A hétköznapi szerpentinezésnél és csavargásnál kevés jobb program akad. Üresek az utak, és jóleső érzéssel tölt el a gondolat, hogy az összes haver irodában görnyed. Mi kell még? Egy izgalmas jármű, mellyel minden kilométer élmény. A meghívó az XJ6 bemutatójára szólt, ami nem a Jaguár luxuslimója, hanem a Yamaha olcsó középkategóriás mindenese. Ez már nem hangzik olyan jól, ugye? Vagy mégis?
A képeket köszönjük a tesztmotor.hu-nak
A bemutató egy kávézással indult a Yamaha székházban, a beszélgetést egy ismerős puffanás szakította meg: az ablak alatt egy robogós csattant egy figyelmetlen autósba. Sérülés nem történt, de gyomorszorító volt látni a széthullott idomokat. Nem így az udvarban felsorakoztatott hat Yamahát, mely a teljes választékot lefedte, színben és verzióban is. A túrát egy Diversion nyergében kezdtem, ami kicsit kényelmesebb, kicsit konzervatívabb és meglepően jó szélvédelemmel rendelkezik. Az idén még nem sokat mentem forgalomban motorral, így különösen lenyűgözött, mennyire könnyen vezethető a sorok között furakodva az XJ6. Berozsdásodott reflexeimet a Diversion könnyedsége olajozta, az indulás után fél perccel azon vettem észre magam, hogy a tél elröppent, és mintha minden nap motoroztam volna, ez a világ legtermészetesebb haladási módja, a gyaloglást is beleértve.
A hátul 160-as gumikkal szerelt Yamaha, robogókat megszégyenítő könnyendséggel hasított a városban, sem a szűk fordulók, sem az úthibák nem hozták zavarba, és ami még jobban tetszett, a váltó szinte automatának tűnt: használat közben vajpuha, de leginkább használaton kívül volt, mivel a blokk alapjáratról elegendő erőt adott le a haladáshoz. Micsoda különbség is ez a tavalyi kis Fazerhez képest, ami számomra a 2008-as év egyik mélypontja volt: a nehézkes, nyomatékszegény, nehezen kezelhető, mégis elképesztően népszerű motor példája. Az akkori tesztmotorral perceket mentem csak, és csalódottan szálltam le róla, nem is kívántam egy méterrel sem többet. Ez meg itt ugyanannyi erővel bír, papíron még talán igénytelenebb is technikailag, mégis, a magyar nyelv szókincse kevés leírni azt a különbséget, amit szubjektív éreztem. A Fazer egy jó motor lehetett volna, de nem volt az, ezért utáltam. Ez a világ egyik legunalmasabb motorjának a szürke utódja, és mégis jó vele menni, szinte szeretem. Nem rajongással, hanem társként tekintve rá.
A pozitív benyomáshoz kell még valami, amit egyik konkurens modellnél sem tapasztaltam ilyen mértékben, ez pedig az esztétikum és minőségi hatás együttese. A digitális műszerfal a sokkal drágább modelleken is megállná a helyét, a kapcsolók rendes kormányra és nem egy krómozott vasra voltak szerelve, a fejidom környéki műanyagok pedig pár évvel ezelőtt még luxus túramotorokon is jól mutattak volna. Külön példa említése nélkül, hasonló kategóriás modelleknél engem legjobban a szem előtt levő alkatrészek gagyisága tud taszítani a legjobban. Alapos szemrevételezés után is észrevehetőek a spórolás jelei, a lengővilla, állíthatatlan futómű, egyszerű fékek pontosan jelzik a motor árfekvését.
A műszaki jellemzőknél tapasztalt spórolás azonban nem jelentkezik a motor kezelhetőségében, az ebéd előtti szerpentinezés tempójának a túra jellege szab csak határt, a szó szerint fél kézzel terelhető Diversion könnyedén falja az úthibákkal nehezített íveket. A jellemzően szkeptikus újságírók beszámolója illik a szinte már giccses ebédhez, kritika alig éri a motort, ahogy a visegrádi parkoló étterméből is lenyűgöző a kilátás a várra. A parkolóban a drága autók helyén olcsó motorok sorakoznak, ez azonban senkinek nem szúr szemet: messziről hunyorogva a hárommilliós nakedek és túramotorok szintjén állnak az XJ6-ok a designt illetően, a naked határozottan izgalmas sárgában és fehér színben, míg a Diversion komoly túramotornak felel meg a csinos fejidommal.
A héderezés után jön a munka, fotózás a kihalt szerpentinen. Ahogy az várható volt, a kényelmes testhelyzet alapján, a lábtartóbütyök az első tempósabb kanyarban az aszfaltba mart, előre jelezve a túragumik tapadásának végességét. A gumik fékezésnél is hangos csikorgással jeleznek, bár mindkét esemény ijesztő tud lenni egy pillanatra, a gumi valós teljesítőképességének határát így sokkal kevesebben fogják próbálgatni, azaz összességében még az opcionális ABS nélkül is biztonságos a Yamaha, hiszen időben észlelni a bajt.
Részletes adatok és ismertetők az XJ6 hivatalos honlapján.
Hazafelé más dolgunk sem akadt már, mint élvezni a túrát. Ez a csupasz verzión egy kicsit nehezebben ment, pár óra után jól esett volna a szélvédelem, és az amúgy puha ülés is mindenhol nyomott már. Valószínűleg rossz a geometriám, 185 centiméteres magasságomhoz a magasabb üléses és az állítható kormány másik végpontjára illesztett XJ6 illett volna, ez azonban nem volt velünk a teszten. Az utolsó kilométereket a túravezetők közötti váltás mentette meg, a tempós haladás így sportossá vált, megfűszerezve az addigi pozitív benyomásokat. Bár a prémium európai motorok rajongója vagyok, az XJ6 elérte azt, amit még eddig egyetlen olcsó távolkeleti motor sem, a birtoklási vágyat.
A félnapos túrán benyomásokat gyűjtöttünk csak, a bemutató/összehasonlító teszteket is hamarosan olvashatjátok kollégáimtól, így talán az is kiderül, hogy tényleg ez lesz-e az év egyik pozitív meglepetése, vagy ez a szerep még kiosztásra vár.
Részletes adatok és ismertetők az XJ6 hivatalos honlapján.
A képeket köszönjük a tesztmotor.hu-nak