A Dakar két külön útvonalon folytatódott, a híres Ruta 40 vonalát követve gyönyörű tájakon haladhattak a versenyzők. Ám sok csodálkozásra nem volt idejük, sem energiájuk a motorosoknak – a gyors és kanyargós szakasz kellőképpen lekötötte a figyelmüket. A negyedik maratoni napra annyi fáradtság halmozódott fel mindenkiben, hogy maximális odafigyelés kellett úgy az itinerre, mint a vezetéstechnikára egyaránt. Cachiból vágtak neki a Termas de Río Hondóig tartó 523 kilométeres útnak. A mindössze 24 kilométer bevezető után kezdetét vette a 357 kilométeres időmérő szakasz. Ebben volt egy 58 kilométer hosszú neutralizáció az aszfaltos felület miatt. Ezen kívül jórészt a köves-sziklás talaj volt jellemző a tizenegyedik speciálra. Egy nagyobb folyómedret is keresztezniük kellett, amelyet külön kiemeltek az útvonal keresztmetszetét ábrázoló képen, figyelemfelkeltési célzattal.
Az időbüntetések nagy szerepet játszottak a tegnapi szakasz során. Joan Barreda nagy lendülettel megrohamozta a tizedik szakasz első helyét, ám ennek a rohanásnak megfizette az árát. Kénytelen volt motorblokkot cserélni a csapattársával, Jeremias Israellel, aki ezért kiszállt a versenyből. Barreda ezzel a mutatványával újabb negyvenöt perces büntetést zsebelt be, így hiába volt az élen, az időkorrigálás után visszaesett a napi negyvenedik helyre.
Az eredetileg második helyen befutó HRC-s versenyző, Goncalves is jobbnak látta, ha elcseréli a blokkot Barredáéval, azt ugyanis jobb állapotúnak ítélte meg a csapat. Ezért ő is kapott büntetést, így lecsúszott a huszonkettedik helyre tegnap, de összetettben még mindig a második helyen áll és fontosabb volt, hogy versenyben maradjon nagyobb időhátránnyal, mintsem egy esetleges műszaki hiba miatt végleg kiessen.
A büntetéseknek köszönhetően a versenynap végén az első helyre költözött a KTM-mel versenyző Ivan Jakes és őt Ruben Faria követte mindössze nyolc másodperc különbséggel. Toby Price újonc létére iszonyat jól veszi az akadályokat – tegnap a harmadik helyen ért célba. Barreda nyitotta a szakaszt, aki az egész éjjel tartó szerelés és az ebből következő kialvatlanság ellenére ment, mint a golyó és végig vezette a mezőnyt. Mögötte Goncalves repesztett, nagyon jó időt motorozva.
Úgy tűnt, hogy megcsípheti Marc Comát és ezzel benyúlhatja az összetett elsőséget tőle, ám a motorcsere miatt kapott hátránnyal most több mint huszonegy perc a lemaradása. Az elmúlt évben Coma is hasonló döntést hozott, hogy versenyben maradhasson – tavaly a tizenkettedik szakaszon kapott új blokkot, nehogy kiessen az utolsó napon meghibásodás miatt. A katalán motoros úgy gondolja, hogy ilyen szoros időeredmények mellett nem lesz lehetősége erre, ezért be kell osztania a hátralévő napokra a technikát.
“Hajnali két óráig szereltünk, alig aludtunk pár órát és újból indulhattunk tovább” – mesélte Barreda. “A szakasz első részét megnehezítette az egész éjjel szakadó eső, amely a folyókat is nagyon megduzzasztotta. A tankolás után keményen toltam a hegyi ösvényeken. Minden jól ment és bebizonyítottuk, hogy nem csak szakaszt tudunk nyerni, hanem az egész versenyt is megnyerhetnénk akár. Most ez a fő prioritás a csapat számára.”
