti a műveletet. Nézzük, mi a legkevesebb erőt igénylő és biztonságos végrehajtás.

A cél az, hogy a motor mindkét kerekével a levegőben egyensúlyi állapotba kerüljön. Logikusan balról álljunk mellé vele párhuzamosan, majd forgassuk jobbra az első kereket. Így a jobb oldali kormánymarkolat kiválóan bal kezünkhöz esik és keletkezik egy komoly erőkar a földdel érintkező sztendertalptól. Így egészen minimális erővel fel tudjuk emelni a motor első kerekét. Ez után jobb kezünkkel megfogunk egy erős pontot a hátsó váz jobb oldalán – ha van utaskapaszkodó, annál jobb nincs. Ezt megint csak meglepően kis erővel magunk felé húzva egyszer csak a hátsó kerék is a levegőbe kerül.

Innen már nincs más dolgunk, mint az egyensúlyra figyelve lassan körbelépkedni. Nem szabad kapkodni, de nagy erőre sem lesz szükség közben. Arra fontos ügyelni, nehogy megbillenjen a motor az első traktus felé – ha becsuklik a támaszték, hamar szükségünk lehet a masina felállításának ismeretére. De ezt inkább kerüljük el.

NAGYON FONTOS! Mielőtt nekiállunk a gyakorlásnak, bizonyosodjunk meg motorunk sztenderének terhelhetőségéről! Sok olyan öntött oldaltámasz van, amely üzemszerűen nem viseli el magán a jármű teljes tömegét. Amennyiben a forgatás közben roppan el az anyag, az okozott kár esélyesen nagyobb lesz a sztender puszta kicserélésénél. Az acélból készült, masszív oldaltámaszok azonban a technika rendszeres használatát is lehetővé teszik. Már amikor valóban szükség van rá. Orrba-szájba nem kell erőltetni, mert a sztender rögzítő tengelye némileg rövidebb életű lehet. Ismerni azonban hasznos, hogy amikor tényleg kell, magabiztosan előhúzhasd a tarsolyodból.

Cimkék:
Mára a SCHUBERTH felnyitható bukósisakjainak palettája igen összetett lett. Segítünk átlátni a számos modellváltozatot, hogy könnyebben válassz.
Elolvasom »A közepes robogók erős mezőnyébe érkezett új versenyzőként a BMW újdonsága, a C400X. Lássuk, mennyire képes megállni helyét, vagy kiemelkedni.
Elolvasom »Megérkezett a vadabb, kalandvágyóbb testvér: a Cromwell 1200 X, amely nem pusztán új színt, hanem új karaktert is hoz a családba, de miben más, mivel tud többet, és hogyan áll helyt a klasszikus alapmodell mellett?
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »