A motorkerékpárok hosszú és színes történelmében számos cég foglalkozott már azzal a témával, hogy érdemes-e mind a két kereket meghajtani. Korábban egy alaposabb írást is szenteltünk a témának, amit itt találtok – érdemes elolvasni! Napjainkra ugyan az amerikai Christini maradt az egyetlen harcos a piacon, de a jelek szerint a Yamaha sem adta fel. Korábban nekik is létezett szériában kapható 2WD modelljük.
A könnyű terepmotorok kategóriájában a hangvillásoknak nem sikerült komoly sikert elérniük a hidraulikusan meghajtott első kerék rendszerével. Annál többen emlékezhetünk ugyanilyen elven működtetett versenygépükre, amely komoly sikereket ért el a világ legkeményebb terepviadalán. Abban az időben a versenytársak még sokkal erősebb vasakkal nyomultak, így a 450-es 2-trac Yamaha Dakar-szakaszgyőzelmei és előkelő összetett helyezései komoly eredményeknek számítottak.
Ezzel együtt azonban a japán gyár palettájáról kikoptak az első kerekükön is meghajtott masinák. Úgy tűnik azonban, hogy a témát igazán soha nem engedték el a márka mérnökei. 2015-ben ugyanis két tanulmánymotorral jelentkeztek ugyanebben a témában.
A két koncepció egyike utcai-, másikuk inkább off-road jellegű volt, az elvük azonban megegyezett. Ezeket ugyan tisztán elektromos meghajtással álmodták meg, viszont az eltért a hátsó és az első kerék esetében. A nagyobb teljesítményt itt is a megszokott hátsó kerék adta le, amely egy központi elektromotortól láncon át kapta az erőt. Elöl azonban egy agymotort építettek a tengelyre, így annak hajtását közvetlenül oldották meg.
Természetesen ez a rendszer sem ismeretlen. Néhány éve a Wunderlich, amely túrás jellegű kiegészítőiről ismert mutatott be hasonlót. Ott egy széria BMW R1200GS eredeti hajtását nem bolygatva toldották meg egy direkt villanymotorral az első kereket. Hogy mennyit adtak el az utólag is adoptálható kiegészítőből, azt sajnos nem tudjuk.
A Yamaha legújabb rendszere alapelvében a németekéhez hasonlít. A tavalyi év során szabadalmaztattak ugyanis egy járművet, amely hasonlóan épül fel. (Vagy fog felépülni, ha egyszer megvalósul…) A benyújtott oltalmi iratok közül “szivárgott ki” egy rajz, amely szerint a tervezett motorkerékpár egyrészt hagyományos belső égésű erőforrással fogja hajtani a hátsó kereket, másrészt egy elektromos agymotorral az elsőt.
Arról természetesen semmit nem tudunk, hogy végleges jármű mikorra lesz a fenti ábrából – vagy hogy lesz-e egyáltalán. Bízzunk benne, hogy igen – és hogy nem csak valamilyen könnyű versenymotor, hanem akár egy utcai járműben is megjelenik. Hiszen a fenti PED2 tanulmány már önmagában is jól néz ki. Úgyhogy hajrá Yamaha, jöhet a hibrid 2WD korszak!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »