A mai világ – és amerre az ipar tart – bizony nem minden szempontból szívmelengető. Rengetegen sírják vissza a motorgyártás egy korábbi időszakát – hiszen sok, ma még aktívan motorozó társunk kezdte “pályafutását” azokon a bizonyos japán belpiacos visító sornégyeseken. Igen, alacsony fordulaton használhatatlan gépek voltak. Bezzeg amikor már nekilendült a főtengely mozgását jelző műszer, iszonyatosan jót lehetett menni velük. A brutális fordulatszámok időszaka azonban a környezetvédelmi normák szigorodásával leáldozott. Ahogy a kis lökettérfogat és a négy henger kombinációja is régi emlékké vált a kéthengeres blokkok olcsóbb gyártása miatti térhódítással. Nos, a Kawasaki most valami nagyon bátrat lépett: íme a hamarosan érkező ZX-4R!
Találgatásokat már mi is hoztunk le az alsó-középosztályba sorolható új Ninja kapcsán – ott azonban még minden csak sejtés volt. Eljött azonban az a pillanat is, amikor leránthatjuk a leplet a zöldek ma már forradalminak nevezhető újdonságáról. A modell váza megegyezik a teljesen hasonló konstrukciójú ZX-25R típuséval. A négyszázas indulásakor máris három variációban lesz elérhető: ZX-4R, ZX-4R SE és ZX-4RR neveken érkezik. Mindegyikben közös a 399 köbcentiméteres soros négyhengeres DOHC, amely Ram-Airrel 79,1 lóerőt fog leadni. A maximális fordulatszámát pedig éppen úgy 15.000-nél szabályozza, mint a 250-es kistesó.
Az erőt egy hat sebességes váltó továbbítja a hátsó kerék felé – a szekunder hajtás természetesen láncos. Az üzemanyag tartály 15 literes – így ha valaki nem tépi a gázt, egész messzire el tud jutni, mire benzinkutat kell keresnie.
A futómű terén már eltéréseket találunk az egyes típusvariánsok között. Az alapkivitel Showa SFF-BP fordított teleszkópokkal és majdnem vízszintesen beépített központi rugóstaggal érkezik. A ZX-4R SE és a ZX-4RR első teleszkópjainak állítható az előfeszítése, a legsportosabb variánsban pedig hasonló Showa BFRC központi rugóstag dolgozik, mint amilyen a ZX-10R-ben. Szóval komoly kis vas lehet – amely a negyed literes öccsével ellentétben világszerte kapható is lesz.
A fékek terén szintén eléggé kimaxolták a lehetőségeket. Elöl nem egy, hanem két 290-es tárcsa található, amelyeket radiális féknyergek szorítanak össze. Hátul 220-as a tárcsa. Az egyéb nyalánkságokban sincs hiány: minden világítótest ledes, a menetstabilitásra komoly KTRC elektronika vigyáz, és négy menetprogram közül választhatunk: a Sport, a Rain és a Road mellett van egy személyre szabható Rider mód is. A ZX-4R SE és a ZX-4RR pedig két irányú gyorsváltót is kap. Sőt, utóbbiban a 4,3 colos folyadékkristályos műszeregység úgynevezett Track Mode funkcióval is bír majd.
A forgalmazás az év közepe tájékán indul. Úgyhogy epedve várjuk, hozzánk mikorra ér el és vajon mennyiért – és igen erősen összpontosítunk, hogy legyen lehetőségünk egy menetpróbára is. Mert ez a motor bizony a mai világban már igazi különlegességnek fog számítani!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »