A kardános motorok legnagyobb előnye a gondozásmentesség, sokan ezért választják a láncos kivitel helyett. Holott a lánc kisebb tömege, hajtási reakcióktól mentes működése sok szempontból előnyösebb egy motoron, mint a tengelyes hátsókerék-hajtás.
Hosszú ideje létezik egy szerkezet, amely megoldja a láncfújkálás problémáját. Ez pedig a Scott Oiler, az automatikus láncolajozó. Jelen hír apropóját az adja, hogy a cég kifejlesztett egy új olajozó-szettet, kimondottan a BMW F650GS és F800GS részére, amely teljesen harmonikusan illeszkedik a motorok összképébe, de még színvilágukhoz is igazodik. Nyilvánvalóan az mozgatta őket, hogy a bajor motorok kényelemhez szokott vásárlóközönsége fokozottan igényt fog tartani a termékre, amiben lehet is némi igazság.
Néhány éve saját Suzuki DL650-es motoromra én is vásároltam egy ilyen készüléket (az nem típus-specifikus kialakítású volt, hanem a második képünkön látható univerzális kitt). Majdnem tízezer kilométert motoroztam vele, így néhány személyes tapasztalatomat megosztanám azokkal, akik érdeklődnek a gondmentes láncápolás iránt.
A készülék működési elve, hogy a motor oldalán elhelyezett tartályba a gyártó által adott sűrű zöld folyadékot kell tölteni, ez az erősen viszkózus anyag keni úgy a láncot, hogy soha ne fröcskölje össze a motort. Ráadásul a szennyeződések sem tapadnak hozzá, így sokkal ritkábban kell tisztogatnunk a fémszemeket, mint a lánc-spay használata esetén. A tartályból kijövő három cső egyike a légszűrőbe csatlakozik, az itt kialakuló vákuum juttatja a láncra a kenőanyagot, a másik a hátsó lánckereket keni, a harmadikon csupán levegőt szív a tartály. A dolog zsenialitása, hogy a fordulatszám függvényében kialakuló vákuum szabályozza a kenőanyag mennyiségét, így sportosabb használat esetén jobban keni a láncot a berendezés. Mindezen felül a tartály tetején található kis kézikerékkel egy, egytől tízig tartó skálán manuálisan szabályozhatjuk a kenőanyag mennyiségét. Így lehetőségünk van arra, hogy amikor elered az eső, egyszerűen elzárjuk a kenőanyag-utánpótlást, hiszen a csapadék azt úgyis lemosná. A nedvesség megszűnésével akár megállás nélkül visszaállíthatjuk a kenést, és nem csillogó, fém-tiszta lánccal csörömpölünk esetleg több száz kilométert hazáig.
A tartályba 1000-1500 kilométernyi kenőanyag fér, az alapberendezéshez adott olaj pedig hajdani számításaim szerint akár 30000 kilométer megtételéhez is elegendő. Az egész készülék ára ezzel szemben alig magasabb, mint ugyanennyi útra szükséges jó minőségű láncspray beszerzési költsége. Véleményem szerint megéri, de ezt mindenki döntse el maga!