A szlovák Jakes megszerezte az idei legjobb eredményét – a szakasz közepén már a második legjobb idővel motorozott és a HRC-sek büntetéseinek köszönhetően az ideje szakaszgyőzelmet jelentett számára. Ezzel az eredménnyel az összetett kilencedik helyén áll. Ruben Faria csapattársa, Toby Price figyelemreméltó ugrást hajtott végre a tabellán: leszorította a dobogóról Pablo Quintanillát és most ő van a harmadik helyen. A nap elején egy kicsit küzdött az itinerrel, de később megbirkózott a feladattal és sikerült megfelelő ritmusban haladnia. Szeretné ezt a tempót az utolsó napokban is megőrizni.
“A következő két napban még mindig nagyon hosszú út áll előttünk”- nyilatkozta Price. “Megpróbáljuk a legjobbat kihozni magunkból és a motorból, próbálunk épségben maradni és megőrizni a motor jó állapotát. A mai nap nem volt rossz, nem lehetett nagyon gyorsan haladni, végig nagyon kanyargós volt az útvonal.”
Coma negyedikként ért célba, ám még mindig huszonegy perc előnnyel vezeti az összetett listát Goncalves előtt. Nincsenek illúziói a következő két nap nehézségeivel kapcsolatban – nem lesz egyszerű a maradék távolság leküzdése. “Éppen egy maratoni szakaszról jövünk, amely mindig stresszesebb és sokkal több szerelést jelent, mint egy átlagos versenynap”- magyarázza Coma. ” Jónak mondható az időm, de még mindig hátravan két nehéz nap és nem látom a rali végét, de az eddigi teljesítményem és a dolgok alakulása okot adnak a boldogságra. Ha visszagondolok az elmúlt napokra és a távolságra, szinte örökkévalóságnak tűnik.”
Még a tizedik szakaszról került fel egy amatőr videó, egy néző felvételének köszönhetően, ahol látható, hogy még a legjobbak is hibáznak néha. Marc Coma óriási tempóval száguld az egyenes úton és egy bukkanó után kicsit ferdén ér földet a motorral, amely bekígyózik alatta és egyszerűen leveti magáról. Ezután, mintha mi sem történt volna, felállt és folyatta tovább a versenyt, szinte még időt sem veszített a mutatvánnyal. Legtöbbünket a mentőhelikopter vitt volna tovább, azt hiszem.
Quintanilla ötödik lett a tizenegyes szakasz végén, őt követte Helder Rodrigues, a HRC Honda lovasa. Stefan Svitko három perc és ötvenhárom másodperc lemaradással hetediknek futott be. Hans Vogels nyolcadik, míg a kilencedik és tizedik helyen két Yamahát köszönthetünk Verhoevennel és Painnel a nyergükben. Így Pain bekerült a top tízbe – a Yamaha számára az idei év nem különösen jó, apróbb hibák folyamatosan hátráltatják a 2015-ös Dakar Rally során.
Laia Sanz tizenhetedikként zárta a csütörtöki napot, de összetettben őrzi a nyolcadik helyét. A triál szakágban nevelkedett, majd endurón edződött nőszemély megmutatta, hogy nem csak a férfiaké ez a csodálatos sport. Remélhetőleg a sikerén felbuzdulva több csapat is fog hölgyeket indítani jövőre.
1. Ivan Jakes, SVK (KTM) 3:28:08
2. Ruben Faria, PRT (KTM) 3:28:16
3. Toby Price, AUS (KTM) 3:28:50
4. Marc Coma, ESP (KTM) 3:29:13
5. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 3:30:46
6. Helder Rodrigues, PRT (Honda) 3:31:58
7. Stefan Svitko, SVK (KTM) 3:32:01
8. Hans Vogels, NLD (KTM) 3:32:25
9. Frans Verhoeven, NLD (Yamaha) 3:33:42
10. Oliver Pain, FRA (Yamaha) 3:34:19
1. Marc Coma, ESP (KTM) 41:43:03
2. Paulo Goncalves, PRT (Honda) +00:21:12
3. Toby Price, AUS (KTM) +00:31:43
4. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) +00:33:15
5. Stefan Svitko, SVK (KTM) +00:48:07
6. Ruben Faria, PRT (KTM) +01:40:43
7. David Casteu, FRA (KTM) +01:46:51
8. Laia Sanz, ESP (Honda) +02:13:20
9. Ivan Jakes, SVK (KTM) +02:24:46
10. Oliver Pain, FRA (Yamaha) +02:55:17
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »