Az emberek egy igen jelentős része zsigerből tiltakozik az önvezető járművek ellen. Hiszen szabadságunk elvesztését képzeljük bele abba a világba, amikor már nem mi forgatjuk a kormánykereket, hanem autóink önvezető módon, minden benne ülőt ugyanolyan utasként visznek el A-ból B-be. Így aztán azonnal felkapjuk a fejünket, amikor egy önvezető autó valahol balesetet szenved. Az egyik ilyen tesztjármű a napokban egy motorossal ütközött össze – így némileg minket is érint a dolog. Na de hogy is történt?
A GM Cruise tulajdonképpen egy start-up cég, amelyet az amerikai autógyártó azért hozott létre, hogy a jövő önvezető autóit kifejlessze – és tökéletesre tesztelje. Hiszen ezen járművek lényege pontosan az, hogy teljesen garantáltan hibamentesen közlekedjenek. A program egyik teszthelyszíne San Francisco, amely a legrosszabb közbiztonságú amerikai nagyvárosok közé tartozik. Kyle Vogt fejlesztési igazgató szerint itt például a statisztikák alapján 46-szor több balesetveszély leselkedik tesztjárműveikre, mint más városokban.
A helyszín egy három sávos egyirányú útszakasz volt. A Cruise AV a középső sávban haladt, majd miután a szoftver érzékelte a bal oldali sávban egy kisteherautó és egy személygépkocsi közti elegendő helyet, megkezdte a sávváltást. Azonban még nem hagyta el saját sávját, amikor az elöl haladó jármű fékezett. Így a tesztjármű félbehagyta a manővert és visszatért eredeti nyomvonalához. Közben egy sávok között – amúgy szabálytalanul – haladó motoros látva a felszabaduló helyet áthúzódott a középső sávba – így a visszasoroló önvezető autó “elütötte” – vagy inkább ő ütközött neki az oldalának.
Természetesen ilyen esetekben a Cruise AV rendszere azonnal értesíti a 911-et, így a rendőri helyszínelés elkerülhetetlen. A baleset bekövetkeztekor az önvezető autó sebessége 19, a motoré 27 kilométer/óra volt. A motoros felborult és nagyon enyhe – nyolc napon belül gyógyuló – vállsérülést szenvedett. A vizsgálat szerint a baleset oka a motorvezető helytelen magatartása volt – hiszen az előtt sorolt be a sávba, mielőtt a GM tesztjárműve a legkisebb mértékben is elhagyta volna azt.
Amerikai újságírók átnyálazták a GM Cruise tesztprogramjával történt valamennyi 2017-es balesetet. Ez volt az első, amelyben motoros is érintett volt. Az összesen bekövetkezett 27 ütközés 100 százalékában a másik fél volt a vétkes: mindig a már megállt önvezető autók hátuljának vagy oldalának mentek neki. Vagyis a vélhetően nem kevés megtett tesztkilométer során egyetlen apró koccanásért sem lehetett a szoftveresen irányított járműveket hibáztatni. Például még sehol a világon nem fordultak be balra nagy ívben egy szabályosan szemből érkező motorkerékpár elé – amely Amerikában is a leggyakoribb ok a halálos motoros balesetek között. A jelek szerint tehát sajnos – ha tetszik, ha nem – ezek az eszközök nagy mértékben fogják tudni javítani a közúti közlekedés biztonságát, így elterjedésük menthetetlenül bekövetkezik. Akár tetszik nekünk, akár nem.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »