Bizony, pár napja még le kellett seperni a havat a járdáról. De akármilyen hihetetlen is, újra itt van, újra eljött – vagy inkább, hogy ne kiabáljam el túl hamar, úgy fogalmazok: eljön a tavasz. Tudjátok: szép idő, csicsergő madarak, motorozás, ilyesmi. Talán ha éppen kinézel az ablakon akkor még csak egy esős-szmöttyöt látsz, de hidd el: ideje átnézni a kicsikét. Sokkal jobb még most, mint az első egy napos kirándulást lemondani a haverokkal, mert még akkor derül ki: nálad akad némi tennivaló. Egy korábbi cikkünkben már részletesebben is körüljártuk a témát, a mostani legyen inkább egy amolyan emlékeztető.
Persze, tudom, mindig a gumival jövünk. De miután egy kicsit szalonképesebbé tetted a vas kiállását legyen ez az első dolgod: mérd meg a nyomást. Ne feledd! Ha egy-két tized hiányzik belőle, akkor az még teljesen normális, de ha mondjuk egy egész barnak lába kélt a szomorú hónapok alatt, akkor nyugodtan számolj egy útra a gumishoz. Repedések nincsenek az oldaldalán? Ha nem vagy tisztában azzal, hogy mikor gyártották, akkor vess egy pillantást a DOT számra is. Lehet, hogy ami a múlt évben még okés volt, az idén már nem fog jól teljesíteni. Bővebben itt találsz infót az abroncsokról.
Ha van egy normális csepptöltőd és nem voltál rest az akkumulátort felrakni rá amikor a motort letetted, akkor többnyire nincs is miért aggódnod. Azonban ha a tél folyamán ki volt téve a motor a hőmérséklet-ingadozásnak, a párának és egyéb csúnya körülményeknek, akkor jobb ha megméred hogy mit is tud éppen a villámos doboz. Ha a motor csak hervadtan nyenyenyézik, akkor nincs miről beszélni. Ha most még be is sikerül bikázni, arra azért lehet számítani, hogy a lecsökkent feszültség nem éppen vitaminkúra az aksinak.
Alapjáraton hozzávetőlegesen 13.5V körül kell lennie az értéknek, de a töltőfeszültség semmiképpen sem mehet 14.4V fölé, mert buborékképződés kezdődik és tönkreteszi a cellákat. Jobb ellenőrizni, hidd el. Álltam én már szakadó esőben az út szélén, miközben vártam, hogy az öt haveromból az egyik megérkezzen a frissen vásárolt elemmel.
Ha ide kattintasz, akkor jobban elmélyedhetsz a témában. Nincs is sok beszélni való róla. Nincsenek túlságosan elkopva a lánckerekek? Na és maga a lánc nem lóg, mint a veterán utcalány csöcse? A szíj ki fogja bírni ezt a szezont? Na és kardánolajat mikor cseréltetek aranyapám? Tedd fel magadban ezeket a kérdéseket, csak úgy brahiból.
Köznyelvben úgy mondják, hogy a villa “elfossa” magát. Ez a gyönyörű kifejezés tökéletesen leírja, hogy mire érdemes figyelni. Nem törvényszerű, de jellemző pillanat, hogy a téli leállás után elengedi a teleszkópolajat, amikor először újra terhelés éri.
Csak húzd végig az illesztés közelében az ujjad, hogy nem szivárog-e, bár többnyire szabad szemmel is kiszúrható az a jellegzetes gyűrű-nyom, amit maga után hagy. Ne ess kétségbe, nem kell otthagynod a szerelőnél a gatyád, de elérkezett a szimeringek és az olaj lecserélésének ideje. Természetesen ezer más dologgal is érdemes ilyenkor számolni, hiszen ha a szezon végén nem cseréltél olajat a blokkban, akkor most érdemes lehet. Mindenképpen ellenőrizd még a légszűrőt és a kormánycsapágyat is. Ez csak egy kis emlékeztető, de ez legyen a minimum!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »